In ciuda dificultatilor economice si a unei rate ridicate a somajului, in Italia antreprenorii continua sa aiba multe dificultati in a gasi personal, in special calificat, si mai ales soferi. Acest lucru rezulta dintr-o analiza realizata de Biroul de Studii al CGIA din Mestre, care arata ca 32,8% din angajari sunt dificil de acoperit din cauza nepregatirii candidatilor sau, chiar din lipsa acestora. “Pe de o parte, dificultatile de gasire sunt structurale, din cauza lipsei de conexiune in unele zone ale tarii dintre scoala si piata fortei de munca, iar pe de alta parte, dificultatile apar din cauza respingerii de catre tineri a anumitor meserii, acestea ajungand sa fie partial acoperite doar de straini“, citeaza Uomini e Trasporti explicatia coordonatorului Biroului de Studii, Paolo Zabeo.
Chiar si in cazul zonelor in care rata somajului este ridicata, dificultatea gasirii personalului devine tangibila. Potrivit analizei, in toate provinciile principale din sudul Italiei (Bari, Catania, Caserta, Foggia, Lecce, Messina, Napoli, Palermo si Salerno), companiile se straduiesc sa gaseasca soferi profesionisti, dar si bucatari, ospatari sau personal care sa lucreze in servicii turistice. Potrivit CGIA, „tinerii nu mai doresc sa fie soferi de vehicule grele, atat din cauza costului obtinerii unui permis C sau D, cat si al atestatului soferului (CPC), obtinerea acestora presupunand investitii cuprinse intre 2.500 si 3.000 euro. De asemenea, soferia este si o profesie extrem de obositoare“. Analiza aminteste si ca exacerbarea pietei cu aproximativ 25.000 de patroni in ultimii 10 ani a agravat, de asemenea, dificultatile de a gasi soferi, proces cu consecinte grave in special in sudul Italiei, unde transportul rutier „artisanal“ este inca deosebit de raspandit, in timp ce in Centru si Nord a inceput deja un proces de consolidare a afacerilor sau de agregare in cooperative si consortii.
Trei asociatii de producatori si dealeri de vehicule din Italia – Anfia, Federauto si Unrae – au efectuat o analiza care a aratat ca starea actuala nu face decat exprime „lipsa directiei politice careia sectorul italian de transport rutier i-a fost victima". Ca urmare, potrivit Uomini e Trasporti, sectorul auto, preocupat de consecintele ulterioare care ar putea aparea, solicita guvernului o serie de masuri urgente: sa emita decrete de acordare imediata a unor fonduri pentru finantarea investitiilor, sa acorde exceptii de acces catre Zona Rosie, pentru a permite continuitatea operationala a logisticii industriale si furnizarea de piese si componente ale sectorului auto, sa amane termenele pentru finalizarea cererilor de imprumut initiate deja de cel putin patru luni, sa acorde o prelungire pentru a incheia candidatii cursurile de pregatire CPC, suspendarea acestora din cauza coronavirusului putand impiedica soferii sa conduca. In acelasi timp, producatorii de vehicule industriale solicita ministrului Infrastructurii si Transporturilor, Paola De Micheli, sa initieze o dezbatere pentru a „defini rapid masurile si interventiile care trebuie implementate pentru a face fata crizei actuale si pentru a opri urmatoarea cadere periculoasa, ale carei efecte generale astazi nu sunt imaginabile“.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit