Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conform bilanțului CNR (Comitetul Național Rutier din Franța), creșterea economică globală scade de la +6% în 2021 la +3% în 2022 și apoi la +2% pentru 2023, un nivel foarte scăzut comparativ cu situația din ultimele trei decenii.

Perspectivele pentru 2023 sunt sumbre, în opinia CNR: inflația afectează toate economiile din lume, atât activitatea comercială, cât și consumul casnic, iar pe termen scurt există riscuri mari de tensiuni și se preconizează că multe țări se vor confrunta cu o recesiune economică de scurtă durată în 2023. Îmbunătățirea situației va fi apoi treptată, iar factorii inflaționisti s-ar putea diminua începând cu a doua jumătate a lui 2023.

Europa este cea mai afectată de inflație, iar guvernele diverselor țări au instituit mecanisme de sprijin pentru gospodării sau întreprinderi. De exemplu, Germania intenționează să abordeze inflația printr-un plan de 200 de miliarde de euro care să permită inclusiv o repornire rapidă a industriei. Media anuală a inflației pe 2022 se preconizează că va fi sub 9% în majoritatea țărilor europene. 

În Franța are loc o încetinire economică semnificativă în 2022, care se estimează că se va extinde în 2023. Potrivit Băncii Franței, creșterea economică anuală pentru 2022 ar fi de +2,6% și pentru 2023 de +0,5%, iar inflația rămâne la un nivel ridicat și, conform diferitelor prognoze, ar oscila între 5,3% și 6,4% în 2022 și ar rămâne peste 4% în 2023.

În ceea ce privește firmele de transport rutier de marfă, după un nivel decent de activitate în trimestrul al doilea al anului, s-au confruntat cu o scădere a piețelor, în concordanță cu deteriorarea generală a situației economice din a doua jumătate a anului.

Comitetul Național Rutier (CNR) din Franța a publicat recent un studiu referitor la perspective economice și costuri de transport, din care reiese că în Franța prognoza de creștere pentru 2022 este revizuită ascendent până la +2,6%, iar inflația din 2022 se va menține la 6%, sub media din Zona Euro, datorită măsurilor guvernamentale de limitare a prețurilor la energie. Creșterea economică a rămas suficient de puternică, iar încetinirea preconizată a cererii, cauzată de incertitudini și de reducerea puterii de cumpărare a gospodăriilor, va avea un impact doar la sfârșit de an.

În același timp, ocuparea forței de muncă rămâne dinamică în Franța, iar rata șomajului se menține scăzută. În toate sectoarele economiei, companiile continuă să menționeze problemele legate de recrutare ca un obstacol în calea dezvoltării lor, împreună cu dificultățile de aprovizionare.

Climatul de afaceri se deteriorează, iar faptul că s-a terminat acordarea ajutoarelor directe din timpul crizei sanitare face să crească numărul insolvențelor, care fusese scăzut până la început de 2022. Iar investițiile stagnează, mai ales din cauza scumpirii produselor, ca urmare a creșterii costurilor de fabricație.

În 2023 situația economică din Franța se preconizează că se va deteriora și mai mult, iar inflația ar urma să crească și apoi să încetinească din a doua jumătate a anului. În ceea ce privește pericolele energetice, devine din ce în ce mai greu de spus dacă 2023 va înregistra o creștere sau o scădere a activității economice, ambele opțiuni fiind practic posibile. Banca centrală a Franței propune un scenariu în care PIB-ul ar putea varia între -0,5% și +0,8% în 2023, ceea ce ar duce la o posibilă recesiune.