Ca „una dintre femeile care lucrează în transporturi, un sector care pune economia în mişcare“, Comisarul european Adina Vălean a ales să onoreze anul acesta toate doamnele implicate în industrie în cadrul videoconferinţei Tranzit organizată cu prilejul zilei de 8 Martie. „Subiectul prezenţei femeilor în activităţi care sunt tradiţional rezervate bărbaţilor este de mare actualitate în forurile UE. Cifrele arată că doar 22% din totalul angajaţilor în transporturi sunt femei, iar în transportul rutier procentul nu depăşeşte 14%. Însă cifrele nu vorbesc despre valoarea pe care femeile o aduc acestei industrii. Şi aici vorbim de manageri care au construit companii importante, coordonatori de logistică sau de şoferiţele de tir care străbat Europa.“
Însă, pentru că nu se poate„extrage“ din contextul actual, Comisarul a subliniat că ne aflăm la capătul unui an de criză care nu e numai sanitară, ci şi de mobilitate. „În urmă cu un an am creat culoarele verzi, care au funcţionat în parametri în cea mai mare parte a crizei. Mai mult, odată cu culoarele am creat şi o reţea de puncte naţionale de contact, iar fiecare stat membru şi-a desemnat un reprezentant la nivelul Ministerului de Transport care să fie în contact permanent cu restul membrilor din reţea şi cu coordonatorii Comisiei. Astfel, problemele se comunică şi se discută în reţeaua de coordonatori, încercând să ne convingem unii pe alţii că măsurileexcesive nu sunt utile nimănui“, a subliniat Adina Vălean, referindu-se şi la situaţia actuală de la graniţele Germaniei. Este adevărat că statele membre au drept de a lua decizii prin care să-şi protejeze cetăţenii, dar, făcând asta ar trebui să nu pună în pericol sănătatea altora, este de părere Comisarul. „Ultima lună a fost complicată. S-a ajuns la blocaje pe anumite culoare europene, deşi s-au făcut o serie de demersuri, s-au organizat convorbiri bilaterale şi s-au trimis scrisori oficiale pentru a se îmbunătăţi situaţia. Însă, de multe ori, problema nu e în universul nostru, al transporturilor, ci regulile sanitare sunt impuse de către miniştrii de interne sau ai sănătăţii. Atunci, activitatea mea este să îi conving pe comisarii de resort să organizeze totul astfel încât să nu pună în pericol sănătatea lucrătorilor din transporturi, să nu creeze bariere şi costuri suplimentare pentru transport.“
După câteva zile de dispută între Londra și Bruxelles cu privire la dificultățile generate de Brexit în Irlanda de Nord, comisarul responsabil Maros Sefcovic vrea să meargă săptămâna viitoare în capitala britanică.
Contextul actual tensionat include conflictul privind vaccinurile anti-Covid. Comisia UE a avut multe probleme săptămâna trecută când a invocat o clauză de urgență în acordul Brexit într-un document privind monitorizarea exporturilor de vaccinuri. Articolul 16 din așa-numitul Protocol din Irlanda de Nord include reguli de evitare temporară a unei suspendări privind deschiderea frontierei între Irlanda, membră a UE și Irlanda de Nord britanică. Deși acest pas a fost inversat imediat, revolta din Marea Britanie și de la Dublin a fost enormă.
Protocolul Irlandei de Nord din Tratatul de retragere a Marii Britanii din UE prevede ca provincia britanică să continue să facă parte din piața internă a UE, tocmai pentru a preveni controalele la frontiera dintre Irlanda de Nord și statul UE Irlanda. Pentru a face acest lucru, mărfurile transportate din restul Regatului Unit în Irlanda de Nord trebuie controlate parțial. De exemplu, pentru a evita problemele cu aprovizionarea cu alimente, există în prezent o fază de tranziție de câteva luni, cu controale mai puțin cuprinzătoare. Chiar și așa, multe companii se plâng de dificultățile comerciale dintre Marea Britanie și Irlanda de Nord.
Ca urmare, având în vedere și disputa privind vaccinul, guvernul britanic solicită revizuirea cuprinzătoare a acordurilor. Într-o scrisoare către Maros Sefcovic, ministrul de stat Michael Gove solicitase deja, printre altele, prelungirea clauzelor tranzitorii cu cel puțin doi ani. „Regulile care se aplică în prezent supermarketurilor și furnizorilor acestora trebuie extinse până cel puțin la 1 ianuarie 2023”, a scris Michael Gove. Pentru alte bunuri care fac obiectul unor reglementări speciale – cum ar fi produsele refrigerate din carne, produsele farmaceutice și coletele – faza de tranziție ar trebui extinsă sau ar trebui găsite reglementări permanente.
Maros Sefcovic a declarat ulterior, potrivit www.verkehrsrundschau.de, că nu ar trebui încă să existe o renegociere a acordului care a fost decis cu doar șase săptămâni în urmă. Dacă Londra ar implementa la maximum măsurile preconizate, „toate problemele despre care vorbim astăzi s-ar rezolva cu adevărat”, a spus comisarul european.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit