Munca de acasă va rămâne în practica multor companii și odată ce va trece epidemia de Covid-19, într-un sistem de lucru hibrid care îmbină activitatea de la distanță cu prezența la birou pentru întreaga echipă, rezultă dintr-un sondaj realizat de Colliers International în rândul reprezentanților din conducere sau decidenților din 80 de companii cu activitate în diverse sectoare economice și echipe de la câteva zeci până la mii de angajați.
Modul de lucru de la distanță ridică probleme în echipe pe termen lung pentru 80% dintre respondenți, astfel că aceștia se văd nevoiți să redefinească modul de lucru și majoritatea mizează pe transformarea birourilor în hub-uri care să susțină colaborarea, să accelereze creativitatea și să mențină spiritul de echipă. Chiar dacă productivitatea angajaților a rămas neschimbată și în lucrul de acasă în 58% dintre companii, iar 25% au observat chiar o creștere din acest punct de vedere, patru din cinci companii au întâmpinat provocări în ultimele luni pe fondul modului de lucru de la distanță. Iar prelungirea pe termen nedefinit a modelului actual ar duce, foarte probabil, la o adâncire a efectelor asupra coeziunii și colaborării echipelor, precum și la dificultăți în menținerea culturii organizaționale. Prin urmare, respondenții la sondajul Colliers International mizează pe un model hibrid de lucru odată ce va trece epidemia de Covid-19, în care toți angajații vor reveni la birou și vor lucra 1-2 zile (53% din firme) sau chiar 3-4 zile (33%) pe săptămână de la distanță.
Deși există încă incertitudini privind modul în care vor lucra în viitor, cele mai multe companii au în plan să păstreze suprafața biroului de dinainte de pandemie, urmând să regândească spațiul existent pentru a răspunde noului mod de lucru adoptat. Doar o mică parte se așteaptă să-și extindă biroul, ca urmare a angajărilor pe care le-au făcut sau urmează să le facă în perioada următoare. Există însă și companii care prevăd o restrângere a suprafeței ocupate în viitor ca urmare a evoluției afacerilor în această perioadă.
„Bucureștiul este un oraș cu un stoc relativ mic de spații de birouri în raport cu populația, de câteva ori mai redus față de orașele occidentale și cu peste 50% sub Varșovia, de exemplu, iar diferența este și mai mare în cazul orașelor regionale, ceea ce indică mai degrabă loc de creștere a stocului de birouri pe termen mai lung”, spune Sebastian Dragomir, Partner & Head of Office Advisory în cadrul Colliers International.
Lucrările se desfășoară în ritm normal în această perioadă pe șantierele în suprafață de circa 750.000 m2 monitorizate de specialiștii Colliers International sau chiar într-un ritm accelerat pe alocuri, pe fondul planurilor de recuperare a întârzierilor din perioada stării de urgență, când anumite lucrări de construcție s-au desfășurat la capacități mai reduse decât normal.
Colliers a monitorizat lucrări de construcție, de la fundație până la finalizare, pentru proiecte cu o suprafață de aproape 750.000 m2 în ultimii 5 ani, din care trei sferturi în zona industrială, aproape 20% în zona de office și 5% în zona rezidențială, se arată într-un comunicat al companiei.
Monitorizarea lucrărilor de construcție presupune implicare încă din stadiul planificării construcției și realizarea de inspecții periodice pentru asigurarea conformității lucrărilor de pe șantiere în raport cu planurile de construcție. Verificările au în vedere o serie de indicatori care variază de la stadiul lucrării și modul în care este alocat bugetul, până la stadiul autorizațiilor necesare, respectarea contractelor sau progresul pentru asigurarea accesului la utilități. Fiecare inspecție este urmată de un raport al stadiului de dezvoltare a proiectului, care oferă o imagine foarte clară de ansamblu dezvoltatorului, dar în același timp și băncii care finanțează proiectul.
„Respectarea cu strictețe a coeficienților urbanistici, obținerea tuturor autorizațiilor conform legislației în vigoare sau alocarea cu atenție a costurilor în bugetul de execuție sunt doar câteva dintre criteriile pe care noi, ca monitor, trebuie să le urmărim și să le includem foarte detaliat și transparent în rapoarte, într-un timp scurt”, explică Silvia Rusei, Senior Associate Real Estate Management Services în cadrul Colliers International.
Lucrările de construcții pe șantierele industriale și de birouri monitorizate de Colliers International se desfășoară normal în această perioadă, în ciuda contextului actual, cu respectarea tuturor măsurilor de siguranță și de limitare a răspândirii Covid-19. Unele proiecte în care lucrările de construcții s-au desfășurat la capacitate mai redusă decât normal în perioada stării de urgență chiar au mărit pasul, dezvoltatorii intenționând să recupereze eventualele întârzieri sau chiar să grăbească lucrările pentru a putea preda mai repede spațiile către chiriași.
În prezent, Colliers International furnizează servicii de monitorizare a lucrărilor de construcții pentru proiecte cu o suprafață totală a lucrărilor de aproape 198.000 m2. Printre cei mai importanți clienți ai companiei se numără: CTP, Iulius Group (dintre proiectele importante amintim: Palas Iași, United Business Center (UBC) 1 din Cluj-Napoca, UBC1 și UBC2 din Timișoara), AFI Europe Romania sau Impact Developer & Contractor (cu Greenfield Baneasa ca proiect de referinta), iar printre băncile cu care compania colaborează în prezent se numără Raiffeisen Bank Romania, Raiffeisen Bank International AG și OTP Bank Romania.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit