Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a publicat tradiționala sa analiză a condițiilor economice și a costurilor de transport rutier, de unde rezultă că acestea din urmă, cu excepția motorinei, au crescut cu 5,7% față de perioada similară a anului trecut în cazul transportului rutier de mărfuri pe distanțe lungi realizate în camioane diesel și cu 5,5% pentru camioanele pe CNG/LNG.
Analiza se bazează pe datele economice, statisticile și previziunile disponibile pe 8 septembrie 2023 din partea Băncii Centrale Europene, Băncii Franței, BNP Paribas, Crédit Agricole, FMI, institutul francez de statistică INSEE, OCDE, OVI și SDES.
În ultimul an evoluția indicelui motorinei nu a fost liniară, ci a existat o creștere de 13,7% în perioada august-octombrie 2022, când a atins cel mai înalt nivel de când urmărește CNR acest indicator, apoi a scăzut până în mai 2023 cu 31,3% și de atunci până în august a crescut iar cu 2,6%. Iar indicele CNG a atins un nivel record în septembrie 2022, apoi a scăzut constant până în iulie 2023, dar încă este mare față de 2020 sau 2021.
Costurile de întreținere/reparații+anvelope+AdBlue pentru un camion diesel au crescut cu 4,2% față de august 2022, astfel: cele de întreținere și reparații cu 4,2%, anvelopele cu 2,2%, în timp ce AdBlue s-a ieftinit cu 4,2%, după ce a atins valori record în 2022. Iar pentru un camion pe CNG au crescut cu 6,1% față de august 2022 (desigur, aici nu există AdBlue). Taxele de drum au fost cu 4,8% mai mari decât în august 2022, costurile cu șoferii (salarii și taxe) cu 7,1% în cazul transportului pe distanțe lungi și cu 7% în cazul celui regional, costurile de deplasare cu 6%, cele de deținere a materialului rulant, inclusiv asigurările, cu 4,2% pentru ansamblurile articulate care fac transport pe distanțe lungi și regional și cu 3,8% pentru șasiuri, iar costurile administrative cu 6,1% în cazul ansamblurilor articulate care fac transport pe distanțe lungi și cu 7,1% pentru cele care fac transport regional și pentru șasiuri, deoarece costurile cu personalul TESA au crescut cu 7%, cele cu locația cu 6,5% și cele pentru servicii cu 3,4%.
După mai mult de 12 ore de negocieri, asociațiile transportatorilor din Spania care fac parte din Comitetul Național Rutier și Guvernul au ajuns la un acord ce prevede oferirea a 1,125 de miliarde de euro pentru această industrie.
Acordul presupune un bonus de minimum 20 de eurocenți pe litrul sau kilogramul de combustibil, din care 15 eurocenți de la buget și cel puțin 5 eurocenți de la companiile furnizoare. Ca urmare a acestei măsuri – care se va aplica deocamdată până pe 30 iunie, cu posibilitate de prelungirea în funcție de evoluția pieței – un camion diesel ar putea economisi peste 700 de euro/lună. Ajutorul total se poate ridica la peste 600 de milioane de euro.
Se vor mai acorda 450 de milioane de euro pentru firme de transport de marfă și de pasageri, sub formă de ajutor direct care se ridică la 1.250 de euro/camion, 950 de euro/autobuz, 500 de euro/van și 300 de euro pentru vehicule ușoare pentru taxi, ambulanțe ș.a., până la un maxim de 400.000 de euro/firmă.
Guvernul a mai decis prelungirea scadenței unor credite și linii de credit, creșterea de la 10 la 20 de milioane de euro a bugetului pentru ajutor în caz de încetare a activității de operator de transport și returnarea lunară, în loc de trimestrială, a unei părți din acciza pe combustibil, începând din aprilie.
Acest acord completează măsurile luate prin Decretul Regal de Lege – printre care se numără și aceea de a interzice participarea șoferilor la încărcare/descărcare, reducerea timpilor de așteptare de la două ore la o oră sau ajustarea obligatorie a tarifelor în funcție de evoluția prețurilor combustibililor – și prin legea pentru combaterea întârzierilor la plată, care prevede sancțiuni pentru cei care întârzie cu peste 60 de zile achitarea facturilor de transport.
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit