Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Industria germană a transporturilor rareori acționează pentru a cere măsuri din partea guvernului, dar creșterea costurilor combustibilului afectează și companiile germane, iar asociația de transport rutier de mărfuri și logistică BGL solicită 6 măsuri urgente. Prima este convocarea imediată a unui “summit de criză” dedicat în special companiilor mijlocii și prezidat de Ministerul Economiei, urmată de o “reducere temporară semnificativă” a prețurilor la motorină și gaze naturale. În ceea ce privește aceasta din urmă, BGL solicită, de asemenea, un “pachet de salvare” pentru companiile care și-au convertit flota la acest combustibil.

Tot în ceea ce privește costul carburanților, asociația germană solicită ca indicii de preț furnizați de Oficiul Federal de Statistică să fie actualizați săptămânal, în loc de actualul indice lunar, în caz contrar clauzele de ajustare a tarifelor calculate în funcție de prețurile la combustibil vor intra în vigoare prea târziu. În ceea ce privește plățile către companiile de transport, BGL solicită termene mai scurte, pentru a asigura mai rapid lichidități și a evita astfel insolvența. În cele din urmă, asociația solicită suspendarea obligației de declarare a insolvenței, așa cum s-a procedat în timpul situației de urgență pandemică.

Între timp, există rapoarte privind proteste spontane ale transportatorilor rutieri de-a lungul drumurilor și autostrăzilor, care au început în dimineața zilei de 16 martie 2022 cu convoaie de vehicule industriale. Poliția le-a semnalat pe autostrăzile A10 și A111 în Brandenburg și pe A24 și B96 în zona Hamburg.

Asociațiile s-au distanțat de aceste manifestații, dar BLV Pro a planificat o acțiune de protest începând de luni, 21 martie: mai întâi o săptămână cu marșuri de camioane care circulă cu 50 km/h. De asemenea, asociația face apel la fermieri, taximetriști și cetățeni să protesteze. Simbolul demonstrației va fi o vestă galbenă atârnată pe exteriorul vehiculului.

Un conflict deschis nu a izbucnit încă în Ucraina, dar recunoașterea de către Rusia a Donbassului și posibila intervenție a forțelor armate ruse în regiunea ucraineană independentă sporește tensiunea dintre SUA și Rusia și este posibil să declanșeze noi sancțiuni împotriva Moscovei. Chiar și fără luptă, aceasta este o situație care poate afecta puternic economia și transporturile europene.

Prima consecință poate fi deja observată pe 22 februarie și este o nouă creștere a prețurilor la energie. Prețul țițeiului a crescut la peste 97,51 dolari pe baril pentru țițeiul Brent din Marea Nordului, cu posibilitatea de a ajunge la 100 de dolari, iar prețul gazului a atins nivelul de 82 de euro pe MWh în Amsterdam. Aceste creșteri nu afectează doar transportul rutier, ci și transportul maritim, aerian și, indirect, prin creșterea energiei electrice, transportul feroviar. Situația s-ar putea înrăutăți dacă sancțiunile împotriva Rusiei includ și importurile de gaze.

Criza din Ucraina ar avea repercusiuni și asupra transportului maritim de containere, după cum se explică într-un articol publicat pe 15 februarie de The Loadstar. Ar exista consecințe directe asupra rutelor din jurul Mării Negre, unde se întâlnesc Rusia și Ucraina, din cauza unor posibile acțiuni militare. Dar ar putea exista consecințe și în spațiul cibernetic, cu atacuri cibernetice asupra infrastructurii și companiilor de transport.

Analiștii citează cazul NotPetya, virusul despre care se bănuiește că provine chiar din Rusia și care a blocat sistemele Maersk și FedEx Tnt în 2017. În aceste cazuri, țintele nu au fost companii de transport, ci obiective ucrainene, dar virusul s-a răspândit necontrolat, afectând mii de companii private și publice din întreaga lume. În prezent, o blocare a transportului de containere ar fi chiar mai gravă decât atunci, deoarece sistemul funcționează deja la limita capacității și nu există nicio marjă de rezervă. Un alt front este cel al transportului feroviar între China și Europa, care trece în mare parte prin Rusia. Eventualele închideri de frontiere sau sancțiuni ar putea reduce fluxul de trenuri, crescând astfel cererea de transport maritim într-un mediu deja congestionat. Acest lucru ar putea duce la noi creșteri ale întârzierilor navelor container și ale tarifelor de transport.