Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În urma unor discuții cu Maersk, Autoritatea Canalului Suez a emis pe 25 noiembrie o declarație conform căreia navele afiliate Grupului A.P. Moller-Maersk se întorc la ruta prin Canalul Suez la începutul lui decembrie, ca prim pas spre revenirea la capacitate completă. 
A doua zi însă Maersk a comentat, așa cum citează Ti Insight, că, deoarece siguranța echipajelor, navelor și mărfurilor rămâne prioritatea sa principală, nu poate indica un moment când va începe să navigheze prin Marea Roșie.

În aceeași declarație, Autoritatea Canalului Suez afirmase că și CMA CGM plănuiește revenirea la capacitate completă pe ruta prin Canalul Suez, comentând că discuțiile avansate purtate cu acest grup au condus la o rezoluție privind reluarea completă a tranzitului prin Canalul Suez și Strâmtoarea Bab el-Mandab în decembrie. Dar CMA CGM nu a comentat până acum declarația.

Analiștii Ti subliniază, în aceste condiții, că situația din Marea Roșie rămâne imprevizibilă. Pare sigur că rebelii Houthi nu mai trag asupra navelor comerciale care trec prin zonă, dar ei nu au făcut nicio declarație fermă că au încetat să atace. Situația din Yemen devine din ce în ce mai volatilă, rebelii Houthi amenințând cu atacuri reînnoite asupra Arabiei Saudite, și există chiar rapoarte conform cărora aceștia încearcă să intre în Siria pentru a ataca Israelul. Relația lor cu Iranul pare să se fi deteriorat, ceea ce ar putea însemna că nu mai au acces la armamente precum rachete și drone, folosite anterior pentru a ataca navele, și totuși ei par că rămân agresivi. 

În aceste condiții, primele de asigurare pentru transportul prin Marea Roșie rămân mari, aspect deosebit de important în calculul marilor linii navale cu privire la viabilitatea revenirii pe ruta prin Marea Roșie. În ceea ce privește Autoritatea Canalului Suez, este normal ca ea să fie dornică să se reia folosirea canalului, explică analiștii Ti, și acesta este probabil motivul declarațiilor făcute la final de noiembrie. Dar liniile navale probabil vor rămâne prudente câtă vreme piața le-o permite.

**Sursă foto: Maersk

Armatorul francez ar putea deveni acționar în Container Terminal Hamburg, consolidându-și poziția strategică în porturile nord-europene

Compania franceză CMA CGM a reluat în octombrie 2025 discuțiile cu operatorul german Eurogate privind achiziția unei participații în Container Terminal Hamburg (CTH), potrivit serviciului de analiză Alphaliner.
Dacă tranzacția s-ar concretiza, ea ar oferi armatorului francez o poziție operațională directă în cel de-al treilea port european de containere, un hub cheie pentru traficul maritim dintre Asia și Europa.
Atât CMA CGM, cât și Eurogate au refuzat să comenteze oficial negocierile, care se desfășoară în regim confidențial.

Reluarea discuțiilor marchează o schimbare de strategie față de sfârșitul anului 2024, când negocierile anterioare dintre cele două companii au fost declarate „eșuate”.
În iulie 2024, Alphaliner relata că părțile analizau un proiect comun de extindere a terminalului Burchardkai, parte a programului de dezvoltare Westerweiterung, cu o valoare estimată de aproximativ un miliard de euro.

Proiectul includea:

Autoritatea Portuară din Hamburg încurajase Eurogate să atragă un partener armatorial, urmând modelul MSC–HHLA.
Totuși, în decembrie 2024, publicațiile The Loadstar și Le Marin confirmau blocarea discuțiilor, iar revista germană Hansa le-a descris ca fiind „înghețate din cauza divergențelor economice și de guvernanță” privind viitoarea societate mixtă.

Eurogate continuă extinderea terminalului

Chiar și fără un investitor extern, Eurogate și-a continuat planurile de extindere.
În iulie 2025, compania a semnat cu Autoritatea Portuară din Hamburg contractul pentru dezvoltarea Westerweiterung, un proiect derulat de Eurokai și Eurogate Container Terminal Hamburg.

Principalele elemente ale proiectului:

După finalizare, capacitatea terminalului va crește de la 4 la 6 milioane TEU/an, consolidând poziția Hamburgului ca hub logistic de prim rang în Europa de Nord.

Cooperare tehnologică existentă între CMA CGM și Eurogate

CMA CGM utilizează deja terminalul CTH pentru o parte dintre serviciile sale de linie.
În mai 2024, portcontainerul CMA CGM Vasco de Gama a fost prima navă alimentată electric de la cheu prin sistemul de shore power instalat de Eurogate — un proiect comun de sustenabilitate și reducere a emisiilor.

Această cooperare tehnologică preexistentă ar putea facilita și integrarea operațională în cazul unei participări directe a CMA CGM în acționariatul terminalului.

O mutare strategică în contextul portuar nord-european

O eventuală intrare a CMA CGM în acționariatul Eurogate Hamburg ar întări prezența marilor transportatori globali în portul german, după investițiile:

Pentru Eurogate, un parteneriat cu un armator de talie mondială ar însemna:

Reluarea negocierilor dintre CMA CGM și Eurogate indică o revenire la strategia de integrare verticală în transportul maritim, prin control direct asupra infrastructurii portuare. Pentru Hamburg, o eventuală participare franceză ar aduce capital, know-how digital și stabilitate a traficului într-o perioadă de presiune competitivă regională.

Dacă tranzacția va fi finalizată, CTH ar putea deveni un nou model de parteneriat între armatori și operatori portuari, capabil să redefinească echilibrul de forțe în logistica containerizată a Europei de Nord.