Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a publicat tradiționalul său raport despre activitatea flotelor de vehicule pentru transport rutier de marfă din statele UE, de data aceasta pentru 2022, din care reiese că după doi ani de fluctuații puternice, din cauza pandemiei de Covid-19, această industrie a încheiat 2022 cam la fel cu 2021 (mai exact, a crescut cu 0,1%). Mai mult, atât volumele de transport intern, cât și cele de transport internațional au fost la fel ca în 2021.

Stagnarea activității generale nu este însă valabilă pentru flotele din toate țările, câtă vreme unele, mai ales cele din partea superioară a clasamentului, au înregistrat scăderi. În ceea ce privește transportul internațional, cel bilateral a crescut peste medie, cu +1%, cel terță țară a fost stabil, iar cabotajul a scăzut cu 8,9%.

Dacă ne uităm la cei 10 ani de dinainte de 2022, transportul internațional a luat avânt, activitatea țerță țară și cabotajul crescând puternic, în timp ce transportul intern a pierdut cinci puncte.

În total în UE au fost transportate în 2022, conform datelor Eurostat, 1.957.666 de tone-kilometru, din care 60,7%, adică 1.189.138 de milioane de tone-kilometru, în UE14, cu 0,57% mai puțin decât în 2021. Pe locul întâi ca volume totale de transport se află în continuare Polonia, cu 385.089 de milioane de tone-kilometru, adică 19,7% din volumele totale din UE, în creștere cu 1,.4% față de 2021. O urmează Germania, cu 303.948 de milioane de tone-kilometru, cu 1,1% mai puțin decât în 2021, și tot în scădere față de 2021 sunt și următoarele două clasate: Spania a scăzut cu 1,3%, până la 266.724 de milioane de tone-kilometru, iar Franța cu 0,9%, până la 173.353 de milioane de tone-kilometru. România se află pe locul al optulea în acest clasament, cu 64.353 de milioane de tone-kilometru cu 4% mai mult decât în 2021. Dintre țările din Top 10 au avut scăderi față de 2021 Olanda, cu 4,4%, și Lituania, cu 6,9%, iar Italia, Cehia și Suedia au crescut cu 4,2%, 3,2%, respectiv 0,8%. Cea mai mare scădere față de 2021 au înregistrat-o Estonia (-13,3%) și Belgia (-7,4%), iar cea mai mare creștere, Cipru (29,8%, dar ca volume este pe ultimul loc, cu 949 de milioane de tone-kilometru) și Norvegia, cu 8,3%. Este evident, având în vedere scăderile din cele trei state baltice, că războiul din Ucraina și închiderea granițelor cu Rusia și Belarus au afectat sever activitatea firmelor de transport din aceste țări.

Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a publicat rezultatele complete ale sondajului său tradițional privind transportul rutier de mărfuri pe distanțe lungi realizat în 2023 de companiile franceze pentru terți, din care rezultă în primul rând că față de 2022 s-au deteriorat condițiile de operare a vehiculelor și că productivitatea lor a scăzut cu 2% – sau cu 6,7% comparativ cu 2019, ultimul an complet de dinainte de pandemia de Covid-19.

2023 a fost marcat și de o creștere semnificativă a costurilor, atât a celor cu salariile (cu 4,1%), cât și a celor pe kilometru și a celor fixe, dintre care se detașează anvelopele (+8,4%) și prețul mediu al unui autotractor (+10%).

O analiză pe termen lung a rezultatelor sondajului CNR arată schimbări mari legate de productivitate și costuri. Indicatorul de productivitate al unui vehicul a scăzut cu 13,8% din 2007, ultimul an complet înainte de criza din 2008-2009, consumul de motorină este în continuă scădere, cu 9,3% între 2013 și 2023, iar remunerația șoferului a crescut cu 26,7% în ultimii 10 ani, mai mult decât salariul minim în aceeași perioadă (+22,2%).