Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pregătirile pentru 1 iulie 2026, dată de la care și utilitarele de peste 2,5 t care fac transport internațional trebuie echipate cu tahografe G2V2, cer investiții nu numai în montarea acestora, ci și în formarea profesională a dispecerilor și șoferilor în ceea ce privește funcționarea aparatelor (introduceri manuale de date, simboluri de țară, utilizarea corectă a cardului conducătorului auto, regula ferry/tren ș.a.).

„Și este interesant câți conducători auto vor rămâne în domeniu dacă vor avea de-a face cu sancțiuni. Pentru că unele amenzi din Europa sunt pe numele șoferului, nu pe companie, iar dacă nu știu să utilizeze corect tahograful sigur vor fi sancționați. Și la fel și managerul de transport, câtă vreme Registrul European al Firmelor de Transport Rutier (ERRU) consemnează toate controalele și sancțiunile din trafic, din orice țară europeană, face analiza gradului de risc al companiei și poate duce la pierderea bunei reputații în caz de nereguli repetate. Una dintre aceste nereguli este legată de instruirea șoferilor, care trebuie dovedită, altfel în Polonia, de exemplu, se dau amenzi. Un manager de transport din România a primit recent 2.500 de euro pentru că nu a putut dovedi că și-a instruit șoferul să folosească G2V2, așa cum a informat Florentina Popteanu, regional sales manager Eurowag, cu ocazia Conferinței Anuale a Transportatorilor Express de Mărfuri din România. „Deci trebuie să aveți mare atenție la buna reputație, deoarece, dacă aveți un număr mare de conducători auto, sancțiunile cumulate sunt uriașe.“

Alte nereguli aspru sancționate (diferit de la o țară la alta), pe care vor trebui de la 1 iulie 2026 să le evite și firmele cu vehicule de 2,5-3,5 t, sunt nedescărcarea la termen a datelor din tahograf (1.500 de euro) și depășirea cu 4 km/h a limitei de viteză de 80 km/h (2.800 de euro). Reprezentantul ISCTR, Florin Gagea, a subliniat, la rândul său, din experiența de 15 ani pe care o are în ceea ce privește controalele, cât de importantă este pregătirea dispecerilor, care trebuie să comunice cu șoferii, să-i țină sub supraveghere, să știe când trebuie să ia pauzele și mai ales cum se poate folosi cât mai eficient timpul de condus. Deci dispecerii sunt un fel de profesori de legislație și dacă sunt bine pregătiți activitatea firmei este mai ușoară și mai rentabilă.

Florin Gagea (ISCTR) a declarat la Conferința Transportatorilor Express de Mărfuri din România că atunci când apare o reglementare nouă 80% din inspectori se axează pe ea, deci în primele 3-4 luni după 1 iulie 2026 vor fi controlate mult mai multe vehicule de 2,5-3,5 t decât vehicule grele. Și se va produce haos, deoarece cei nepregătiți vor lua amenzi, unii vor învăța din experiența lor, și abia apoi piața se va așeza și toți își vor putea face calcule să vadă dacă această activitate mai rentează și ce au de făcut în continuare.

„Deocamdată nu știm. Nu știu nici eu, dar mă preocupă asta, deoarece am fost un luptător împotriva Pachetului Mobilitate, iar prin intervențiile mele mi-am propus să ajut transportatorii estici, nu numai românii, să fie competitivi.“

Prezență tradițională la acest eveniment, Florin Gagea a remarcat că managerii de firme de transport express nu mai sunt la fel de relaxați ca în alți ani, pe măsură ce data limită se apropie, dar a ținut să sublinieze că nu vede neapărat ca pe o problemă obligația de a monta tahografele pe vehiculele de peste 2,5 t și de a respecta privind timpii de condus și odihnă și plata șoferilor.

„Dumneavoastră reprezentați o parte serioasă din acest domeniu de transport și sunteți deja informați în legătură cu ce urmează, deci vă ocupați din timp să fiți primii la start. Dar sunt firme cu 1-3 mașini care poate nu știu și care nu vor fi pregătite. Deci eu nu m-aș îngrijora din cauza costurilor, deoarece sunteți cei care oferiți profesionalism pe o piață unde mulți ani a fost haos și nu s-a urmărit decât să meargă mașinile și șoferii cât mai mult, ceea ce uneori s-a soldat cu decese din cauza oboselii. Or, viața unui om este neprețuită.“