Deficitul de parcări din UE poate crește de la 390.000 la 483.000 de locuri dacă nu se iau măsuri
Conform unui studiu sponsorizat de Comisia Europeană, UE se confruntă în prezent cu un deficit de aproape 390.000 de locuri de parcare sigure și securizate pentru camioane, un decalaj care se preconizează că va ajunge la 483.000 până în 2040 dacă nu se iau măsuri, amintește un articol al Ti Insight.
Ca răspuns, instituțiile UE au ajuns la un acord politic pentru a aborda problema: Comisia Europeană, Consiliul și Parlamentul s-au aliniat în privința reducerii vârstei minime pentru șoferii profesioniști de camion la 18 ani, cu posibilitate de instruire de la 17 ani. Acordul include și măsuri pentru a facilita mobilitatea șoferilor non-UE, pentru a extinde forța de muncă disponibilă și a scădea deficitul din statele membre.
Conform raportului IRU privind deficitul global de șoferi de camioane din 2024, 70% dintre companiile europene de transport – procent doar cu 1% mai mic decât în 2023 – se confruntă cu dificultăți severe sau foarte severe în ocuparea acestor posturi din cauza lipsei personalului interesat.
Construirea unei rețele UE de parcări de camioane sigure și securizate, dar și la standarde care să permită o odihnă decentă, ar putea îmbunătăți condițiile de lucru ale șoferilor profesioniști, deci ar putea scădea deficitul. Însă proiectele sunt adesea blocate sau întârziate de autoritățile locale și regionale, care nu văd în aceste parcări un beneficiu semnificativ pentru comunitățile lor, așa cum amintește aceeași analiză a Ti. În realitate însă, parcările securizate pentru camioane nu sunt doar o problemă locală, ci un serviciu de interes general, vital pentru bunăstarea șoferilor și pentru buna funcționare a economiei Europei. De aceea este necesară o abordare mai hotărâtă la nivelul UE pentru a face ca statele membre și regiunile să deblocheze procesele de planificare și să sprijine noi facilități, în special de-a lungul coridoarelor aglomerate.
Pentru a construi astfel de parcări mai este nevoie de cofinanțare constantă din partea UE, astfel încât, susținute de Facilitățile Connecting Europe, contribuțiile naționale și investițiile private să rezolve deficitul de infrastructură și să ofere spațiile de odihnă sigure de care șoferii au nevoie. Pentru a stimula progresul, a fost propusă o echipă de lucru informală care să reunească reprezentanți ai IRU, ETF și ESPORG, alături de experți din DG EMPL și DG MOVE, care va avea scopul de a contura un plan de acțiune al Comisiei Europene pentru îmbunătățirea bunăstării șoferilor, depășirea obstacolele de obținere a autorizațiilor și construirea până în 2030 a unei rețele UE complet conectate de parcări sigure pentru camioane.
**Sursă: IRU Intelligence Briefing, Global Truck Driver Shortage Report 2024
Federația transportatorilor spanioli FETRANSA arată că, din cei circa 250.000 de șoferi de camion din această țară, numai 5.000 sunt femei (2% din total), și face un apel la promovarea integrării femeilor în transporturi, pentru a diminua criza de conducători auto profesioniști – în Spania este un deficit de 15.000 de persoane în domeniu, iar în Europa mai este nevoie de circa 400.000 de șoferi profesioniști, conform Transport Intelligence.
În Spania numai un șofer profesionist din patru are mai puțin de 50 de ani, deci în 10 ani peste 30% din forța de muncă actuală se va pierde din cauza lipsei de tineri care să vină din urmă, în ciuda faptului că este un domeniu cu potențial enorm de creștere.
În țările vecine situația legată de prezența femeilor la volanul camioanelor este mult mai bună, conform datelor furnizate în 2021 de IRU: 3% dintre șoferii profesioniști din Europa sunt femei, în timp ce în Italia procentul ajunge la 7% și în Germania la 5%. La nivel global, în SUA 7% dintre șoferi de camion sunt femei, în Mexico 2%, iar în Rusia 1%.
Principalul motiv pentru care femeile nu vor să lucreze în transporturi este lipsa de spații sigure de odihnă, dificultatea de a îmbina tipul de muncă și cel pentru familie și trainingul complex și scump.
În Spania, la 15.000 km de drumuri, ar trebui să fie măcar un spațiu de odihnă sigur și confortabil pentru vehicule grele la fiecare 100 km și de fapt abia sunt o treime. De aceea șoferii parchează în benzinării și poligoane, unde apar circa 75% din furturile de marfă și de combustibil sau, în unele cazuri, și agresiuni fizice, de care au parte 21% din șoferii europeni de camion.
În întreaga Europa, dintre cele 300.000 de locuri de parcare pentru camioane, mai puțin de 3% sunt în facilități certificate din punct de vedere al siguranței și se estimează că în 2024 va fi nevoie de cel puțin 400.000 de locuri certificate. De aceea UE își propune să investească 20 de milioane de euro în astfel de parcări, prin programul Connecting Europe, la care ulterior se vor adăuga ale 100 de milioane de euro.
În ceea ce privește cursurile de pregătire, pentru a obține în Spania permisul de condus și Certificatul de Pregătire Profesională durează un an și costă 4.000-6.000 de euro. La final de 2020 vârsta minimă la care cineva putea fi șofer profesionist a scăzut de la 21 la 18 ani, tocmai pentru a trezi de timpuriu interesul pentru această meserie, dar nu s-a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de femei care devin șofer de camion.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit