Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a actualizat raportul său privind taxele de drum, vinietele, taxele pe axă și accizele pentru motorină, aplicabile camioanelor în UE27 fără Malta, Cipru și Grecia, dar incluzând Marea Britanie.
În ceea ce privește accizele pentru motorina folosită în transportul rutier de marfă, ele sunt de la simplu la dublu în funcție de țară, oferind un avantaj competitiv major transportatorilor din statele care au cea mai ieftină motorină (sau care ajung acolo), câtă vreme un plin permite traversarea Europei, adică este suficient pentru circa 4.000 km.
CNR amintește că diferențele dintre taxarea motorinei în țările europene constituie, după costurile cu șoferul, o sursă importantă de distorsiuni ale concurenței în transportul rutier, motivul fiind simplu: un camion care face transport internațional este echipat cu rezervoare care îi permit să parcurgă o distanță mare cu un singur plin. Această situație a fost considerată incompatibilă cu funcționarea normală a pieței comune și, încă din 1992, din dorința de armonizare, Europa a stabilit accize minime aplicabile combustibililor.
Astăzi, regulile referitoare la accize sunt definite în Directiva 2003/96/CE din 27 octombrie 2003, denumită „directiva energie”, care conturează cadrul comunitar de taxare a produselor energetice și a electricității și stabilește o cotă minimă de impozitare pentru motorină, sub care statele membre nu pot coborî. Începând cu 1 ianuarie 2010 și până în prezent, aceasta este fixată la 33 de euro/hl.
Pentru statele membre care nu au adoptat moneda unică, valoarea este convertită în moneda națională la cursul de schimb oficial din 1 octombrie al anului N-1 pentru anul N.
Deci directiva stabilește principiul unei cote minime pentru toți, dar prevede unele excepții. La 30 martie 2025, nouă state europene au implementat un regim fiscal diferențiat pentru motorina pentru uz comercial: Belgia, Croația, Franța, Italia, Portugalia, România, Slovenia, Spania și Ungaria. Textul de lege autorizează statele membre să aplice o diferență între motorina pentru uz privat și motorina pentru uz comercial în cazul transportului de mărfuri pentru terți sau în cont propriu, efectuat cu un vehicul cu motor sau cu un ansamblu de vehicule cuplate destinate exclusiv transportului de mărfuri pe șosea și având o greutate maximă autorizată egală sau mai mare de 7,5 t. Această diferență de fiscalitate se poate stabili și pentru transportul regulat sau ocazional de pasageri cu un vehicul auto din categoria M2(2) sau M3(3).
Dar valoarea pentru uz comercial nu poate fi mai mică decât cea aplicată la pompă la 1 ianuarie 2003 în statul respectiv.
În tabelul alăturat puteți vedea diferite mecanisme de rambursare parțială a accizelor la motorina pentru uz comercial. Tot aici se observă cât de largă este plaja de valori ale accizei, în funcție de țară, de la 27,05 euro/hl în Polonia la 59,57 de euro/hl în Irlanda, și că opt țări UE aplică o cotă la nivelul minim comunitar (33 de euro/hl), sau chiar mai scăzută prin efectul conversiei valutare. În timp ce valoarea medie în UE este de circa 41 de euro/hl.
Situația la 30 martie 2025
| Țara | Accize pentru motorină „uz necomercial” (€/hl) | Rambursare parțială accize motorină TRM (€/hl) | Accize pentru motorină „uz comercial” TRM (€/hl) | Accize motorină comercială TRM (€/km)* | Clasament țări după nivelul accizei comerciale TRM |
| Irlanda** | 59,57 | – | 59,57 | 17,9 | 1 |
| Danemarca | 56,59 | – | 56,59 | 17 | 2 |
| Finlanda** | 54,7 | – | 54,7 | 16,4 | 3 |
| Austria* | 53,59 | – | 53,59 | 16,1 | 4 |
| Lituania | 51,96 | – | 51,96 | 15,6 | 5 |
| Țările de Jos | 51,63 | – | 51,63 | 15,5 | 6 |
| Germania | 47,04 | – | 47,04 | 14,1 | 7 |
| Luxemburg | 45,26 | – | 45,26 | 13,6 | 8 |
| Franța** | 60,94 | 15,75 | 45,19 | 13,6 | 9 |
| Letonia | 44,05 | – | 44,05 | 13,2 | 10 |
| România | 46,58 | 4 | 42,58 | 12,8 | 11 |
| Grecia | 41 | – | 41 | 12,3 | 12 |
| Belgia | 60,02 | 19,24 | 40,78 | 12,2 | 13 |
| Italia | 61,74 | 21,418 | 40,32 | 12,1 | 14 |
| Cipru | 40 | – | 40 | 12 | 15 |
| Estonia** | 39,9 | – | 39,9 | 12 | 16 |
| Cehia | 39,36 | – | 39,36 | 11,8 | 17 |
| Suedia | 37,63 | – | 37,63 | 11,3 | 18 |
| Slovacia | 36,8 | – | 36,8 | 11 | 19 |
| Ungaria | 37,39 | 4,27 | 33,12 | 9,9 | 20 |
| Bulgaria | 33,03 | – | 33,03 | 9,9 | 21 |
| Croația | 40,61 | 7,61 | 33 | 9,9 | 22 |
| Spania | 37,9 | 28 | 33 | 9,9 | 22 |
| Malta** | 33 | – | 33 | 9,9 | 22 |
| Slovenia** | 42,54 | 32,64 | 33 | 9,9 | 22 |
| Portugalia** | 50,4 | 17,4 | 33 | 9,9 | 22 |
| Polonia** | 27,05 | – | 27,05 | 8,1 | 27 |
Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a actualizat raportul său privind taxele de drum, vinietele, taxele pe axă și accizele pe motorină, aplicabile camioanelor în UE27 fără Malta, Cipru și Grecia, dar incluzând Marea Britanie.
În ceea ce privește taxele de drum, dintre cele 25 de țări studiate, opt au vinietă, 16 au taxă/km și una, Finlanda, are gratuitate pe șosele și pe autostrăzi indiferent de tipul vehiculelor.
În Europa, așa cum puteți vedea în tabelele alăturate, costul utilizării infrastructurii pentru configurația analizată (autotractorul Euro 6 cu cinci axe și suspensii pneumatice și cu semiremorcă de 40 t) este cuprins între 9 și 53 de eurocenți/km, vinietele cântăresc puțin în costurile totale și tind să dispară, în timp ce taxele de autostradă se generalizează și costă la fel pentru toți utilizatorii unui anumit drum – doar că există diferențe semnificative de la o țară la alta.
Vinietele sunt cuprinse între 700 de euro/an în Letonia și 1.325 de euro/an în Lituania, iar în cazul eurovinietei, valabile pe autostrăzile din Luxemburg, Olanda și Suedia, trebuie subliniat că Danemarca s-a retras în 2025 și aplică o taxă/km, calculată și în funcție de emisiile de CO2, și că noua grilă de tarifare ia în considerare emisiile de CO2.
Raportat la lungimea rețelei rutiere din fiecare țară unde există vinietă, costul acesteia este cuprins între 0,002 euro/km în Regatul Unit și 0,78 de euro/km în Lituania, deci și aici diferențele dintre țări sunt mari și se explică prin domeniul diferit de aplicare a vignetei: în unele state ea este limitată la autostrăzi, în timp ce în altele (Regatul Unit, Estonia) este obligatorie pe întreaga rețea publică de drumuri.
Referitor la taxele/km, ele încep de la 0,07 euro/km pentru drumurile naționale și de la 0,09 euro/km pentru autostrăzi în Polonia și ajung la 0,39 de euro/km în Ungaria sau chiar 0,53 de euro/km în Austria. În timp ce tendința centrală din majoritatea statelor este un tarif în jur de 0,20 de euro/km pentru autostrăzi, în funcție și de MTMA, de norma Euro, de numărul de axe, de tipologia teritoriului (câmpie sau munte), de tipul de drum (autostradă sau drum rapid) ori de emisiile de CO2.



02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit