Din 2024, remorcile duble, adică ansambluri de vehicule formate dintr-un tractor rutier și două semiremorci, vor putea circula în Danemarca. Decizia a fost luată după o fază de testare pe autostrăzile dintre Aarhus și Høje-Taastrup. În aceste două locații, complexul de două semiremorci au fost asamblate pentru deplasarea pe autostradă și dezasamblate pentru a continua transportul pe alte drumuri în mod tradițional, adică o semiremorcă pentru fiecare tractor. Alte două puncte de schimb vor fi înființate în Funen și Trekantsområdet, pentru care ministerul a alocat 40 de milioane de coroane (5.365.551 de euro) și care vor fi gata la jumătatea anului 2025.
Potrivit ministerului, această soluție permite o reducere a emisiilor poluante și un avantaj economic pentru transportul rutier de mărfuri. Ministerul Transporturilor a reglementat remorca dublă printr-o lege din 12 decembrie anul acesta, care va intra în vigoare pe 1 ianuarie, permițând astfel ca aplicarea remorcii duble să fie extinsă și la alte companii de transport rutier de mărfuri. Regulamentul impune o lungime maximă a complexului de 32 m (care devine 34 m pentru vehiculele cu propulsie alternativă) și o masă totală maximă de 72 de tone. De asemenea, tractoarele vor trebui să fie echipate cu sistem electronic de control al stabilității ESC și sistem de frânare antiblocare ABS-EBS.
Asociația olandeză de transport și logistică TLN anunță că Super EcoCombi (SEC), combinația autotractor-semiremorcă având lungime dublă, de aproximativ 32 m, are o nouă șansă să primească drepturi depline de a circula pe drumurile din această țară. Deoarece recent, în timpul evenimentului Ziua Experienței SEC, desfășurat în terminalul APM de la Maasvlakte 2 din Rotterdam, au fost discutate condițiile pentru un viitor test pilot.
Imediat după o vizită de lucru a ministrului transporturilor în aceeași locație, la începutul lui octombrie, în timpul căreia a condus un Super EcoCombi, a apărut ideea de a pregăti un test pilot cu această combinație, care are avantaje majore în ceea ce privește reducerea emisiilor de CO2, necesarul de șoferi, congestia și eficiența în transportul rutier.
Iar cu ocazia Zilei Experienței SEC, unde s-au reunit reprezentanți ai tuturor părților relevante – ministerul transporturilor, instituții responsabile cu infrastructura, producători de vehicule și companii de logistică – s-a analizat unde și în ce condiții ar putea fi folosite SEC pentru un test pilot pe drumurile publice. Cu această ocazie s-au stabilit și condițiile concrete ce trebuie îndeplinite de o astfel de combinație și de traseul pe care va circula ea, și care trebuie să presupună rute fixe, de la un hub la altul, care să nu includă trafic urban sau intrare pe porțiuni vulnerabile de infrastructură, număr limitat de sensuri giratorii și de viraje și un diametru de virare aproximativ egal cu al vehiculelor grele lungi, adică de o dată și jumătate cât lungimea autotractoarelor și semiremorcilor existente deja pe șosele. De asemenea, greutatea totală a unei combinații trebuie să fie de cel mult 72 t, șoferii să aibă certificat 95, iar accesul la terminalele de încărcare/descărcare să se facă pe baza unor sloturi orare foarte bine definite. În plus, este important să se țină cont de concluziile din Spania și Danemarca, unde au fost folosite deja astfel de combinați lungi.
La finalul testului pilot trebuie să se poată răspunde la întrebarea dacă SEC este potrivită pentru infrastructura rutieră din Olanda și dacă se pot obține aici beneficiile scontate. Și apoi se va decide finanțarea proiectului.
Deocamdată se va începe, în al treilea trimestru din 2023, cu firma de transport Ewals, care va rula pe porțiuni din traseul dintre Venlo și Maasvlakte. Iar dacă proiectul va avea succes se va continua cu un test mai amplu, în care alți 5-10 actori de pe piață se pot înscrie pentru teste pe coridoare desemnate, pentru perioada 2023-2024.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit