Firmele care fac transport internațional cu vehicule de 2,5-3,5 t mai au destul de puțin timp pentru a-și pregăti șoferii și dispecerii, a subliniat Florentina Popteanu, regional sales manager Eurowag, la Conferința Anuală a Transportatorilor Express de Mărfuri din România, organizată de Kefren Expres. Și încă de pe 2 iulie 2026 inspectorii pot controla în trafic și amenda utilitare din această categorie. Deci, cum la o astfel de verificare se cer înregistrările pe ultimele 56 de zile, transportatorii trebuie de fapt să aibă montate tahografe mult mai devreme de 1 iulie 2026.

Primul pas pe care trebuie să-l facă firmele vizate este să monteze tahografe și impulsoare, ceea ce presupune costuri de peste 1.000 de euro/mașină, să obțină de la ARR cardurile pentru șoferi și cardurile de companie și să facă blocarea companiei pe tahograf, la montarea acestuia – în cazul în care nu se face blocarea amenda este de 1.200 de euro. Datele din tahografele și de pe cardurile șoferilor trebuie descărcate în conformitate cu Regulamentul 581/2010 și pentru asta se pot folosi cititoare precum TachoReaderCombo sau sisteme telematice care permit descărcarea de la distanță. Acestea din urmă sunt utile mai ales în cazul flotelor mari, deoarece termenul de descărcare este de 28 de zile pentru card și de 90 de zile pentru tahograf și ar fi dificil de urmărit mașinile prin Europa pentru a prelua informațiile. Datele din carduri și tahografe trebuie arhivate cel puțin un an, deci trebuie să se verifice și corectitudinea și continuitatea acestora. Iar o dată la doi ani tahografele trebuie calibrate.
Pentru a veni în ajutorul firmelor, Eurowag a dezvoltat softul TachoScan Eurowag, în colaborare cu autoritățile de control, astfel încât să includă și rapoarte de pontaj generate exact cum cere ITM și calculul salariului șoferilor în funcție de timpul de lucru din fiecare țară, deoarece o altă noutate pentru firmele cu vehicule de 2,5-3,5 t este că vor raporta detașările în IMI.
„Deci cu ajutorul softului nostru, prin simplul import de date din cardul conducătorului auto, se poate calcula salariul și face pontajul. Și puteți afla, pentru fiecare țară, informații legale despre plata conducătorilor auto.“
Vorbind din perspectiva controalelor la care sunt supuși șoferii extracomunitari și a eventualelor nereguli depistate, reprezentantul ISCTR Florin Gagea a declarat la Conferința Anuală a Transportatorilor Express de Mărfuri din România, organizată de Kefren Expres, că numărul lor este prea mic pentru a trage concluzia că sunt sau nu o problemă.

„Este posibil ca, pentru un venit poate de 10 ori mai mare decât ar avea în țara lor, să depună tot efortul și să fie de dorit comparativ cu românii. Însă din experiența mea de 18 ani legată de zona europeană, dar și de Turcia, cred că șoferii extracomunitari trebuie aduși de oameni care știu meserie: nu îi putem receruta ca pe menajere sau dădace.“
Tot din experiența cu omologi din alte țări, Florin Gagea constată că transportatorii și șoferii români sunt bine văzuți de conducerea instituțiilor de control din UE, chiar dacă abuzurile agenților DREAL din Franța sau ale polițiștilor din Belgia ne-ar putea face să credem altceva. Nu se vorbește niciodată la nivel european despre faptul că românii sunt mai puțin buni decât cei din alte țări, iar în ceea ce privește neregulile – de exemplu, manipularea tahografelor – le fac în aceeași măsură ca polonezii și germanii și mult mai puțin ca italienii.
Cât despre transportul express, reprezentantul ISCTR știe de la clienți că ei apreciază firmele românești deoarece fac orice efort pentru a lua și a onora un contract, pe când vesticii nu se străduiesc la fel de mult.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit