Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a anunțat semnarea contractului nr.10475/11.03.2025 pentru proiectarea și execuția obiectivului „Asigurarea condițiilor electrice de racordare la cheu a navelor în Portul Constanța (regim Cold Ironing) – E-COLD – având ca scop interconectarea la TEN-T pentru implementarea proiectului EALING, proiect finanțat prin Mecanismul Conectarea Europei – Programul CEF, cu SC TIAB SA București.

Valoarea proiectului se ridică la 86.129.240,43 lei (fără TVA) și este finanțat din fonduri europene prin Programul Connecting Europe Facility – CEF Transport.

Proiectarea și execuția este planificată la o perioadă de 27 de luni, din care 3 luni vor fi dedicate proiectării. Proiectul vizează instalarea tehnologiei cold-ironing la 10 dane din Portul Constanța, permițând alimentarea cu energie electrică a tuturor tipurilor de nave aflate la țărm (croazieră, RO-RO, feribot, nave multifuncționale, nave marfă vrac, nave – tanc, etc.), indiferent de dimensiune, tensiune de alimentare, frecvență și spor de putere solicitat.

Principalele beneficii ale proiectului includ reducerea nivelului de zgomot, reducerea emisiilor de dioxid de carbon și reducerea vibrațiilor în zona portuară pentru pasagerii aflați la bordul navelor de croazieră. De asemenea, proiectul creează noi oportunități de echilibrare locală a rețelelor de electricitate. Utilizarea resurselor de energie regenerabilă, precum energia eoliană și solară, va duce la o reducere suplimentară a emisiilor.

Tehnologia cold-ironing va permite alimentarea cu energie electrică de la mal a unei nave aflate la dană în timp ce motoarele principale și auxiliare sunt oprite.

Implementarea acestei investiții va aduce instalațiile existente la un nivel de performanță ridicat și va respecta standardele și normativelor tehnice specifice privind siguranța în exploatare, în condiții de eficiență energetică sporită. Acest lucru va îmbunătăți considerabil condițiile din portul Constanța comparativ cu alte porturi din bazinul Mării Negre, ceea ce poate duce la o creștere a traficului de mărfuri.

WDP, unul dintre principalii proprietari de parcuri logistice și industriale din România, va extinde capacitatea existentă a depozitului la Ștefăneștii de Jos, lângă București, pentru retailerul alimentar Metro. Proiectul include dezvoltarea unui nou depozit cu temperatură controlată (refrigerat și congelat) de aproximativ 15.000 m². Metro a semnat un angajament de închiriere pe 10 ani pentru acest depozit, cu o investiție totală de aproximativ 20 de milioane de euro, având livrarea planificată pentru al treilea trimestru al lui 2025.

Mai mult, WDP a achiziționat recent un portofoliu pentru depozite închiriabile și o parcelă de teren pentru viitoare dezvoltări de peste 300.000 m² de suprafață închiriabilă (GLA). Investiția totală se ridică la aproximativ 110 milioane de euro. Portofoliul WDP include depozite de clasa A și proprietăți industriale ușoare, închiriate unor clienți de top. Locațiile din Chitila (lângă București) și Târgu Mureș (Transilvania), un centru logistic important datorită noilor conexiuni la rețeaua de autostrăzi din România, extind prezența deja existentă a WDP în aceste regiuni.

De asemenea, terenul achiziționat de WDP în Constanța Business Park, este amplasat lângă cel mai mare port de la Marea Neagră, fiind și un nod strategic important. Terenul include spațiu pentru dezvoltări viitoare și este adiacent zonei portuare, având posibilitatea de a se conecta la rețeaua feroviară. În plus, autorizația de construire pentru un nou depozit a fost finalizată, iar dezvoltarea acestuia poate începe imediat după semnarea unui acord de preînchiriere, cu negocierile comerciale aflate deja în curs.

WDP deține o poziție unică pe piața din România, cu un portofoliu evaluat la 1,3 miliarde de euro, care cuprinde peste 1,7 milioane m² de suprafață închiriabilă. Această suprafață este distribuită pe 73 de locații strategice, ceea ce conferă companiei o cotă de piață de 25%.