Examinarile in limba engleza pentru obtinerea certificatului de formare profesionala continua (CPC) vor incepe din ianuarie 2020. Realizarea subiectelor (traduse in limba engleza) si examenul propriu-zis vor fi organizate de catre Autoritatea Rutiera Romana (ARR), care in prezent este in curs de finalizare a tuturor procedurilor tehnice necesare.
Pentru inscrierea soferilor in vederea sustinerii examenului sunt necesare urmatoarele documente: cererea de inscriere, completata si semnata de titular, extras din Revisal (din care sa reiasa faptul ca titularul cererii de inscriere este angajatul societatii respective), certificat pentru conformitate, sub semnatura reprezentantului angajatorului, copia permisului de conducere (fata si verso – eliberat de DRPCIV), precum si certificat pentru conformitate, sub semnatura titularului cererii de inscriere.
Atentie: este important ca din permisul de conducere al soferilor sa reiasa ca au obtinut categoria C inainte de 10 septembrie 2009, iar in cazul in care se doreste si atestat valabil pentru transportul de persoane (care presupune sustinerea unei probe distincte), categoria D trebuie sa fie obtinuta anterior datei de 10 septembrie 2008.
Separat de procedurile administrative care trebuie indeplinite, faptul ca examenele pentru obtinerea CPC se vor putea sustine si in limba engleza nu reprezinta o garantie in sine ca vor fi automat si promovate. Avand in vedere procentul destul de mare de nepromovabilitate la examenele in limba romana, angajatorii care inscriu la examinare soferi straini sunt indemnati sa ii incurajeze pe acestia din urma sa aloce un timp suficient studiului – in special parcurgerea tuturor intrebarilor de examinare.
Discutiile din cadrul Galei Tranzit au vizat, evident, si criza de soferi cu care se confrunta Romania, si mai toata Europa la ora actula, revenindu-se la ideea „importului“ de soferi extracomunitari.
Desi gata de a raspunde solicitarilor de pregatire a acestora, din perspectiva IFPTR, potrivit lui Dan Margarit, pregatirea profesionala a conducatorilor extracomunitari nu se poate limita doar la obtinerea certificatelor. „Sunt conducatori auto ce vin din zone cu totul alta mentalitate, religie sau atitudine.“ Astfel, munca angajatorului va fi mult mai profunda si trebuie sa inceapa inainte ca acestia sa ajunga intr-un centru de pregatire profesionala si sa continue, in cadrul companiei, si dupa obtinerea CPC, a punctat Dan Margarit.
Acesta a mai subliniat importanta faptului ca formarea soferilor trebuie reluata de la „zero“ pentru a face fata cerintelor de calitate impuse de companiile romanesti, si in mai toate cazurile trebuie sa existe si un trainer intern al companiei. „Am avut recent o intalnire cu reprezentantii unei companii care au angajat deja 17 soferi filipinezi care lucreaza pe cursele interne. Ramane de vazut daca este o varinta de succes sau vor reveni la soferi romani“, a mai spus Dan Margarit.
In momentul de fata, legislatia in domeniu permite examinarea in limbile engleza si spaniola doar pentru obtinerea CPC. In ceea ce priveste soferii extracomunitari, pentru transportul de persoane trebuie sa aiba permis pentru categoria „D“ obtinut inainte de 10 septembrie 2008, iar pentru transportul de marfuri trebuie sa detina permis de categoria „C“ obtinut inainte de 10 septembrie 2009. „Asta inseamna ca trebuie sa fie persoane de varsta medie, care au deja un background, iar pregatirea este mai dificila in acest context“.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit