Vrei să fii la curent cu ultimele noutăți? Abonează-te la newsletter.
Platforma digitală globală pentru comerțul online, Packeta România a lansat un instrument operațional cu valoare practică „Cross border guide for success”, dedicate magazinelor online care doresc să își extindă vânzările în afara țării.
Ghidul sintetizează principalele direcții pentru sellerii români care activează pe piețele internaționale și reunește expertiza Packeta România în logistică, marketplace-uri și localizare comercială pentru a oferi o viziune unitară asupra expansiunii transfrontaliere.
În contextul în care accesul la piețele europene devine din ce în ce mai facil, iar comportamentul de consum transfrontalier este în creștere, această inițiativă Packeta susține prin strategia sa mai amplă comerțul românesc. Ghidul poate fi potrivit tuturor magazinelor online care plănuiesc să treacă la vânzări internaționale.
Packeta România a clarificat de ce acum este momentul potrivit pentru extindere. Creșterea naturală a piețelor locale, accelerarea digitalizării și integrarea deplină a României în spațiul Schengen creează condiții ideale pentru dezvoltarea transfrontalieră. În plus, comportamentul consumatorilor europeni s-a schimbat, aceștia fiind mai dispuși să comande bunuri din alte țări atât timp cât livrarea este rapidă, comunicarea este clară, iar produsul are un raport bun calitate-preț. Totodată, magazinele online românești au un real avantaj competitiv, precum proximitatea geografică, flexibilitatea și adaptabilitatea rapidă.
Compania de curierat contribuie activ la această transformare, punând la dispoziția magazinelor online din țară acces la una dintre cele mai largi rețele de livrare din Europa. Rețeaua Packeta are peste 16.600 de puncte pick-up în Cehia, Slovacia, Ungaria și România. De asemenea, sunt completate cu peste 187.000 de puncte pick-up partenere în restul Europei. Infrastructura de integrare tehnică rapidă include plug-in-uri gratuite pentru WooCommerce, PrestaShop, Magento sau OpenCart, precum și de consultanță operațională disponibilă sellerilor, traducere, localizare, adaptare la cerințele legale și soluții de retur.
Extinderea cross-border nu trebuie să fie un proces complicat, având o infrastructură deja funcțională, magazinele pot vinde internațional în câteva zile, cu un minim efort de adaptare. Prin acest ghid, Packeta România oferă o abordare structurată, centrată pe câteva direcții clare:
Alegerea piețelor potrivite
Conform Packeta România, trebuie ținut cont de abordarea piețelor apropiate logistic și cultural, acolo unde deja există cereri pentru produsele românești și unde compania are deja o infrastructură matură. Una dintre cele mai accesibile opțiuni este Ungaria – atât prin proximitate, cât și prin prezența marketplace-urilor. Cehia și Slovacia sunt piețe stabile, cu clienți care preferă livrarea în puncte pick-up și care sunt obișnuiți cu comenzi din afara țării. Clienții din Polonia reacționează bine la prețuri competitive, iar piața este în plină expansiune. Germania, deși sofisticată, dispune de volume mari și putere de cumpărare, pentru branduri care pot livra repede și corect.
Integrarea rapidă în ecosistemul logistic Packeta
Packeta oferă integrări gratuite pentru cele mai utilizate platforme de eCommerce, iar livrările internaționale pot începe imediat după configurare. Nu există obligații contractuale restrictive sau comenzi minime, iar livrarea se face cu tracking complet și timpi competitivi. Sellerii au acces direct la punctele pick-up și lockere din rețea și pot optimiza ușor costurile de livrare, adaptate fiecărei piețe.
Optimizarea vânzărilor pe marketplace-uri externe
De asemenea, Packeta România susține și vânzările prin marketplace-uri – o direcție cu potențial mare, mai ales în piețe precum Ungaria, Bulgaria sau Polonia. Prin intermediul ghidului, compania explică modul în care magazinele își pot extinde prezența pe platforme locale relevante.
Cum își pot adapta marketplace-urile afacerile
– Listarea produselor cu descrieri clare și traduceri profesionale, adaptate limbii și culturii locale;
– Prezentarea prețurilor finale, cu toate taxele incluse, aspect esențial în Polonia;
– Configurarea timpilor de livrare și a costurilor de transport, în conformitate cu cerințele platformelor locale;
– Stabilirea unor politici de retur simple și transparente, cerute în special de consumatorii din Germania și Slovacia;
– Utilizarea de imagini de produs de calitate superioară și a unor descrieri detaliate pentru a crește rata de conversie.
– Localizarea corectă a conținutului și a ofertelor. În acest sens, Packeta România oferă consultanță pentru localizarea completă a descrierilor de produse, ajustarea prețurilor și afișarea costurilor de livrare în moneda locală. De asemenea, acordă atenție și particularităților de comunicare – în Polonia punându-se accent pe preț total, în Germania pe fiabilitate și descriere detaliată, iar în Slovacia pe simplitatea returului.
– Suport postvânzare și procese de retur. Rețeaua Packeta are posibilitatea de gestionare simplificată a retururilor, prin punctele pick-up locale. Astfel, clienții internaționali pot returna produse fără documente complicate. În plus, Packeta oferă opțiuni de traducere a notificărilor de livrare și sprijin în comunicarea cu clientul final, prin canale adaptate pieței-țintă.
„Cross-border-ul a devenit una dintre cele mai valoroase direcții strategice pentru magazinele din România. Nu mai vorbim despre o promisiune a viitorului, ci despre o realitate deja accesibilă, care aduce rezultate. Acest ghid este răspunsul nostru la o nevoie reală din piață: magazinele vor să vândă internațional, dar au nevoie de claritate, structură și parteneri de încredere. Noi punem la dispoziție infrastructura, instrumentele și expertiza, iar ghidul arată, pas cu pas, cum poate fi activată această oportunitate – simplu, rapid, eficient.”, a clarificat Alexandr Jeleascov, Managing Director Packeta România.
Ghidul este disponibil în format digital, și poate fi solicitat direct de la Packeta România. Conținutul său va fi actualizat periodic, în funcție de modificările legislative, comportamentele de consum și noile parteneriate logistice din ecosistemul Packeta.
Pentru o sinteză vizuală a celor mai importanți pași recomandați în extinderea internațională, Packeta România oferă și un infografic dedicat, util pentru retailerii care își doresc o imagine de ansamblu rapidă.
Cel mai recent studiu al Coface România arată că în 2024 au fost deschise 7.274 de noi proceduri de insolvență, în creștere față de 6.650 în 2023. Instrumentele de plată refuzate au crescut atât ca valoare (+30%), cât și ca număr (+17%) față de 2023, dar rămân sub nivelul din 2019. Sectorul comerțului cu ridicata și comerțul cu amănuntul/reparații de autovehicule și motociclete a raportat cel mai mare număr de insolvențe, respectiv 1.927.
Contextul economic – 2024, un an al tensiunilor
Pe plan internațional, economia a fost afectată anul trecut de cele două conflicte militare: războiul din Ucraina și atacul HAMAS asupra Israelului, factorii geopolitici contribuind la încetinirea creșterii economice în Uniunea Europeană, în special în Germania. Acest lucru a condus la o creștere a numărului de insolvențe în Europa de Vest, cu efect în cascadă asupra altor economii.
Evoluția economiei românești a urmat aceeași tendință și în 2024, când creșterea economică a fost estimată să fie aproximativ 1%, după 2,1% în 2023 și 4,1% în 2022. Rata ridicată a inflației de 5,1% în decembrie 2024, va pune o presiune suplimentară asupra activității din cauza costurilor ridicate de finanțare și a reducerii consumului. Cea mai mare vulnerabilitate macroeconomică în 2025 este deficitul bugetar, care a atins 8,6% din PIB în 2024, în creștere de la 5,68% în 2023.
„Anul 2024 poate fi definit ca un an de încetinire economică, caracterizat de un deficit bugetar mare și de o creștere moderată a falimentelor. Având în vedere impactul fiscal semnificativ asupra mediului de afaceri, ne putem aștepta la o creștere a riscului de stres fiscal, la scăderea consumului real și la termene mai lungi de plată a furnizorilor, ceea ce crește riscul de insolvență a companiilor vulnerabile. În acest context, companiile trebuie să dezvolte strategii de gestionare a riscurilor care să poată răspunde provocărilor actuale ale pieței.”,
a precizat Alina Popa, Country Manager Coface Romania.
Evoluția societăților în insolvență și distribuția teritorială
Primele trei sectoare în ceea ce privește numărul de societăți care au intrat în insolvență anul trecut sunt comerțul cu ridicata și comerțul cu amănuntul/reparațiile de autovehicule și motociclete (1 927), construcțiile (1 510) și producția (860), menținând o concentrare de aproximativ 59% din numărul total de insolvențe înregistrate în 2024.
Din numărul total de companii care au intrat în insolvență în 2024, aproximativ 37% au fost cele care au funcționat de cel puțin 10 ani (înființate înainte de 2014). În același timp, societățile care au intrat în insolvență în 2024 aveau o datorie totală de aproximativ 2,5 miliarde de euro la finalul lui 2023. Observăm o creștere anuală de 23% a numărului de insolvențe în ultimii 3 ani pentru societățile cu o cifră de afaceri cuprinsă între 0,5 milioane de euro și 5 milioane de euro și de 35% pentru societățile cu o cifră de afaceri de peste 5 milioane de euro. Cele 79 de societăți cu o cifră de afaceri mai mare de 5 milioane de euro în 2023 au avut o cifră de afaceri totală în perioada menționată mai sus de aproximativ 1,24 miliarde de euro. Euro reprezentând mai mult de 54% din cifra de afaceri realizată în 2023 de toate societățile care au dat faliment în 2024. Conform datelor financiare, aceste societăți aveau 10.142 de angajați, ceea ce reprezintă aproximativ 31% din numărul total de angajați ai societăților aflate în insolvență.
„La finalul ui 2024, creșterea numărului de insolvențe a fost de 9,38%, însă în perioada analizată a existat o variație mare a creșterii numărului de insolvențe față de aceeași perioadă din 2023: între 17,16% la finalul lunii august 2024 și 7,17% după primele 11 luni din 2024. Ne așteptăm ca această tendință să continue și în 2025. Odată cu noile creșteri ale impozitelor, taxelor și accizelor, care vor afecta consumul și costurile de împrumut, ne așteptăm la o presiune tot mai mare asupra mediului de afaceri.”,
a declarat Tiberiu Chesoi, Head of Claims Department Coface Romania.
Cele mai multe insolvențe deschise în 2024 au fost înregistrate în București (1.375) și în județele Bihor (581), Cluj (529) și Timiș (424). Deși cele mai multe insolvențe au fost deschise în București, districtul Bihor a înregistrat cel mai mare număr de insolvențe la 1.000 de societăți active. Împreună cu Bucureștiul, șase județe reprezintă 51% din numărul total de insolvențe deschise în 2024, în creștere cu 2 puncte procentuale față de anul precedent.
Radiografia mediului de afaceri local
Din cele peste 1,26 milioane de întreprinderi active din punct de vedere juridic, aproximativ 690 de mii aveau o cifră de afaceri mai mare de 0 lei la finalul anului 2023. În 2024, au fost înregistrate 124.898 de persoane juridice (-15% față de 2023), dintre care 91.619 erau SRL-uri, în scădere față de anii anteriori. Numărul societăților radiate în 2024 a fost de 83.012, cel mai ridicat nivel din ultimii ani, în creștere cu 17% față de anul precedent.
Analizând distribuția sectorială a companiilor înregistrate în 2024, se observă o tendință de scădere în primele 7 sectoare după numărul de companii active economic, care în total reprezintă 77% din companiile active din România, dar atrag mai puțin de 70% din numărul total de companii înregistrate în 2024.
În acest studiu au fost luate în considerare insolvențele nou deschise, pe baza datelor publicate de ONRC (Oficiul Național al Registrului Comerțului). Analiza indicatorilor financiari pentru societățile luate în considerare s-a bazat exclusiv pe situațiile financiare depuse la MFP în perioada analizată, pe baza datelor prelucrate de Coface.
Studiu a fost realizat în februarie 2025.
Acest website foloseste cookie-uri
Folosim cookie-uri pentru a-ti imbunatati experienta pe website tinand minte preferintele tale de navigare. Apasand pe butonul accept iti dai acordul pentru folosirea tuturor cookie-urilor.
Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența în timp ce navigați pe site. Din aceste cookie-uri, cookie-urile care sunt clasificate ca fiind necesare sunt stocate pe browser-ul dvs., deoarece sunt esențiale pentru funcționarea funcționalităților de bază ale site-ului. De asemenea, folosim cookie-uri terțe care ne ajută să analizăm și să înțelegem cum utilizați acest site web. Aceste cookie-uri vor fi stocate în browserul dvs. doar cu acordul dumneavoastră. De asemenea, aveți opțiunea de a renunța la aceste cookie-uri. Dar renunțarea la unele dintre aceste cookie-uri poate avea un efect asupra experienței dvs. de navigare.
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu“cookie”) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul, terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitarea emisa de către un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard-disk-ul utilizatorului).