Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

EPAL marchează o etapă importantă în digitalizarea pool-ului său de paleți: de la lansarea din ianuarie 2024 au fost produși deja 4 milioane de europaleți EPAL cu cod QR. Versiunea digitalizată a paletului standard EPAL începe să se impună ca referință pentru lanțurile de aprovizionare moderne, conectate digital, iar numărul producătorilor licențiați care trec la această soluție este în creștere constantă.

Palet clasic, funcții digitale: trasabilitate completă cu un simplu cod QR

Fiecare europalet EPAL QR este echipat cu un cod QR unic și un număr de serie individual, ceea ce permite urmărirea completă a paletului pe tot parcursul ciclului său de viață. Localizarea în rețea, traseul în lanțul logistic, utilizările succesive și informațiile legate de reparații sau recondiționare pot fi asociate direct cu acel cod.

Scanarea se poate face atât automat, prin sisteme fixe sau mobile instalate în depozite și centre logistice, cât și manual, cu un simplu smartphone sau scanner portabil. Nu este nevoie de etichete suplimentare, RFID sau infrastructuri complexe. În același timp, paletul EPAL QR rămâne pe deplin compatibil cu pool-ul deschis EPAL și poate fi utilizat și schimbat la fel de flexibil ca europaletul clasic.

Potrivit lui Michael Brandt, Head of Logistics & Innovation, noua versiune digitalizată nu schimbă ADN-ul produsului de bază: paletul își păstrează caracteristicile tradiționale legate de material, standardizare internațională, calitate și durabilitate, dar le completează cu un strat digital de trasabilitate și transparență.

De la standard fizic la infrastructură digitală de logistică

Ritmul de creștere al producției de EPAL QR indică o adoptare rapidă din partea industriei și a comerțului, pe fondul presiunii tot mai mari pentru eficiență operațională și vizibilitate în timp real asupra fluxurilor. Tot mai mulți licențiați EPAL aleg să producă această versiune, iar efectul este vizibil atât în disponibilitatea paleților pe piață, cât și în cererea venită din partea utilizatorilor de-a lungul întregului lanț de aprovizionare.

Europaletul cu cod QR nu vine singur, ci se înscrie într-un ecosistem digital EPAL mai larg, care include Pașaportul Digital al Paletului și aplicația EPAL Pallet App. Printr-o simplă scanare, utilizatorii pot accesa informații precum locul de producție, istoricul intervențiilor de reparație sau indicatori de sustenabilitate, utile pentru rapoarte ESG, audituri de calitate sau optimizarea proceselor interne.

Serializarea se extinde la întreaga gamă EPAL

Depășirea pragului de 4 milioane de paleți EPAL cu cod QR este considerată de asociație doar o etapă intermediară. Obiectivul este digitalizarea integrală a pool-ului EPAL, nu doar a europaletului standard.

În acest sens, EPAL a început deja procesul de serializare și pentru alte tipuri de paleți, precum paleții industriali EPAL și paleții EPAL CP folosiți în industria chimică și de proces. Pe termen mediu, acest lucru ar urma să conducă la un ecosistem unitar de paleți trațabili digital, în care fiecare unitate de încărcare devine un „nod” identificabil în rețeaua logistică globală.

EPAL transformă europaletul dintr-un simplu suport fizic de marfă într-un suport de date integrat în fluxurile digitale ale lanțului de aprovizionare. Versiunea cu cod QR păstrează toate avantajele standardului fizic, dar adaugă trasabilitate, vizibilitate și un potențial crescut de optimizare pentru operatorii logistici, retaileri și producători care vor să își controleze mai bine costurile și amprenta de mediu.

Așa cum știți deja, pe 16 iunie a intrat în vigoare Regulamentul European ce impune pașaportul sanitar în format digital, ce atestă starea sănătății deținătorului din perspectiva Covid-19, cu scopul declarat de a facilita mobilitatea în cadrul UE. Dar acesta nu stabilește și excepțiile pentru grupurile profesionale esențiale, cum ar fi cel al lucrătorilor din transportul rutier.

Italia a decis să îi excludă pe aceștia de a obligația de a avea certificat Covid și le cere doar o Declarație de Deplasare completată online sau pe hârtie. Dar Franța, de exemplu, impune de la începutul lui august ca ei să aibă pașaport sanitar când trec granița și când intră în restaurante, cafenele, centre comerciale, spitale și centre sociale, ca și atunci când călătoresc cu avionul, trenul sau autobuzul pe distanțe lungi, ceea ce împiedică grav desfășurarea operațiunilor de transport internațional de marfă. Mai mult decât atât, numeroși transportatori spanioli s-au plâns asociației FENADISMER că au dificultăți în a-și dezvolta activitatea deoarece o mare parte dintre codurile QR încorporate în certificatele Covid emise de Consiliul de Sănătate al Comunităților Autonome nu sunt valabile la controalele derulate de autoritățile franceze la unele puncte de trecere a frontierei.

FENADISMER și-a exprimat în repetate rânduri, în ultimele două luni, convingerea că solicitarea unui astfel de certificat la granițele dintre statele UE poate fi un obstacol pentru dezvoltarea normală a transportului rutier, mai ales pentru șoferii care fac internațional, și a cerut ca transportatorii să fie exceptați de la obligația de a-l deține, bazându-se și pe recomandările Consiliului European de a garanta coridoare verzi pentru transport, libere de restricții din motive de sănătate.