Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Confederatia Spaniola de Transport de Marfuri (CETM) a participat la o conferinta cu Ambasada Marii Britanii, in cadrul careia s-au analizat noile criterii aprobate de Regatul Unit privind importul si exportul de marfuri de la 1 ianuarie 2021, data la care se va incheia perioada de tranzitie si din care tarile UE vor functiona ca tara terta, arata Transporte Profesional.

Recunoscand impactul coronavirusului asupra businessurilor, s-a luat decizia de a introduce noile controale de frontiera in trei etape, intre 1 ianuarie 2021 si 1 iulie 2021, pentru importurile in Marea Britanie.

O perioada de tranzitie de sase luni incepe cu o anumita relaxare. Comerciantii care importa produse din UE pot intarzia sa trimita informatii si sa plateasca taxe vamale catre HMRC pana la sase luni. Cerinta pentru declaratiile de securitate si protectie la import (Declaratii sumare de intrare, ENS) poate fi de asemenea amanata cu sase luni. Comerciantii care importa marfuri controlate (de exemplu, alcool si tutun) nu vor putea benefia insa de aceste conditii. De asemenea, controale fizice vor fi efectuate la destinatia finala asupra tuturor produselor animale de mare risc.

Toate produsele de origine animala (carne, alimente pentru animale de companie, miere, lapte sau produse din oua), plantele reglementate si produsele vegetale vor necesita o notificare prealabila si documentatia medicala aferenta.

Declaratiile de securitate vor fi necesare pentru toate importurile si exporturile. Pentru produsele sanitare si fitosanitare, va exista o crestere a controalelor fizice si a prelevarii de probe pentru animale, plante si produsele lor, chiar la punctele de control ale frontierei Regatului Unit.

De asemenea, guvernul britanic va introduce un nou sistem IT, Vehicle Movement Service (VMS), care va sprijini modelul de pre-depunere pentru importuri si exporturi, facilitand astfel miscarile de tranzit. Punctele de frontiera trebuie sa decida daca vor controla marfurile folosind modelul de pre-depunere sau VMS. In ianuarie 2021, este planificata automatizarea functiei Oficiului de Tranzit, marcand intrarea marfurilor pe teritoriul vamal al Regatului Unit.

Din iulie 2021, trimiterile de declaratii vor putea fi legate intre ele, astfel incat persoana care transporta marfurile va trebui sa prezinte doar o referinta la frontiera.

In ianuarie 2021, va fi activat „Smart Freight”, o aplicatie care le va permite celor care utilizeaza serviciul sa verifice daca au procesele si documentele corecte, precum si sa se auto-certifice atunci cand un vehicul este gata sa treaca frontiera. „Smart Freight” este conceputa pentru a reduce la minimum orice perturbare a fluxului de marfa intre Marea Britanie si UE si pentru a reduce congestionarea traficului cauzata de cei care nu au documentatia corecta pentru trecerea frontierei. Aplicatia va reduce nevoia de controale fizice a frontierelor si va fi introdusa pentru marfa Ro-Ro care calatoreste din Marea Britanie pana in Uniunea Europeana. Atunci cand un vehicul greu este considerat „gata sa treaca frontiera”, portalul web ii va spune utilizatorului ca poate sa mearga in port, in timp ce vehiculele nepregatite vor fi sfatuite sa nu calatoreasca pana cand nu au documentatia completa.

In ceea ce priveste perioada de recunoastere si valabilitatea documentatiei obligatorii pentru transportul rutier de marfuri, cum ar fi permisul comunitar, cabotajul, CPC sau timpii de conducere si de odihna, sunt chestiuni care inca se negociaza, deci nu exista nicio decizie finala pentru ele.

La aproape trei luni de la inceperea pandemiei de Covid-19 pe teritoriul european, Regulamentul European recunoaste in sfarsit prelungirea valabilitatii documentelor soferilor si ale vehiculelor comerciale, masura implementata de diverse tari europene in timpul starii de urgenta. Regulamentul 698/2020, publicat in Jurnalul Oficial L165/27.05.2020, stabileste masuri specifice si temporare aplicabile in cazul reinnoirii si prelungirii perioadei de valabilitate a anumitor certificate, licente, permise si autorizatii, precum si in cazul amanarii anumitor verificari si formari periodice, ca raspuns la circumstantele extraordinare cauzate de epidemia de Covid-19 in domeniul transportului rutier, feroviar si pe caile navigabile interioare.
Documentele includ permisul de conducere si certificatul CPC, a caror valabilitate se prelungeste timp de sapte luni de la data expirarii indicata in document, cu aplicare asupra celor care expira intre 1 martie si 31 august 2020.
In ceea ce priveste ITP-ul vehiculelor, se prelungeste cu sase luni verificarea care expira intre 1 martie si 31 august 2020. 
O alta prevedere se refera la inlocuirea cardului de tahograf, stabilind ca statul trebuie sa emita unul nou in termen de doua luni de la solicitare, dar, intre timp, soferul poate conduce conform normelor aplicate anterior in cazul lipsei cardului din diferite motive (defectiune sau pierdere), atat timp cat acesta demonstreaza ca a solicitat un card de inlocuire. Regulamentul prelungeste de asemenea licentele de transport comunitare timp de sase luni. 
Jurnalul Oficial din 27 mai 2020 mai cuprinde si o serie de alte reglementari privind situatiile de urgenta Covid-19 in transportul aerian si naval.
Intregul Regulament poate fi accesat, in limba romana, la:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2020.165.01.0010.01.RON&toc=OJ:L:2020:165:TOC.