Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cererea pentru spații de birouri moderne în București a scăzut în 2025 cu aproximativ o treime, fiind determinată în principal de reducerea activității comerciale a companiilor din sectorul IT&C. Aceste firme au reprezentat doar 10% din volumul total de închiriere în primele nouă luni ale anului, reprezentând cea mai mică proporție din 2010 și cel mai scăzut nivel înregistrat de când Colliers a adoptat metodologia actuală de monitorizare a pieței. În afara acestui sector, piața a rămas stabilă, volumul tranzacțiilor apropiindu-se de mediile din ultimii ani și de nivelurile dinaintea pandemiei. În ansamblu, întreprinderile au închiriat aproximativ 150.000 mp de spații de birouri, iar cererea nouă care a determinat direct creșterea gradului de ocupare a scăzut cu aproape 30%, ajungând sub 60.000 mp.

„Scăderea activității din sectorul IT&C la nivel global este principalul motiv pentru cererea mai redusă de birouri pe piața locală. Este o schimbare importantă, dacă ne gândim că, înainte de pandemie, între 2016 și 2019, acest domeniu domina piața și o ducea la recorduri istorice. În 2025, companiile de IT au închiriat cu 83% mai puțin față de media ultimului deceniu în București, dacă ne uităm la media trimestrială. În schimb, restul pieței – excluzând IT&C – a fost doar cu 7% sub medie, ceea ce arată că, în ansamblu, piața birourilor se menține într-o formă destul de solidă.”, a explicat Victor Coșconel, Partner | Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.

Partenerii Colliers indică faptul că sectorul IT este de așteptat să semneze mai multe contracte importante în perioada următoare, aceste tranzacții putând fi finalizate în trimestrul al patrulea. Cu toate acestea, chiar dacă aceste tranzacții se vor concretiza, imaginea de ansamblu nu se va schimba semnificativ, întrucât volumul de afaceri al companiilor IT rămâne considerabil sub nivelurile din anii precedenți. În schimb, în perioada 2010-2024, sectorul IT&C a reprezentat o pondere medie de aproape 40% din volumul total de închiriere de birouri din București, atingând un vârf de 50% în 2019.

Consultanții Colliers subliniază că 2025 nu va fi un an deosebit de favorabil pentru piața închirierilor de birouri. Pe de o parte, incertitudinea economică globală a determinat mulți jucători internaționali să adopte o abordare mai prudentă în ceea ce privește planurile de extindere, la care se adaugă dificultățile specifice sectorului IT&C. Pe de altă parte, reprezentanții Colliers observă climatul economic mai pesimist din România, care influențează încrederea firmelor cu capital local și a celor expuse unor domenii mai vulnerabile, precum retailul.

„Există și vești mai bune pentru proprietarii de birouri. Tot mai multe companii își doresc o prezență mai constantă a angajaților la birou. Chiar dacă nu vom reveni 100% la modelul de lucru de cinci zile pe săptămână, o frecvență de 3 zile, uneori chiar 4, a devenit tot mai des întâlnită, ceea ce menține o nevoie reală de spații de birouri. Observăm, astfel, că o parte semnificativă dintre suprafețele oferite anterior spre subînchiriere au fost retrase de pe piață, pe fondul unei reevaluări a nevoilor pe termen mediu. În plus, se conturează o tendință, chiar dacă încă modestă, a unor companii care încep să își extindă suprafețele ocupate, un contrast clar față de reducerile consistente din anii trecuți.”, a adăugat Victor Coșconel.

Odată cu această schimbare de atitudine, un număr tot mai mare de companii își transformă spațiile de birouri, astfel încât să se adapteze noilor cerințe de lucru și colaborare. Colliers susține acest proces prin soluția sa integrată Office 360°, care acoperă toate etapele, de la strategie și design până la implementare și optimizarea costurilor. Prin această abordare completă și personalizată, echipa reușește nu numai să creeze birouri moderne și eficiente, ci și să ofere adesea economii de costuri de peste 10-15% față de valorile standard din faza de licitație, dar mai ales să reducă semnificativ complexitatea tuturor proceselor implicate. Acest lucru aducând o mai mare vizibilitate, control și valoare pentru parteneri.

De asemenea, Colliers subliniază un alt aspect pozitiv pentru proprietarii de birouri, în ciuda scăderii cererii din ultimii ani, în special în acest an, oferta limitată de spații de birouri moderne și bine amplasate, inclusiv cele aflate încă în construcție, compensează cu impactul reducerii cererii. Potrivit analizei, la nivelul actual al cererii, Bucureștiul ar putea absorbi spațiile de birouri vacante în aproximativ cinci ani. În schimb, acest proces poate dura între 10 și 15 ani în multe orașe din Europa de Vest, precum Paris sau Rotterdam, și peste 30 de ani în unele orașe, precum Barcelona sau München.

Cu alte cuvinte, disponibilitatea spațiilor de birouri în București rămâne relativ redusă. În acest context, se preconizează că nivelul chiriilor va continua să crească și în 2026. Consultanții Colliers au observat că sunt deja majorări de 5-10% în ofertele de renegociere pentru clădirile competitive, în timp ce proiectele noi prevăzute pentru livrare în 2026-2027 au prețuri considerabil mai mari. Această tendință este determinată de oferta restrânsă și de creșterea costurilor de construcție.

România a înregistrat cea mai mare creștere a volumului de marfă transportat din țările UE. Potrivit datelor Eurostat citate de Colliers, companiile de transport și logistică au raportat aproape 29 de miliarde de tone-kilometru de transport rutier în 2023, în creștere cu 69% față de acum un deceniu – ceea ce reprezintă cel mai rapid ritm din UE și de peste trei ori mai mare peste media comunitară. Piața spațiilor industriale moderne închiriabile înregistrează, de asemenea, o creștere puternică, extinzându-se de aproape cinci ori în ultimul deceniu și va ajunge la aproximativ 8 milioane de metri pătrați în 2025. Cu toate acestea, experții Colliers au remarcat că lipsa autostrăzilor și a căilor ferate moderne rămâne un obstacol major în calea dezvoltării sectorului logistic din România, subliniind nevoia continuării investițiilor mari în infrastructură.

„Nivelul de aproape 29 de miliarde de tone-kilometru transportate pe șosele este apropiat de cel al Ungariei, dar de peste șase ori mai mic decât al Poloniei. Cu alte cuvinte, chiar dacă România a înregistrat cea mai rapidă creștere a transportului rutier de marfă din Uniunea Europeană, diferența față de economii din regiune rămâne semnificativă. Dacă ținem cont de populație și de dimensiunea economiilor, volumul transportat de România ar trebui să fie cel puțin dublu față de Ungaria și la jumătate din cel al Poloniei. Pentru a reduce acest decalaj în următorii 10-15 ani, este necesar ca România să continue construcția de autostrăzi și modernizarea rețelei feroviare, cu atât mai mult în contextul actual, în care economia internă este sub presiune. Astfel de investiții ar mai compensa din slăbiciunile raportate în alte sectoare ale economiei și ne-ar pregăti pentru următorul ciclu de creștere.”, a detaliat Victor Coșconel, Partner | Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.

După ani de livrări record de autostrăzi, ritmul mult mai lent al construcțiilor și al inaugurarilor este de așteptat să încetinească semnificativ în perioada 2025-2026. Colliers a observat că această încetinire ar putea frâna dezvoltarea pieței logistice, precum și investițiile în spațiile industriale, ambele înregistrând o creștere puternică în ultimii ani. Totodată, datele Eurostat arată că peste 77% din mărfurile transportate rutier în România sunt livrări interne, reprezentând cea mai mare proporție dintre toate țările UE. Acest lucru reflectă, cel puțin parțial, nivelul mai redus al exporturilor românești.

Există totuși și un aspect care diferențiază România în mod pozitiv față de multe alte state europene. La o privire în ansamblu, potrivit datelor Eurostat care acoperă doar transportul continental, doar 54% din toate transporturile de marfă din România au loc pe șosea, sub media UE de 78%. În schimb, România are o pondere ridicată a transportului pe căi navigabile, în special pe Dunăre, care reprezintă aproximativ 20% din transportul total, a doua cea mai mare din UE. Această diversificare a modurilor de transport este un avantaj, dar nu compensează lipsa infrastructurii moderne în zonele cheie ale țării, a subliniat Colliers. Consultanții Colliers au subliniat că această diversificare a modurilor de transport este un atu, dar nu poate înlocui necesitatea unei infrastructuri moderne în zonele cheie ale țării.

„Suntem aproape de pragul de 8 milioane de metri pătrați de spații industriale și logistice închiriabile, o performanță remarcabilă dacă ne gândim că în urmă cu zece ani piața creștea într-un ritm foarte lent. Evoluția spectaculoasă din ultimii cinci ani arată că România se află într-un ciclu accelerat de dezvoltare, beneficiind de un moment foarte favorabil, de care ar trebui să profite pe deplin, pentru că, în următorii 5-10 ani, contextul se poate schimba, fie din perspectiva finanțărilor, fie a fondurilor europene.”, a completat Victor Coșconel.