Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Autoritățile fiscale au un grad mai mare de cunoaștere a ce se întâmplă într-o firmă decât chiar conducerea firmei, a atras atenția consultantul fiscal Mihai Cociuba (foto) la Conferința Anuală a Transportatorilor Express de Mărfuri din România, în sensul că, prin SAF-T, știu în timp real pe cine a plătit aceasta și cât, ce datorii are, ce achiziții a făcut etc., adică toate operațiunile contabile realizate. În plus, văd și datele de la furnizori terți, printre care contabilul sau consultantul fiscal, băncile, poliția, cartea funciară ș.a.

Mai mult, autoritățile vor să folosească sisteme de analiză de tip AI, Data Mining, să identifice tendințele pe baza acelor informații și să depisteze anomalii, și sunt în procedură de implementare, prin PNRR, a două sisteme mari, Big Data (care va determina dacă există fraudă, evaziune fiscală) și Sfera (care va analiza relația contribuabilului cu autoritatea fiscală). „Deci trebuie să fim pregătiți pentru un viitor de tip orwellian, să fim atenți și să ne curățim activitățile ca să nu avem risc fiscal.“

Folosirea AI și a altor tehnologii moderne, care pot analiza rapid și precis volume mari de date, depinde deci în mare măsură de finalizarea acestor două proiecte de digitalizare asumate prin PNRR, care le vor permite instituțiilor de control să țină pasul cu digitalizarea din sectorul privat. Automatizarea are ca principal beneficiu eficientizarea luării deciziilor prin identificarea corelațiilor ascunse, a tendințelor, activităților suspecte, a factorilor de decalaj fiscal sau a altor indicatori de risc care nu pot fi detectați prin activitatea umană obișnuită.

Big Data este o platformă prin intermediul căreia vor fi integrate și valorificate volume mari de date și care automatizează colectarea, analiza și rezolvarea punctelor de date semnificative care dezvăluie întreaga amploare a incidentelor trecute și ajută la prezicerea riscurilor viitoare. Aceasta are capabilități avansate de ML/AI pentru a lucra cu diferite tipuri de fișiere (video, audio, documente, postări pe rețelele sociale, imagini din orice sursă și alte baze de date) și poate să anticipeze și să caute în permanență schimbări semnificative, modele emergente sau comportamente care ar putea indica un risc sau evenimente importante. În plus, este capabilă să modeleze evenimentele trecute pentru a descoperi ce ar putea urma cu privire la comportamentul unui contribuabil și să identifice proactiv riscurile fiscale potențiale pentru a le permite inspectorilor să reacționeze înaintea producerii fraudei. Big Data ar trebui să se integreze cu platformele de Geolocare / GIS (cum ar fi Google Maps) pentru diverse localizări ce vor fi efectuate în activitatea instituției.

Iar Sfera (Servicii Fiscale Eficiente pentru Administrație și Cetățeni) este o soluție informatică pentru administrarea contribuabililor persoane juridice și a altor entități fără personalitate juridică și are ca obiectiv general îmbunătățirea interacțiunii cu cetățenii a autorităților cu atribuții de administrare fiscală aflate în subordinea Ministerului Finanțelor, respectiv îmbunătățirea eficienței interne a acestor instituții prin actualizarea sistemelor informatice de administrare fiscală a contribuabililor și asigurarea interoperabilității cu sistemele informatice ale instituțiilor statului care dețin și pot furniza informații utile în activitatea de colectare a impozitelor/taxelor și contribuțiilor la buget.

Pentru agenții economici corecți nu ar trebui să fie o problemă, subliniază consultantul, mai ales că astfel de sisteme de urmărire ar reduce concurența neloială din partea firmelor care au costuri mai mici pentru că nu-și plătesc toate obligațiile la stat.

„Dar se pune problema câte informații sunt suficiente pentru autoritatea fiscală. După implementarea SAF-T are deja mai mult decât suficient pentru a face analiză de risc, a reduce evaziunea și a colecta bani la buget la nivelul la care vrea.“

Florentina Popteanu, regional sales manager Eurowag, a prezentat la Conferința Anuală a Transportatorilor Express de Mărfuri din România detalii legate de sancțiunile pe care le pot suporta firmele dacă nu se pun la punct cu legislația privind tahografele, ce va intra în vigoare pe 1 iulie 2026, printre care și riscul de pierdere a bunei reputații. Aceste informații i-au făcut pe mulți manageri prezenți la conferință să se teamă că o companie cu câteva zeci de vehicule și de șoferi, dacă nu este bine pregătită, poate fi ruinată rapid din cauza amenzilor. Șansele de a crește tarifele sunt mici, iar în condițiile în care un vehicul aduce un profit de circa 800 de euro/lună transportatorii nu au de unde să plătească asemenea amenzi. Astfel că, presupunând că ar investi în montarea de tahografe și în instruirea șoferilor, dacă aceștia fac greșeli și managerul își pierde buna reputație sau chiar este sancționat penal riscul este prea mare și în opinia lor nu mai merită să rămână pe piață.

Florin Gagea (ISCTR) este de părere că nu se va ajunge atât de departe, deoarece șoferii sunt direct interesați să învețe ca să devină tot mai competitivi și să ceară salarii mai mari, deci vor fi atenți. Dar atunci se pune problema ce salariu vor cere aceștia și cât va costa transportul.

Florentina Popteanu a ținut să-i asigure pe managerii prezenți la conferință că, „din fericire, există și soluții, nu doar probleme. Important este să înțelegeți că dacă aveți o bază solidă, cu șoferi și dispeceri instruiți, și dacă vă pregătiți din timp, puteți evita sancțiunile. Dacă însă așteptați va fi mai greu. Sunt șoferi de camioane care folosesc de mult tahograful G2V2 și încă au probleme cu el.“