Patru asociații europene îi scriu comisarului Vălean pentru a sugera patru acțiuni prin care să se valorifice cât mai bine fondurile acordate de UE – aproximativ 1,5 miliarde de euro pentru crearea a 60-70.000 de locuri de parcare pentru camioane în 5-7 ani – pentru a construi parcări noi și mai sigure.
Producători de vehicule, transportatorii și companii de logistică, operatori de parcări și companii mici și mijlocii de transport rutier de mărfuri, asociațiile europene care reprezintă aceste sectoare (ACEA, CLECAT, ESPORG și UETR) au trimis o scrisoare comisarului european pentru transporturi, Adina Vălean, pentru a solicita o întâlnire în cadrul căreia să își exprime temerile că politica excelentă implementată în ultima vreme pentru creșterea protecției și siguranței parcărilor pentru camioane ar putea întâmpina unele frâne care trebuie înlăturate.
În scrisoarea deschisă trimisă Adinei Vălean cele patru asociații mulțumesc Comisiei pentru că a “îmbunătățit în mod decisiv condițiile de muncă și de odihnă pentru cei aproape 5 milioane de șoferi profesioniști din Europa”, oferind standarde de parcare și cofinanțând cu fonduri de aproape 1,5 miliarde de euro “crearea a aproximativ 60-70.000 de locuri de parcare sigure și de înaltă calitate pentru camioane în următorii 5-7 ani – o creștere de zece ori mai mare față de nivelurile actuale”.
Problema, potrivit celor patru asociații, provine din rezultatele unor licitații recente în care au apărut o serie de ineficiențe și deficiențe care, “dacă nu vor fi rezolvate urgent, vor compromite utilizarea deplină și eficientă a fondurilor europene disponibile, punând în pericol îmbunătățirea preconizată a condițiilor de muncă și de odihnă pentru șoferi”. Mai exact, asociațiile fac patru recomandări, patru acțiuni la care trebuie să se lucreze de urgență prin integrarea acțiunii întreprinzătorilor privați cu serviciile Comisiei.
(a) să organizeze o amplă campanie de promovare comună pentru a ajunge la toate părțile interesate din Europa și pentru a crește numărul de cereri valide de cofinanțare din partea UE;
b) să îmbunătățească calitatea cererilor de finanțare prin cursuri de formare și servicii de consultanță specifice care să fie oferite solicitanților interesați;
c) să introducă modificări specifice ale criteriilor de selecție, inclusiv includerea în criteriile de eligibilitate a includerii într-o rețea extinsă;
d) să promoveze sinergiile dintre TEN-T și TEN-E, permițând oportunități suplimentare de cofinanțare pentru stațiile de încărcare de mare capacitate și, în general, pentru dezvoltarea infrastructurilor de combustibili alternativi pentru vehiculele grele de mare tonaj în zone de parcare sigure.
Toate acestea, potrivit celor patru asociații europene, ar trebui, deja în a doua rundă de finanțare din septembrie 2022 și în următoarea rundă de finanțare din septembrie 2023, să crească numărul și să îmbunătățească calitatea cererilor.
În plus, pentru a asigura utilizarea integrală a fondurilor UE disponibile, ACEA, CLECAT, ESPORG și UETR solicită Comisiei să realoce sumele neutilizate din apelul din 2021 și sumele neutilizate din următorul apel din 2022 în septembrie, pentru a le pune “în zestre” la alte solicitări care vor veni în 2024 și 2025
Confederația europeană a asociațiilor de expeditori de mărfuri Clecat atacă din nou companiile de transport maritim de containere din cauza creșterii prețurilor la transport. Aceasta a făcut acest lucru într-o scrisoare trimisă comisarului european pentru concurență, Margrethe Vestager, solicitându-i să folosească puterile de investigație ale Comisiei Europene pentru “a stabili gradul de concentrare, consolidare, coordonare și cartelizare pe piețele din amonte pentru serviciile de transport maritim de linie prin containere care deservesc UE și pe piețele din aval pentru serviciile de expediere de mărfuri”.
Clecat revine, de asemenea, la solicitarea de revizuire a regulamentului care scutește consorțiile de linii maritime de aplicare a normelor antitrust (Cber). “Comisia trebuie să investigheze tarifele galopante care au dus alianțele la profituri de peste 200 de miliarde de dolari în timpul crizei Covid-19, în ciuda absenței oricărei creșteri a costurilor lor sau a oricărui motiv care ar putea fi atribuit pandemiei”, îi scrie confederația lui Vestager.
CLECAT subliniază că, în prezent, armatorii pot alege să semneze contracte pe termen lung doar cu expeditorii care au cele mai mari volume, lăsându-i pe ceilalți exclusiv pe piața spot, care sunt mult mai scumpe. “Din cauza acestei strategii discriminatorii, expeditorii au fost scoși din lanțul de intermediere. Între timp, accesul la capacitatea de transport de containere, performanța programelor transportatorilor și predictibilitatea serviciilor au continuat să scadă”, se arată într-o scrisoare. Acest comportament discriminatoriu, subliniază Clecat, “va sfârși prin a dezavantaja expeditorii și consumatorii finali, din cauza alegerii limitate a serviciilor și a tarifelor mai mari”.
Clecat denunță, de asemenea, integrarea de-a lungul întregului lanț logistic de către marile companii de transport maritim, care este posibilă datorită profiturilor obținute din transportul maritim. “Această integrare este deosebit de incorectă și discriminatorie, deoarece transportatorii, care beneficiază de o exceptare de la regulile normale de concurență, folosesc profiturile excepționale pentru a concura în alte sectoare care nu beneficiază de o astfel de exceptare”, spune Nicolette van der Jagt, directorul general al Clecat.
În termeni concreți, subliniază Clecat, această integrare mărește ratele de transport nu numai pe segmentul maritim, ci și de-a lungul întregului lanț de aprovizionare. Aceasta înseamnă, de asemenea, că majoritatea consorțiilor de transportatori păstrează controlul asupra informațiilor referitoare la întregul lanț logistic, ceea ce le conferă un control și mai mare asupra pieței și le sporește puterea de a restricționa concurența.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit