Marți, 24 octombrie, Comisia pentru mediu a Parlamentului European va dezbate propunerea unui nou regulament de modificare privind consolidarea standardelor de performanță privind emisiile de CO₂ pentru vehiculele grele noi.
Spre deosebire de propunerile mai restrictive și mai nerealiste care au fost susținute în ultimii ani de către unele cercuri politice, Uniunea Europeană a Transportatorilor Rutieri UETR, prezidată de FENADISMER, propune o abordare mai amplă pentru decarbonizarea transporturilor, bazată pe neutralitate tehnologică și mix energetic, fără a se limita la anumite tehnologii sau surse de energie, așa cum se pretinde din anumite părți (doar electricitate sau hidrogen), ci promovând și facilitând utilizarea altor surse de energie, cum ar fi combustibilii cu emisii neutre de dioxid de carbon, cu avantajul că sunt compatibile cu motoarele cu combustie actuale și cu rețeaua de aprovizionare existentă.
Prin urmare, UETR, împreună cu principalele organizații europene care reprezintă sectoarele ingineriei, producției de combustibili și energiei, au adresat pe 23 octombrie, o scrisoare comună deputaților europeni din Comisia pentru mediu, în care își exprimă sprijinul pentru obiectivele UE în materie de climă și angajamentul față de o politică coerentă în domeniul climei, care să ofere un înlocuitor pentru vectorii de energie fosilă, dar solicită, de asemenea, o mai mare flexibilitate și posibilități de alegere pentru industrie și consumatori pentru a face față acestei provocări.
Prin urmare, în scrisoarea comună, ei îndeamnă deputații europeni să sprijine amendamentele alternative de compromis, care iau în considerare economiile de CO2 în combustibilii neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon, astfel încât toate tehnologiile valide și ecologice să poată fi utilizate pentru a accelera reducerea globală a emisiilor, și care includ:
În opinia semnatarilor scrisorii, aceste amendamente ar contribui la deblocarea potențialului de decarbonizare a combustibililor neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2 în transportul rutier și ar oferi consumatorilor (operatorii de transport) opțiuni suplimentare care nu afectează clima, ar spori rezistența sectorului și ar oferi astfel o mai mare diversitate tehnologică. În acest fel, UE ar putea deveni un model pentru alte economii aflate pe drumul către neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon și ar putea demonstra că adoptarea unor tehnologii diverse și orientate spre viitor poate fi benefică pentru toți: climă, industrie și consumatori.
Asociațiile patronale din transportatori și grupurile energetice din Europa au cerut oficialilor UE recunoașterea combustibililor neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon drept soluții de decarbonizare viabile pe termen lung, alături de energia electrică și hidrogen.
Astfel, într-o scrisoare comună trimisă vicepreședintelui executiv al UE, Frans Timmermans, Uniunea Transporturilor Rutiere Internaționale (IRU), Consiliul Expeditorilor Europeni și FuelsEurope – care reprezintă operatorii de transport rutier, expeditorii și furnizorii de energie – au cerut recunoașterea deplină și egală a combustibililor lichizi neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon pentru motoarele cu combustie internă, alături de sistemele cu pile de combustie pe hidrogen și energia electrică, în reglementările UE privind emisiile de CO₂ pentru vehiculele grele (HDV).
Pentru un sector logistic stabil al UE, care să funcționeze optim, operatorii de transport rutier și expeditorii trebuie să poată decide ce tehnologie este cea mai potrivită pentru diferite tipuri de operațiuni, păstrându-și în același timp eficiența, astfel încât să poată fi atins obiectivul comun, de eliminarea emisiilor de carbon până în 2050.
Combustibilii neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon sunt, de asemenea, cea mai realistă opțiune de decarbonizare a aviației, a majorității transportului maritim, dar și a parcului existent de vehicule rutiere.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit