Aceasta este concluzia unui studiu efectuat în 2023 de Comitetul Național Rutier din Franța (CNR). Dintre serviciile logistice oferite de transportatorii de mărfuri generale cu ansambluri articulate, care lucrează pe distanțe lungi sau regional, depozitarea pe termen lung, mai mult de 24 de ore, este cea mai comună operațiune, întâlnită la 98% dintre firmele de transport care au declarat că fac și logistică. Pregătirea comenzilor este mai puțin frecventă, dar tot se întâlnește în 47% din cazuri. Iar prelucrarea produselor rămâne marginală, cu 5%.
Cei mai mulți transportatori au integrat aceste activități logistice complementare structural în cadrul companiei lor și geografic pe site-ul unde operează în mod tradițional.
În plus, mai arată CNR, clasamentele publicate de presa specializată din Franța evidențiază faptul că transportul și logistica au în comun multe firme de top. Principalii furnizori de servicii logistice din Franța sunt adesea companii de transport rutier sau multimodal care și-au diversificat activitățile și mulți jucători din logistică au propria flotă pentru a efectua operațiuni de transport rutier și sunt de fapt nume mari în transport.
Astfel, în topul transportatorilor din Franța în funcție de cifra de afaceri din 2022 se află CEVA Logistics (17.415 milioane de euro), Geopost (15.573), Geodis (13.700), Stef (4.264), XPO Logistics (2.917), ID Logistics (2.481), Fedex Express Fr (2.011), Schenker France (1.823), FM Logistic (1.713), Martin Brower France (1.644), GCA (1.400), Amazon France Transport (1.124), Zamenhof Exploitation (1.100), Heppner (1.090) și UPS France (1.000 de milioane de euro).
Iar în topul firmelor de logistică, după cifrele de afaceri din 2021, care includ și transportul pe bază de contract, sunt ID Logistics (776 de milioane de euro și 106 depozite în Franța), Geodis (680 de milioane de euro / 50 de depozite proprii), GXO Logistics (640/80), Stef (617/90), FM Logistic (nu a declarat cifrele, dar are 34 de depozite în Franța), Kuehne + Nagel (510/45), Daher, C-Logistics (392/12), Viapost, Rhenus Logistics (350/30), CAT (345/50), Astre (330/250), Log’s (270/43), Onet (264/n.c.) și Staci (237 de milioane de euro cifră de afaceri și 31de depozite în Franța).
Sursă foto: CEVA Logistics
Volumul de transport rutier INTERN de marfă
Din raportul pe 2022 realizat de Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) referitor la activitatea flotelor de vehicule pentru transport rutier de marfă din statele UE reiese că volumul total de transport intern a crescut față de 2021 cu 0,1%, adică la fel cât a crescut și volumul total, intern și internațional, până la 1.210.648 de milioane de tone-kilometru, conform Eurostat. Iar volumele primelor trei țări din clasament, toate din Europa de Vest, au înregistrat scăderi.
Pe primul loc se află Germania, cu 268.557 de milioane de tone-kilometru, cu 1,3% mai puține decât în 2021. O urmează Spania, cu 178.005 milioane de tone-kilometru, cu 2,4% mai puține decât în 2021, și Franța, cu 160.535 de milioane de tone-kilometri, cu 1,3% mai puține decât în 2021. În cazul celor trei țări, activitatea la intern reprezintă 88%, 67%, respectiv 93% din totalul volumelor de transport ale flotelor naționale. Cele mai mari scăderi față de 2021 s-au înregistrat în Lituania, de 17,6%, și Ungaria, de 5,8%, iar cele mai mari creșteri au fost în Norvegia, de 9,4%, datorită deciziilor politice luate pentru a sprijini firmele autohtone, și România, de 7,5%. Polonia și Italia, aflate pe locurile al patrulea și al cincilea în clasamentul după volumele de transport intern, au crescut și ele cu 3,9%, respectiv 2,9%.
Dintre statele vechi membre UE, Belgia a scăzut cu 5,2%, iar Olanda cu 1,5%, în timp ce unii membri UE mai noi continuă să-și revină și au creșteri de 3,4% (Cehia) și, așa cum am spus deja, de 7,5% (România), iar alte șase state regresează, în special cele trei țări baltice, poate din cauza războiului din Ucraina. România se află pe locul al 12-lea în acest clasament, cu 21.994 de milioane de tone-kilometru, iar procentul transportului intern din totalul activități flotei românești este de 34%. Ponderea UE14 în totalul volumelor de transport intern realizate de statele UE scade la 77,5%, adică 938.409 milioane de tone-kilometru, cu 0,73% mai puține decât în 2021, în timp ce ponderea UE14 în activitatea totală de transport, intern și internațional, reprezintă doar 60%.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit