Conform unei analize referitoare la costurile de transport rutier de marfă ale firmelor franceze din 2021 încoace și la ce se estimează că le așteaptă în 2024, pe care a realizat-o recent CNR (Comitetul Național Rutier din Franța), creșterea (fără a lua în calcul carburantul) a fost de 10,4% în 2022 față de 2021 și de 5,2% în 2023 față de 2022 și va fi de 3,8% în 2024 pentru autotractoarele diesel care fac transport pe distanțe lungi, de 10,6%, 5,2%, respectiv 3,9% pentru cele pe GPL care fac transport pe distanțe lungi, de 11,3%, 5,3%, respectiv 3,8% pentru cele pe motorină care fac transport regional, de 11,7%, 5,2%, respectiv 3,8% pentru cele pe CNG care fac transport regional, și de 11,6% 5,1%, respectiv 3,9 pentru șasiurile diesel pentru transport regional.
Astfel, costurile de transport în afara carburantului reprezintă în 2021 între 78,5% (pentru autotractoarele pe motorină pentru transport pe distanțe lungi) și 84,8% (pentru șasiuri pe motorină care fac transport regional) din costurile totale ale unui vehicul, în 2022 între 66,8% (pentru un autotractor pe GPL pentru distanțe lungi) și 81,5% (pentru un autoșasiu) și în 2023 între 61,6% (pentru un autotractor pe GPL pentru transport pe distanțe lungi) și 80,0% (pentru un șasiu diesel pentru transport regional).
Dacă se include și carburantul, creșterea de costuri a fost cuprinsă, în 2022 față de 2021, între 14,3% în cazul șasiurilor pe motorină pentru transport regional și 21,9% în cazul autotractoarelor pe CNG pentru transport regional, iar în 2023 față de 2022 între 3,6% în cazul autotractoarelor diesel pentru transport pe distanțe mari și 3,9% pentru șasiuri. Dar camioanele pe GPL au înregistrat o scădere de costuri de 24,2%, iar cele pe CNG una de 23,0%.
Prețul motorinei nu a avut o evoluție liniară în 2023, amintește CNR, ci a fost mai mare cu 2,4% în ianuarie față de decembrie, a scăzut constant până în mai (-14,3%) și a crescut din nou cu 17,4% până în septembrie, pentru ca în octombrie să scadă iar cu 2,5% și să fie cu 0,5% mai mare decât la finalul anului trecut, care a fost un an record din acest punct de vedere.
Pentru 2024 se estimează că prețul barilului va crește de la 82 de dolari/baril în 2023 la 86, dar CNR consideră că prețul motorinei rămâne prea fluctuant și incert pentru a lansa vreo ipoteză. Gazul natural a fost, ca medie anuală, cu 108,1% mai scump în 2022 decât în 2021, iar în 2023 s-a ieftinit cu 39,2% față de 2022. Nici acești combustibili și nu au avut o evoluție constantă, ci prețul a scăzut brusc în februarie 2023, cu 36% față de ianuarie, după care a scăzut lent și constant în următoarele șapte luni. Nici în privința gazului natural CNR nu lansează ipoteze pentru 2024.
Conform unei analize realizate recent de CNR (Comitetul Național Rutier din Franța), inflația în întreaga lume scade lent, iar creșterea economică globală nu se așteaptă să depășească +3% în 2023. FMI indică o valoare a inflației de +8,7% în 2022 și prognozează +6,9% în 2023.Toate țările se confruntă în continuare cu creșteri mai mult sau mai puțin brutale ale prețurilor bunurilor sau serviciilor, ceea ce împiedică atât consumul, cât și investițiile. Ca răspuns, băncile centrale au majorat ratele dobânzilor cu valori record în vara lui 2023, lovind puternic mai ales sectorul imobiliar. Iar începând cu 7 octombrie teama de o conflagrație militară în Orientul Mijlociu a devenit un risc major.
Perspectivele de îmbunătățire a economiei în 2024 sunt limitate. În țările dezvoltate, inflația ar putea reveni la aproximativ +3%, rămânând peste ținta de +2%. Iar creșterea globală va rămâne limitată la nivelurile din 2023.
În Europa, dificultățile economice au fost accentuate. Germania trece prin recesiune, PIB-ul urmând să scadă între -0,7% și -0,3% în 2023. Iar în zona euro se preconizează o revigorare a creșterii economice de la +0,7 % în 2023 la +1,2 % în 2024.
Economia franceză stagnează, creșterea fiind așteptată să fie de +1% în 2023, iar inflația de +5%. Pentru 2024, creșterea PIB-ului se estimează că se va situa între +1% și +1,5%, iar inflația între +3% și +3,5%. Încetinirea slăbește multe sectoare și provoacă o inflexiune a curbei șomajului, care chiar a început să crească foarte ușor în trimestrul al treilea din 2023.
Pentru transportul rutier de mărfuri, efectul încetinirii economiei franceze este amplificat. Operatorii au înregistrat o scădere de 9,4% a activității în prima jumătate a lui 2023 (de când sunt cele mai recente cifre disponibile), iar sondajele realizate în mediul de afaceri anticipează o scădere suplimentară în a doua jumătate a anului.
Asta în timp ce costurile de transport rutier de marfă (fără combustibil) pentru firmele din Franța au crescut în 2023 cu 6,3% față de 2022, mai ales din cauză că au crescut cu 8% costurile cu șoferii (salariile și taxele) și cu 6,4% indemnizațiile de deplasare.
În ultimii doi ani, firmele franceze de transport rutier de mărfuri s-au confruntat cu o creștere record a costurilor: cheltuielile cu șoferii au fost în 2023 cu 16,4% mai mari decât în 2021, ca urmare a reevaluărilor succesive ale contractelor colective de muncă, dar și costurile administrative sunt cu 15,3% mai mari, și cele de întreținere și reparații cu 13,4%, și cele cu taxele de drum cu 6,8%. Pentru 2024, CNR prognozează o nouă creștere de aproape 6,8%, și tot costurile cu șoferii vor crește cel mai mult, cu circa 10% față de 2023, în timp ce întreținerea vehiculelor se va scumpi cu 5,2%. Mediul economic extrem de incert complică prognoza, de aceea organizația nu include combustibilul în aceste estimări, deoarece încă este foarte volatil. Iar pentru celelalte costuri adoptă ipoteze credibile și minime.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit