Ad
Ad
Ad
Ad

Interesul consumatorilor pentru mașinile electrice continuă să scadă pe marile piețe ale lumii în favoarea motoarelor cu combustie internă, care câștigă teren în preferințele consumatorilor din Germania (53% vs 49% în 2024), Japonia (41% vs 34% în 2024), India (54% vs 49%) sau China (38% vs 33%), cu excepția SUA, unde motoarele clasice dețin, totuși, o pondere mare în alegerile consumatorilor (62% vs 67% în 2024), potrivit studiului Deloitte 2025 Global Automotive Consumer Study.

În schimb, indiferent de tipul de motor, prețul și calitatea produsului cele mai importante criterii de marcă rămân în alegerea următoarei mașini pentru consumatorii din Germania (62%) și Marea Britanie (62%), SUA (58%), Marea Britanie (62%) și, respectiv, Asia de Sud-Est (65%), în timp ce performanța vehiculului ocupă primul loc în Coreea de Sud (59%).

Cu toate acestea, cei care încă intenționează să-și achiziționeze o mașină electrică sunt motivați în principal de protecția mediului, cu 63% India și 54% Germania. De asemenea, cei preocupați de costurile mai mici ale combustibilului sunt în Asia de Sud-Est (64%), Japonia (61%) și Marea Britanie (59%). În același timp, programele guvernamentale de sprijinire a producției de vehicule cu grad redus de poluare nu se află în primele trei motive pentru a cumpăra o mașină electrică, cu excepția Germaniei (33% dintre consumatori).

„Scăderea interesului pentru mașinile electrice reprezintă o provocare în plus pentru jucătorii din domeniu, în special pentru cei din Uniunea Europeană, care, dincolo de concurența în creștere pe plan global, se confruntă cu presiunea reglementărilor care vizează reducerea emisiilor de CO2. Cererea în scădere pentru mașinile electrice este confirmată și de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile, care indică faptul că, în 2024, vânzările în UE s-au redus cu 5,9% comparativ cu anul anterior. În aceste condiții, industria auto europeană are nevoie de mai multă flexibilitate în tranziția către vehiculele verzi și de adaptarea exigențelor climatice la condițiile de piață, iar autoritățile europene au anunțat deja măsuri în această direcție. În paralel, marii jucători din domeniu solicită regândirea mecanismelor de stimulare a producției de mașini electrice, având în vedere că, în ultimii ani, mai multe state europene, printre care și România, au restrâns sau chiar eliminat subvențiile acordate la achiziția de astfel de autovehicule.”, a declarat Bogdan Barbu, Partener Servicii Fiscale și Lider al Serviciilor de Consultanță pentru sectorul Auto, Deloitte România.

Ponderea consumatorilor care vor sa schimbe marca de vehicul la următoarea achiziție sunt cu 76% în China (de la 73% în 2024), cu 71% în Asia de Sud-Est, cu 51% în Marea Britanie sau cu 46% în Germania, ceea ce arată o intensificare a concurenței pe această piață. În plus, nici loialitatea față de producătorii locali nu mai este prea puternică – cu excepția celor din Japonia (76% sunt loiali producătorilor locali), consumatorii considerând că nu este importantă țara de producție dacă mașina îndeplinește nevoile – Marea Britanie (68%), China (52%), Germania (50%), SUA (47%).

Referitor la mașinile electrice cu baterie, participanții la studiu au raportat preocupări de autonomie în Germania – 54% și Marea Britanie 52%, de preț în Germania – 45% și Marea Britanie – 49%, de timpul de alimentare în Japonia – 49% și Marea Britanie – 47%, de infrastructura publică de încărcare în Germania – 43%, iar de siguranța tehnologiei integrată în baterie în Coreea de Sud – 49%.

De asemenea, o altă preocupare este legată de reciclarea bateriilor și de entitatea care ar trebui să fie responsabilă în acest sens. În timp ce consumatori din Japonia și din Coreea de Sud sunt de părere că producătorul mașinii ar trebui să gestioneze bateriile pe întreaga durată de viață (35%, respectiv 31%), germanii pun pe primul loc producătorul bateriei (21%), iar consumatorii din China (26%), Asia de Sud-Est (25%) și din Marea Britanie (19%) cred că ar trebui să existe o entitate dedicată care să se ocupe de reciclare. La realizarea studiului Deloitte 2025 Global Automotive Consumer Study au participat aproximativ 31.000 de consumatori din 30 de țări, dintre care 13 state europene – Austria, Belgia, Cehia, Franța, Germania, Italia, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Spania, Suedia, Turcia și Ungaria.

Ministrul federal al Transporturilor din Germania, Andreas Scheuer, vrea ca până în 2035 să nu mai existe vehicule cu motor cu ardere internă și, spre deosebire de alți oficiali europeni, vede combustibilii sintetici ca pe o etapă de tranziție, mașinile pe combustie internă urmând să fie acceptate pe șosele, după 2035, numai dacă folosesc astfel de carburanți sintetici, nu benzină și motorină.

Pentru asta combustibilii sintetici trebuie să treacă de faza de laborator și să intre în producția de masă, iar legiuitorii trebuie să facă presiuni astfel încât combustibilii sintetici să fie competitivi și să rămână deschiși spre tehnologie, în timp ce continuă să stabilească obiective stricte de protejare a mediului și a climei și să ofere stimulente astfel încât în următorii 15 ani să se dezvolte carburanți competitivi și curați.

Așa cum menționează însă platforma VerkehrsRundschau, expertul în transport Benjamin Stephan, care reprezintă Greenpeace, critică ideea ministrului german, afirmând că un motor curat pe combustie internă este periculos pentru mediu și pentru industria auto, deoarece producerea de combustibili sintetici necesită energie electrică și cu aceeași cantitate de energie electrică o mașină electrică merge de cinci ori mai mult decât una pe combustibili sintetici, deci o asemenea risipă de energie face ca acești combustibili, pentru a căror producție este nevoie de energie, să fie mult prea scumpi. Deci în opinia acestuia motorul pe combustie nu are niciun viitor, indiferent cu ce fel de combustibil merge, și de aceea guvernul federal trebuie să vină cu o dată exactă până la care să se renunțe la toate motoarele cu ardere internă.

Unii politicieni au cerut deja din toamna lui 2020 ca mașinile cu ardere internă să fie interzise din 2035, în condițiile în care alte țări – Japonia, Marea Britanie, Franța, Spania și Canada – au stabilit deja sfârșitul combustiei între 2030 și 2040.

Ministrul german continuă să se opună înăspririi pe termen scurt a reglementărilor referitoare la emisii din partea UE în temeiul standardului Euro 7, declarând că eforturile ar trebui îndreptate spre reglementările existente privind emisiile, nu spre dezbateri privind cerințe și mai stricte, astfel încât valorile limită să fie fezabile și din punct de vedere tehnic.

Comisia Europeană, pe de altă parte, intenționează să propună noi limite ambițioase de poluare, standardul, Euro 7, pentru autoturisme și vanuri, până la final de 2021, cu intrare în vigoare din 2025. Iar vicepreședintele CE, Frans Timmermans, a declarat pentru publicația Tagesspiegel am Sonntag că este conștient de faptul că există multă împotrivire din partea industriei auto în ceea ce privește noile standarde și că s-a spus în repetate rânduri că ele sunt imposibil de atins. „Și totuși, chiar în ultimul an am văzut că industria auto a reușit asta.“