Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Creșterea reală a pieței totale de transport rutier de marfă din Europa

Conform noii Carte Albe a Transport Intelligence (Ti), piața europeană de transport rutier de mărfuri s-a contractat cu 0,4% în 2023, până la 448.658 de milioane de euro (în timp ce piața globală a scăzut cu 4,1%), iar firmele din domeniu s-au confruntat, așa cum știm deja, atât cu scăderea veniturilor reale, cât și cu cererea slabă și condițiile financiare stricte. În 2024, aceeași analiză vorbește de o creștere cu 1,7%, iar până în 2027 la fel, creșterea medie va fi de 1,7%. O altă estimare este că piața internațională de transport rutier de mărfuri va progresa mai repede decât cea internă până în 2027.

Potrivit Forumului Economic Mondial și FMI, PIB-ul european a înregistrat o creștere de doar 0,7% în 2023, iar piața internă europeană de transport rutier de mărfuri a atins o valoare de 310.099 de milioane de euro, adică în termeni reali a încetinit cu 0,3% față de 2022, în timp ce creșterea nominală a fost de -4,0%.

Și piața internațională de transport rutier de mărfuri s-a contractat, cu 0,6%, până la 138.559 de milioane de euro, iar creșterea nominală este așteptată să ajungă la -4,4% până la final de an.

Potrivit Eurostat, importurile de bunuri ale UE au scăzut cu 4,6% în al treilea trimestru din 2023 comparativ cu trimestrul anterior, în timp ce exporturile au scăzut cu 1,2%, deci a trebuit transportat un număr mai mic de mărfuri. Consumatorii sunt mai săraci în termeni reali, în timp ce întreprinderile își reduc producția din cauza scăderii cererii. Potrivit OCDE, producția și vânzările de bunuri totale fabricate, inclusiv energie, țiței și oțel și bunuri intermediare din cele 27 de țări din Uniunea Europeană au scăzut treptat de la 110 puncte în primul trimestru din 2023 la 108,7 în al doilea.

Declinul de pe piața europeană a transportului rutier de mărfuri este evident, în opinia Ti, și dacă privim performanța financiară a principalilor jucători din domeniu. DSV a raportat că a existat o scădere constantă, cifrată la 1,1%, a veniturilor sale din transportul rutier de mărfuri în ultimele nouă luni ale anului, din cauza tarifelor și volumele mai mici. Iar DB Schenker a raportat o încetinire de 2,7% în primul semestru din 2023 comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

În paralel, numeroase costuri de transport au crescut anul acesta. Cel cu forța de muncă din cele 27 de state membre UE, de exemplu, a fost cu 8,3% mai mare în al doilea trimestru din 2023 față de perioada similară din 2022. Iar potrivit CNR (Comitetul Național Rutier din Franța), s-a înregistrat o creștere de 4,5% a costurilor de întreținere, de 4,0% a taxelor de drum și a taxelor/axă, de 4,3% a finanțării și asigurărilor și de 6,9% a costurilor totale în primele nouă luni din 2023 față de aceeași perioadă a anului trecut. Asta în timp ce prețul mediu al motorinei a fost cu 18,2% mai mic în primele nouă luni din 2023 decât în perioada similară din 2022.

Capacitatea de transport disponibilă pe piața europeană a tot crescut din mai 2022 încoace, datele de la Transporeon indicând deci o creștere timp de 15 luni consecutive, ceea ce duce la o concurență mult mai puternică și face ca transportul rutier european să fie mai ieftin. În plus, s-a înregistrat o creștere a înmatriculărilor de camioane grele noi în UE, cu 18,5% în trimestrul al doilea din 2023, în toate țările europene. Asta în timp ce numărul insuficient al șoferilor continuă să fie o problemă, deși cele mai recente date de la IRU arătă un deficit mai mic decât în 2021, de 7%. În viitorul apropiat se estimează că deficitul de șoferi va scădea în toate țările analizate – din cauza scăderii cererii de transport – cu excepția Olandei, unde ar urma să rămână stabil. Pe termen scurt, deși scenariul actual sugerează o stagnare pe piața europeană a transportului rutier de mărfuri, comerțul electronic ar putea fi unul dintre motivele creșterii, deoarece perspectivele pe termen lung pentru această industrie rămân optimiste și, în ciuda fluctuațiilor pe termen scurt, tendința generală este ascendentă.

Studiul anual realizat de Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) referitor la transportul rutier pe distanțe lungi din această țară din 2022, citat de Upply (French road transport figures for 2022 (upply.com)), indică o creștere a costurilor fără precedent atât în ceea ce privește generalizarea – toate elementele costurilor de operare ale unui vehicul au crescut – cât și amploarea ei.

Costurile cu remunerația medie brută a șoferilor au crescut cu 9,7% față de 2021, iar cele cu indemnizațiile de deplasare cu 7,9%. În 2022, costul cu șoferii a reprezentat 34,2% din costul total de operare pentru un vehicul, iar remunerația medie lunară a unui șofer de cursă lungă cu normă întreagă a fost de 2.916 euro, cu 23,3% mai mare decât în urmă cu 10 ani, pe fondul unei creșteri medii anuale de 2,1%.

Costul/km al carburantului a crescut cu 21,5% față de 2021, ajungând de la 0,339 la 0,412 euro, cel cu anvelopele cu 6,9%, de la 0,029 la 0,031 de euro, cel cu întreținerea și reparațiile cu 15,4%, de la 0,078 la 0,090 de euro, cel cu taxele de drum cu 4,6%, de la 9.968 la 10.429 de euro/an, cel cu achiziția camionului cu 6,2%, de la 92.656 la 98.381 de euro, cel cu achiziția semiremorcii cu 11,9%, de la 29.167 la 32.627 de euro, și cel cu asigurarea cu 1,9%, de la 2.752 la 2.804 euro/an.

Datele disponibile pentru 2023 arată că a continuat creșterea costurilor, care în august a fost în medie de 5,7% față de august 2022 pentru camioanele diesel și de 5,5% pentru cele pe CNG sau LNG, exceptând combustibilul.

Dacă este inclus carburantul, creșterea costurilor este mai mică, deoarece motorina, după ce a atins un vârf în octombrie 2022, a scăzut cu 31,3% până în mai 2023, înainte de a crește iar cu 12,6% în mai și august.

Scăderea este și mai spectaculoasă pentru CNG, cu 44,6% din iulie 2022 până în iulie 2023 și cu 49,8% din decembrie 2022 până în prezent.

Aproape toate celelalte elemente de cost sunt, de asemenea, în creștere în 2023, mai ales taxele de autostradă, care au crescut cu 4,95% la 1 februarie 2023 pentru vehiculele din clasa 4. În plus, în 2022 doi indicatori au demonstrat scăderea activității firmelor franceze: kilometrajul mediu a fost cu 3,4% mic decât în 2021 și factorul de încărcare cu 0,6%. Iar productivitatea unui vehicul, rezultat al înmulțirii celor două valori, a scăzut cu 4,2% între 2021 și 2022, ceea ce afectează mai ales companiile mari chestionate de CNR, cele cu peste 50 de angajați, unde scăderea medie a fost de 8,3%. Totuși, acest declin ar putea fi și rezultatul strategiilor voluntare de repoziționare pe relații regionale sau pe piețe interne pentru a găsi surse de profitabilitate, care sunt mai complicat de obținut în transportul pe distanțe lungi, și tocmai companiile mari este posibil să fi implementat mai frecvent astfel de strategii. În orice caz, din 2007 încoace, distanța medie a scăzut constant, până la o scădere totală de 27,7%.