După mai multe amânări, transportul excepțional de mărfuri din Italia va intra într-o nouă etapă odată cu intrarea în vigoare a noilor orientări stabilite prin Decretul Milleproroghe 2025. Noile reglementări, programate pentru implementare începând cu 30 martie 2025, au fost elaborate în cadrul unei mese tehnice înființate la Ministerul Transporturilor în 2023. Scopul acestora este de a echilibra cerințele industriei cu siguranța rutieră și protecția infrastructurii.
O reformă necesară pentru un sistem fragmentat
Până în 2021, reglementarea transportului excepțional în Italia era un proces complicat, fiind influențată de norme regionale diferite, ceea ce ducea la întârzieri administrative și costuri mari pentru operatori. Regiunile aplicau protocoale distincte pentru autorizațiile de tranzit, iar încercările locale de armonizare, precum Rezoluția XI/1341 adoptată în 2019 în Lombardia, nu au reușit să creeze un sistem uniform.
Pentru a corecta aceste disfuncționalități, guvernul a introdus prin Decretul-lege 146/2021 obligația de a elabora o strategie națională coerentă. Decretul ministerial 242/2022, semnat de Enrico Giovannini, a fost primul pas în această direcție, stabilind reguli pentru verificarea sarcinilor de până la 108 tone și standarde pentru siguranța podurilor și viaductelor. Cu toate acestea, implementarea acestuia a fost amânată de patru ori, în principal din cauza presiunilor din partea asociațiilor profesionale, care au invocat nepregătirea infrastructurii și lipsa resurselor financiare.
Masa tehnică și planul național de restructurare
În urma adoptării Decretului-lege 132/2023, transformat în Legea 170/2023, la Ministerul Transporturilor a fost constituită o masă tehnică, incluzând reprezentanți ai ministerelor relevante, autorităților locale, proprietarilor de infrastructură și asociațiilor profesionale. Misiunea acestui grup a fost să elaboreze un plan național până în octombrie 2024, având patru obiective principale:
Între noiembrie 2023 și martie 2024, masa tehnică a analizat infrastructura rutieră și a identificat peste 200 de puncte critice, în special pe viaducte și tuneluri, care nu pot susține încărcături de peste 86 de tone. Ulterior, între aprilie și septembrie 2024, au fost redefinite reglementările pentru transporturile esențiale, cum ar fi cele din domeniul energiei regenerabile (ex: turbine eoliene). În plus, s-au stabilit contribuțiile financiare pe care operatorii privați trebuie să le plătească pentru modernizarea infrastructurii, acoperind 60% din costurile totale.
Principalele schimbări care vor intra în vigoare
În prezent, planul național se află în etapa finală de revizuire juridică, iar noile reglementări vor include:
În ciuda acestor progrese, există discrepanțe regionale în ceea ce privește punerea în aplicare. Lombardia a modernizat deja 70% din drumurile sale provinciale, în timp ce regiunile sudice, precum Calabria și Sicilia, rămân în urmă. În plus, asociațiile de transport contestă costurile ridicate ale contribuțiilor impuse companiilor, care ar putea duce la o creștere a tarifelor de transport cu 15-20%.
Provocările viitoare ale reformei
În următorii cinci ani, noile reglementări vor trebui să abordeze trei provocări majore:
Noile reglementări marchează o schimbare semnificativă în domeniul transportului excepțional din Italia, introducând standarde mai clare și o infrastructură mai bine adaptată. Deși există provocări legate de implementare, aceste măsuri sunt esențiale pentru modernizarea și eficientizarea logisticii naționale.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit