Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Din nefericire, reuniunea de la Luxemburg nu aduce un transmis un semnal de pornire pentru mai multă protecție a climei și pentru creșterea eficienței logistice și a eficienței legate de vehicule în transportul rutier de mărfuri, conform BGL.

Pe 18 iunie, la Luxemburg s-a reunit Consiliului miniștrilor transporturilor din UE pentru a discuta printre altele şi despre acceptarea combinaţiilor lungi de transport în Europa, măsură mai simplă şi mai ieftină de aplicat pentru creşterea eficienţei transporturilor şi reducerea emisiilor de transport pe tona de marfă transportată.

Miniștrii transporturilor din UE nu au reușit însă să ajungă la niciun acord asupra unei poziții privind dimensiunile și greutățile camioanelor. Statele membre nu au încă nici o practică comună privind acceptarea unei greutăţi sporite în cazul autocamioanelor electrice, pentru a păstra sarcina utilă similară cu un autovehicul diesel şi a face astfel, măcar din acest punct de vedere, mai atractive autocamioanele cu zero emisii.

În prezent, mai multe asociaţii profesionale ale transportatorilor din Europa, în special Germania, solicită miniștrilor transporturilor din UE să elaboreze cât mai repede o strategie cu un calendar pentru a consolida atractivitatea sistemelor de propulsie alternative fără pierderi de sarcină utilă. BGL, asociaţia transportatorilor din Germania, a criticat faptul că este de neînțeles de ce potențialul de reducere a emisiilor de CO2 imediat realizabil – cum ar fi creșterea cu aproximativ zece procente a lungimii camionului articulat – nu poate fi exploatat pe termen lung fără costuri suplimentare de infrastructură.

sursa foto – Schmitz

Camioanele mai lungi și/sau mai grele (LHV) care au cabină aerodinamică vor putea fi în curând mai lungi în Olanda decât LHV-urile obișnuite, anunță asociația olandeză de transport și logistică TLN, deoarece, după un lobby îndelungat din partea sectorului de transport, RDW (instituția care se ocupă de omologările de tip, de înmatriculările de vehicule și de acordarea licențelor), Poliția și compania feroviară Prorail au convenit asupra unei lungimi suplimentare de 50 cm, care va intra în vigoare după aprobarea din partea autorităților rutiere.

TLN se declară mulțumită de noua reglementare și amintește că, împreună cu DAF, a investit mult timp și energie în adaptarea ei. Lungimea mai mare admisă face posibilă și în cazul LHV utilizarea noii generații de cabine aerodinamice, mai lungi, fără pierderea lungimii de încărcare, ceea ce ajută și mediul, și eficiența operațiunilor de logistică.

Asociația olandeză amintește că la finalul anilor 2020 legislația UE privind dimensiunile și greutățile vehiculelor rutiere le va oferi producătorilor mai multă libertate pentru a propune cabine cu formă mai aerodinamică, deci cu un consum mai mic și cu mai puține emisii de CO2, dar și cu un câmp vizual mai bun, care îmbunătățește siguranța rutieră, și cu mai mult spațiu și confort pentru șofer. La final de 2021 DAF a fost primul constructor care a comercializat camioane cu cabină aerodinamică, iar între timp tot mai mulți vin cu astfel de modele.

În prezent există aproape 3.000 de LHV pe drumurile din Olanda, iar mulți transportatori cu cabine noi pentru camioane doresc să le utilizeze și în aceste combinații mai lungi și/sau mai grele, dar nu s-ar încadra de multe ori în cei 25,25 m autorizați legal. Legislația UE nu prevede nicio dispoziție în acest sens, deci este la latitudinea țărilor membre să adopte o astfel de măsură. Iar Olanda este pe cale să o facă dacă LHV cu lungime mai mare se încadrează în raza de bracaj existentă și pot folosi în siguranță rețeaua rutieră disponibilă pentru ele – o condiție dificil de îndeplinit a ProRail.

TLN și DAF au efectuat teste pe pista de testare RDW din Lelystad, cu un LHV cu lungime totală de 25,75 m (50 cm în plus), iar acesta a trecut cu succes ambele teste și de aceea RDW, Poliția și ProRail au convenit asupra unui amendament la regulamentul european, care prevede că LHV cu cabină extinsă aprobată în temeiul legislației UE pot fi cu până la 50 cm mai lungi decât LHV-urile obișnuite dacă respectă cerințele legate de folosirea infrastructurii disponibile pentru ele.

Propunerea trebuie aprobată oficial pe 28 martie de către instituția care se ocupă de excepții și scutiri la nivel național și la care sunt afiliate toate organizațiile implicate și autoritățile rutiere, iar apoi, la scurt timp, noua normă poate fi publicată și poate intra oficial în vigoare.