De mai multe zile agricultorii francezi sunt în stradă, protestând pentru taxele mai mari și standardele ecologice impuse de la Bruxelles. Ca și în România, fermierii au ieșit alături de transportatori, deși în Franța a fost un pic invers – transportatorii au fost chemați de fermieri să li se alăture la proteste, cu promisiunea că și ei îi vor susține pe transportatori la mișcările de protest anunțate de aceștia din urmă pe 5 februarie.
Transportatorii au remarcat în fața presei că dacă fermierilor li se permite să blocheze șoselele fără sancțiuni, camioanele nu au aceleași drepturi, amintind că, de la marile greve din 1992, manifestațiile care implică camioanele au fost reprimate cu fermitate, cu riscul, în special, de a se retrage permisul de conducere, ceea ce pentru un șofer de camion duce direct la șomaj, au declarat reprezentanții Grupului Transportatorilor Rutieri Francezi. Totuși, lipsa de reacție din partea forțelor de ordine s-ar putea schimba după tragedia din 24 ianuarie, când un autoturism străin cu doi pasageri a forțat un baraj pe RN20 în Ariège în jurul orei 5 dimineața, omorând o femeie și rănindu-i grav soțul și fiica, toți membri ai unor federații agricole franceze.
Transportatorii francezi au reclamat din nou concurența neloială făcută de companiile din estul Europei, care, spun ei, oferă în prezent reduceri de 40% la licitații. Demonstranții cer un preț minim pe kilometru, pentru că legislația socială este mai restrictivă în Franța, iar condițiile în care operează șoferii din Europa de Est (taxe sociale minime și salarii mici) creează o concurență neloială. (n.r.: aici ar fi bine ca asociațiile patronale din România să informeze mai bine asociațiile partenere ale transportatorilor francezi că nu mai e demult așa!)
Un alt punct comun este faptul că acordurile internaționale promovate de Bruxelles și Paris nu oferă protecție nici transportatorilor și șoferilor francezi, nici agricultorilor. “Fermierii hrănesc țara, iar șoferii conduc în fiecare zi, dar Franța nu îi mai protejează”, susțin protestatarii francezi, care sunt dispuși să continue manifestațiile poate chiar până la începutul lui februarie, când au fost anunțate protestele transportatorilor. Manifestările puternice ale fermierilor și transportatorilor în mai multe țări europene ar putea avea ca efect amânarea planurilor ambițioase de decarbonizare a economiei europene.
DFDS şi-a anunţat săptămâna trecută rezultatele financiare pe Q1 2023, care au fost mai modeste comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut pe Canalul Mânecii și în regiunea Mării Baltice, unde activitatea de transport de marfă a fost afectată negativ de războiul din Ucraina. În schimb, atât linia superioară, cât și cea inferioară progresează într-o comparație anuală.
„Rezultatul nostru din primul trimestru a fost peste așteptările noastre. Cu toate acestea, monitorizăm îndeaproape piețele noastre, deoarece continuăm să dezvoltăm oportunități de creștere pentru a ne îmbunătăți ofertele pentru clienți”, spune Torben Carlsen, CEO al DFDS, în raportul financiar al T1.
Veniturile pentru întregul grup au crescut cu 9%, ajungând la 6,3 miliarde de coroane daneze (928 milioane de dolari), iar profitul operațional (EBITDA) a urcat la 1 miliard de coroane daneze ( 13.425.194 milioane de euro) – o creștere de 23% în comparație cu T1 al anului 2022.
DFDS spune că societatea își menține așteptările declarate anterior pentru rezultatele anuale din 2023: 4,5 miliarde DKK (604.133.770 milioane de euro) până la 5 miliarde DKK (671.259.744 milioane de euro) – EBITDA. Transportatorul se așteaptă, de asemenea, ca veniturile să fie în linie cu nivelul stabilit în 2022. În acest caz, DFDS a actualizat veniturile la 27,8 miliarde DKK (3.732.204.179 miliarde de euro) și un rezultat net de puțin sub 1,6 miliarde DKK (21.480.311 milioane de euro).
Volumele de marfă între Marea Britanie și Europa continentală au suferit fluctuaţii pe parcursul primului trimestru, în special pe Canalul Mânecii. DFDS a susținut că a fost expusă concurenței neloiale din partea Irish Ferries și P&O Ferries. Acestea două din urmă au reușit să opereze cu modele de costuri pe care DFDS le-a considerat similare cu dumping-ul social. Acest lucru a determinat Regatul Unit să intervină și să modifice condițiile de concurență existente pe Canalul Mânecii – în special după numeroase tulburări politice legate de înlocuirea de către P&O Ferries a 800 de angajați cu noi lucrători cu salarii mai mici și drepturi mai puține.
Marea Britanie a decis în martie să aprobe un nou proiect de lege care va obliga transportatorii să plătească marinarilor săi salariul minim britanic pe feriboturile care navighează în mod regulat spre porturile britanice. O inițiativă similară este în curs de adoptare în Franța.
Inițiativele vizează tocmai P&O Ferries și Irish Ferries – ambele navigând pe ruta Canalului Mânecii între Dover și Calais.
Ambele companii au schimbat pavilionul națiunilor pe feriboturile lor de pe Canalul Mânecii pentru a oferi salarii mai mici angajaților, precum și pentru a-i ține pe aceștia pe mare pentru perioade mai lungi decât concurenții lor, danezii de la DFDS și francezii de la Britanny Ferries.
DFDS a lăudat încercările politicienilor din UK şi Franţa de a remedia această lacună și se așteaptă ca noile reglementări să egalizeze condiţiile de concurenţă.
Rezultatul va fi un preţ ridicat pe rutele de feribot de peste Canalul Mânecii.
Războiul din Ucraina a fost, de asemenea, cauza reducerii volumelor la DFDS în regiunea Mării Baltice, într-o comparație anuală față de anul 2022.
Veniturile diviziei de feriboturi a DFDS au crescut în primul trimestru cu aproape 10%, ajungând la 3,8 miliarde de coroane daneze (510.157.405 milioane de euro). Mai mult, creșterea veniturilor a fost propulsată de o creștere de 64% a veniturilor provenite din pasageri, se arată în raport. Divizia de logistică a crescut cu 7%, ajungând la puțin sub 2,9 miliarde DKK (389.330.651 milioane de euro). Aceasta a fost afectată în principal de recentele achiziții logistice ale Lucey Transport Logistics și McBurney Transport
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit