Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Potrivit analizei Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), piața auto din România a înregistrat, în august 2025, un avans pe segmentul vehiculelor comerciale grele, în timp ce autoturismele electrificate domină partea de retail.

Înmatriculările de vehicule comerciale grele și bus au crescut cu +19,4% față de august 2024. Segmentul de peste 16 tone, care include autotractoarele, a avansat cu +19,2%, confirmând că transportul rutier de marfă rămâne motorul pieței comerciale.

Prin comparație, vehiculele comerciale ușoare și minibus au înregistrat doar un plus de +8,9%, dintre care vehiculele comerciale ușoare aproape au stagnat (+0,8%).

În timp ce piața autoturismelor noi a crescut în august (+52,6%), cu o cotă de aproape 60% pentru motorizările electrificate, sectorul comercial greu rămâne aproape exclusiv dependent de propulsia clasică.

Datele APIA arată că electromobilitatea lipsește încă din transportul greu, în timp ce la vehiculele comerciale ușoare electrice s-au înmatriculat doar 424 unități în primele opt luni din 2025, practic identic cu anul trecut (423).

Declarația Președintelui APIA, Dan Vardie: „Rezultatele din luna august reprezintă, fără îndoială, un moment pozitiv pentru întreaga industrie auto, cu o creștere de peste 50% a înmatriculărilor și cu o cotă de aproape 60% deținută de motorizările electrificate. Este remarcabil avansul segmentului full-hybrid, care marchează un plus de 28% în primele opt luni, precum și cel al plug-in hybrid, aflat pe un trend ascendent de +40%. În același timp, chiar dacă luna august a adus o dublare a înmatriculărilor de autoturisme 100% electrice, trebuie să subliniem că, per total, acest segment rămâne pe minus cu -32% față de anul trecut și păstrează o cotă modestă de circa 6% din piață. Această realitate arată că România continuă să aibă dificultăți majore în accelerarea electromobilității, în contrast cu tendințele europene. Totuși, trebuie să privim aceste rezultate cu realism: după primele opt luni, piața auto per ansamblu rămâne în scădere cu aproape 9%. Această discrepanță între evoluția punctuală din august și tendința anuală arată, încă o dată, cât de vulnerabil este sectorul în lipsa unor programe guvernamentale coerente și predictibile.”

Potrivit datelor publicate de Direcţia Generală Permise de Conducere şi Înmatriculări (DGPC) şi analizate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), în iunie 2025 înmatriculările de autoturisme noi au generat o scădere cu 50%, comparativ cu aceeași lună din 2024.

Scăderi au avut și autoturismele „electrificate” cu 30% și o cotă de piață de 56,7%, autoturismele mild-hibrid (MHEV) cu 29,3% și o cotă de 28,5%, cele full-hibrid (FHEV) cu 34,5% și o cotă de 17,8%, iar autoturismele pur electrice (BEV) cu 54,3% și o cotă de 3,7%. Pe de altă parte, autoturismele plug-in hibrid (PHEV) au generat o creștere de +20,6%, cu o cotă de piață de 6,7%. De asemenea, vehiculele comerciale ușoare plus minibus au scăzut cu 45,5%, în timp ce vehiculele grele plus bus au urcat cu 32,5%, față de iunie 2024.

APIA reamintește de decizia asociației de a calcula separat motorizările mild-hibrid, marcând un pas important în direcția unei raportări precise și transparente. Noua inițiativă poziționează Asociația APIA drept pionier în ceea ce privește recunoașterea distinctă a tehnologiilor hibride ușoare în statisticile oficiale din țară.

Declarația Președintelui APIA, Dan Vardie: „Piața auto din România a fost grav afectată de cea mai lungă întârziere din istoria Programului Rabla, urmată de suspendarea completă a ediției 2025. Această situație fără precedent a destabilizat profund încrederea consumatorilor și a blocat deciziile de achiziție, iar scăderea de peste 50% a înmatriculărilor de autoturisme electrice, în luna iunie, este o consecință directă și alarmantă.

În timp ce Uniunea Europeană își intensifică eforturile pentru accelerarea tranziției către mobilitate electrică – cu obiectivul ferm de eliminare a motoarelor termice până în 2035 – România riscă să se îndepărteze periculos de aceste ținte. Lipsa de coerență și predictibilitate în politicile naționale nu doar că frânează tranziția verde, ci pune în pericol întregul ecosistem industrial auto, care are nevoie de semnale clare și susținere constantă. Este esențial ca Programul Rabla să fie relansat de urgență, cu un nivel de sprijin adecvat, care să redea încrederea pieței și să reconecteze România la direcția strategică a Europei.”

Autoturismele (reprezentând aproximativ 80% din totalul pe piață) au generat în iunie 2025 un volum mai mic de 10.522 de unități, față de iunie 2024.

Privind segmentarea pe clase APIA observă o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele în iunie 2025 :

În ceea ce privește cota de piață, SUV-urile s-au clasat pe primul loc, având 55,4%, în scădere cu 43,5% față de iunie 2024, urmate de autoturismele din Clasa C, cu o cotă de 25,5%, în scădere cu 58,2%, și de autoturismele din Clasa B, cu o cotă de 12,9%, în scădere cu 58,1%.

Ponderea vehiculelor înmatriculate în iunie 2025 în funcție de tipul de combustibil a fost de -64,4% față de anul precedent pentru motorizările pe benzină (33,4%) și de -61,2% față de anul precedent pentru cele pe motorină (9,9%).

În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid, în iunie 2025 s-a înregistrat o scădere de -29,3%, ceea ce a dus ponderea acestora pe piața auto totală la 28,5%. Important de știut, 90% dintre motorizărilor mild-hibrid sunt motorizări pe benzină, iar doar 10% sunt motorizări pe motorină. 

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate”, adică vehiculele electrice (BEV-uri și PHEV-uri care pot fi încărcate dintr-o sursă externă de electricitate) și mild-hibrid și full hibrid (propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate), dețin cel mai important segment de pe piața românească, atingând 56,7% în iunie 2025, ceea ce depășește cu mult cota deținută împreună a motorizările pe benzină și motorină.

Cota de piață a vehiculelor full electrice crește de la 4% în iunie 2024 la 3,7% în iunie 2025, în timp ce cota de piață a autoturismelor plug-in hibrid crește de la 2,8% în iunie 2024 la 6,7%.

În iunie 2025, numărul de vehicule comerciale ușoare și minibus-urile a înregistrat mai puțin cu -45,5% față de iunie 2024, din care vehiculele comerciale ușoare fără minibusuri au scăzut cu -47,7%.

În același timp, vehiculele comerciale ușoare electrice a ajuns la 333 de unități în primele șase luni ale lui 2025, comparativ cu 318 de unități în aceeași perioadă a anului trecut.

Vehiculele comerciale grele și busurile au urcat de +32,5% în iunie 2025 față de iunie 2024, din care vehiculele comerciale grele peste 16 tone plus autotractoarele au marcat o creștere de +39,2%.