Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În 2023, piața globală de Contract Logistics ar urma să înregistreze cea mai lentă rată de creștere față de anul anterior din 2016 încoace, de 2,4%, așa cum arată o analiză a Transport Intelligence (Ti), deoarece cererea a scăzut, din cauza mediului economic tot mai dificil.

2023 s-a dovedit a fi un an greu pentru furnizorii de servicii de Contract Logistics, deoarece creșterea ratelor dobânzilor băncilor centrale, pentru a combate inflația, a continuat să afecteze activitatea economică. Dar, în ciuda provocărilor economice, operațiunile logistice contractuale se dovedesc din ce în ce mai mult a fi contra-ciclice, iar furnizorii au atenuat în mare măsură problemele inflaționiste prin contracte în care costurile sunt transparente, iar creșterile pot fi transferate direct clienților, ceea ce le ajută să-și păstreze în mare măsură marjele de profit chiar și în acest mediu economic dificil.

Economia mondială se confruntă cu turbulențe reprezentate de o inflație ridicată și de o creștere economică mai scăzută. FMI prognozează o încetinire a creșterii globale de la 3,5% în 2022 la 3,0% în 2023 și 2,9% în 2024, în timp ce economiile avansate vor încetini de la 2,6% în 2022 la 1,5% în 2023 și 1,4% în 2024, pe măsură ce politicile economice încep să aibă efect.

Economiile emergente și în curs de dezvoltare vor avea un declin mai modest, de la 4,1% în 2022 la 6,9% în 2023 și 5,8% în 2024. În plus, FMI se așteaptă ca inflația să revină la țintă în 2025 în majoritatea economiilor.

În 2024 creșterea pieței de Contract Logistics se așteaptă să fie de până la 3,7% față de 2023, cea mai mare rată de creștere din 2021 încoace, semnalând revenirea la o stare de creștere mai normală, similară celei de dinainte de pandemie. Între 2022 și 2027, Ti prezice o creștere CAGR (Compound Annual Growth Rate) de 3,8%, adică o dimensiune a pieței de 329.527,5 milioane de euro. Creșterea din economiile emergente este relativ mai mare, iar cele avansate trag în jos rata generală de creștere, în special în 2024. Astfel, Asia Pacific va fi regiunea cu cea mai rapidă creștere atât în 2023 și 2024, cât și în restul anilor până în 2027, în timp ce piețele de logistică contractuală din America de Nord și din Europa vor înregistra o creștere negativă în 2023. Ti oferă aceste previziuni independent de presiunile inflaționiste, deci nu încearcă să măsoare sau să ia în considerare modificările prețurilor și ale cursurilor de schimb care vor avea loc pe parcursul orizontului de prognoză, ci ratele de creștere prognozate sunt determinate doar de modificările estimate ale activității, deci sunt previziuni în termeni reali ale cererii.

Conform institutului olandez de statistică CBS, citat de asociația olandeză de transport și logistică TLN, numărul de kilometri parcurși de camioanele și vehiculele comerciale ușoare din această țară a fost în 2022 mai mare decât în anul anterior pandemiei de Covid-19, 2019.

Un consilier TLN explică cifrele și spune că 2022 a fost un an de vârf pentru Olanda, în care economia a crescut cu 4,5%, după ce și în 2021 crescuse cu 4,9% față de 2020, ceea ce se vede imediat și în transport și logistică. 2022 a fost, de asemenea, un an în care încă s-au simțit anumite tendințe din perioada pandemiei, în sensul că numeroși consumatori au cheltuit mai mult.

Și preocuparea pentru a folosi utilitare prietenoase cu mediul s-a văzut mai clar decât până acum, mai ales în logistica urbană, în perspectiva zonelor cu emisii zero care vor fi instituite de la 1 ianuarie 2025 în aproximativ 30 de orașe mari din Olanda, unde nu va mai fi posibil decât transportul electric. În acest sens există și o schemă de subvenționare și, deși aceasta este insuficientă în opinia TLN, managerii de firme de transport și logistică sunt pe deplin implicați în utilizarea camioanelor electrice pentru aprovizionarea urbană și nu numai, ceea ce deja duce la congestii ale rețelei de alimentare. Soluții temporare există, dar logistica urbană are nevoie de o schemă prioritară pentru consolidarea conexiunilor la rețeaua electrică, astfel încât să se permită încărcarea vehiculelor mai ales noaptea, când nu sunt vârfuri de consum și nu le creează probleme operatorilor rețelelor.

TLN îi va prezenta în curând guvernului olandez un plan, Delta Mobility 30, elaborat de Alianța pentru Mobilitate, din care asociația face parte alături de alți 24 de actori implicați în mobilitate, și care descrie modul în care guvernul poate aborda mobilitatea în următorii ani.