Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a realizat tradiționala sa analiză anuală a activității diverselor flote naționale din UE, de data aceasta pentru 2023. Una dintre concluzii este aceea că redresarea puternică a transportului rutier de marfă din Europa de după perioada Covid-19 pare să se apropie de sfârșit. Ambele componente, transportul național și cel internațional, reacționează le fel, iar cel mai mult a avut de suferit transportul bilateral, cu o scădere de 4,5% față de 2022.
Între 2022 și 2023, piața a pierdut 3,2%, ajungând conform Eurostat la un total de 1.893.282 de milioane de tone-kilometri, din care 1.137.822 de milioane de tone-kilometri în UE14 (-4,18% față de 2022). Declinul afectează toate activitățile și cam toate flotele naționale.
Transportul internațional de marfă reprezintă acum aproape 38% din total, o pondere relativ stabilă în ultimii 10 ani. Transportul terță țară și cabotajul stimulează transportul internațional, iar transportul național pierde din cotă, ca dovadă a unei europenizări tot mai mari a acestei industrii.
Polonia este în 2023 lider incontestabil în toate tipurile de transport, cu 377.873 de milioane de tone-kilometri, cu 1,9% mai puțin decât în 2022, un rezultat mai bun decât media europeană. Clasamentul s-a schimbat foarte puțin față de anul anterior, cu o excepție, Lituania, care a înregistrat o creștere de 17% , are cea mai multă activitate de transport rutier de marfă dintre toate țările raportat la PIB (urmată de Polonia) și este pe locul al optulea ca activitate totală, cu 63.101 milioane de tone-kilometri.
Unele flote naționale – Suedia, Ungaria și Portugalia și Slovacia – au scăzut mai mult decât altele. Iar dintre flotele din Top 5 cea germană a pierdut cel mai mult, 5,8%, față de 2022, până la 286.408 milioane de tone-kilometri, în timp ce Spania doar 1,3% și Franța 2,4%. Iar Italia, aflată pe locul al cincilea, a scăzut cu 3,9%.
România se află pe locul al șaselea, cu 65.249 de milioane de tone-kilometri transportate de flota națională, în creștere cu 1,4% față de 2022 – este țara cu creștere față de 2022 aflată cel mai sus în topul volumelor, primele cinci fiind, cum ați văzut deja mai sus, toate în scădere.


Costurile de transport rutier de marfă din Franța, în afară de combustibil, au crescut în 2024 cu o medie de 5,5% față de 2023, mai ales din cauza creșterii costurilor cu șoferii (+7,5%), a celor administrative (+5) și a celor de întreținere/reparații (+4%), așa cum arată Comitetul National Rutier (CNR).
Astfel, pentru un ansamblu articulat diesel care face transport pe distanțe lungi șoferii au ajuns să reprezinte în 2024 28,6% din costul total, față de 27,9% în 2023, combustibilul 24,4%, față de 26,5%, vehiculele, 12,9%, față de 12,1%, costurile administrative 12,8%, față de 12,6% și costurile de deplasare 6,7%, față de 6,3%. Întreținerea și costurile cu infrastructura au avut aceleași procente în ambii ani, de 8,2%, respectiv 6,4%. În cazul transportului regional cu ansambluri articulate șoferii ajung chiar la 32,6% din costurile totale, față de 32% în 2023. Pentru camioanele pe LNG care fac transport pe distanțe lungi combustibilul deține în 2024 25,7% din costurile totale, în scădere față de 38,4% din 2023, iar pentru ansamblurile articulate pe CNG care fac transport regional carburantul a ajuns în 2024 la 25,2%, față de 36% în 2023.
Pentru 2025 CNR estimează o creștere de 3,3%, tot exceptând carburantul și fără a ține cont de măsurile prevăzute în proiectul privind asigurările sociale pentru 2025, care se află încă în Parlament și care modifică formula de calcul a reducerii generale a cotizației angajatorilor. Dacă acesta se adoptă, ar avea un impact major asupra costurilor cu personalul, ceea ce ar face ca estimarea CNR să fie de creștere cu 5,1% sau chiar cu 7,3% a costurilor de transport rutier de marfă, fără combustibil, anul viitor.
Asta deoarece costurile cu indemnizațiile de deplasare ar crește cu 1,8%, cele administrative (în afară de personalul din birouri), cu 3,2%, deținerea vehiculelor cu 1,8%, asigurările cu 3,2%, iar întreținerea, reparațiile și anvelopele (fără AdBlue) cu 1,8%. Pentru taxele de drum, care se așteaptă să crească din februarie 2025, nu s-au stabilit încă noile valori, dar CNR estimează, pe baza formulelor de indexare din contractele dintre stat și cele nouă companii ce administrează principalele autostrăzi, unde se desfășoară 95% din trafic, o creștere de 1%.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit