Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația poloneză de transport și logistică TLP este de părere că, atâta vreme cât autoritățile UE și statele membre pun în aplicare planuri de economisire a energiei, și cât se așteaptă ca în multe țări, din cauza lipsei de gaz, petrol și cărbune, temperatura în instalațiile publice și apartamente să nu fie această iarnă suficient de mare, și poate vor apărea întreruperi periodice de curent, nu este normal ca în transportul rutier să se irosească milioane de tone de motorină în fiecare an doar din cauza Pachetului Mobilitate. Mai exact, din cauza obligației de a aduce în țara de origine sute de mii de camioane la fiecare opt săptămâni. Iar până de curând operatorii erau nevoiți să facă același lucru și cu semiremorcile – dar obligația aceasta a fost eliminată între timp.

Anularea ei nu rezolvă problema risipei de carburant, care este cu atât mai mare cu cât războiul din Ucraina a crescut mult costurile cu energia ale transportatorilor și a limitat disponibilitatea combustibililor. De aceea TLP mai face un apel, de data aceasta la adjunctul șefului Comisiei Europene, Frans Timmermans, responsabil pentru Green Deal, la comisarul pentru transport Adina Vălean și la comisionarul pentru energie Kadri Simson, să suspende imediat prevederea potrivit căreia camioanele trebuie să se întoarcă în țara de înmatriculare cel târziu după opt săptămâni și să stea acolo patru zile (perioada de cooling-off). Iar prevederile privind cabotajul, mai subliniază TLP, au și ele impact negativ asupra eficienței folosirii flotei și se traduc în numeroase curse fără încărcătură.

În opinia TLP, și guvernul polonez ar trebui să inițieze o discuție privind suspendarea imediată a dispozițiilor Pachetului Mobilitate. În plus, asociația a demarat activități menite să le atragă atenția eurodeputaților asupra problemei irosirii energiei în transportul rutier și „sperăm că de această dată protecționismul nu va avea prioritate față de necesitatea de a garanta securitatea energetică a cetățenilor Uniunii Europene“.

După ce în 2021 s-a înregistrat o creștere puternică a înmatriculărilor de remorci în Italia – cu o companie italiană (Grupul Menci) în topul vânzărilor – situația s-a schimbat rapid în acest an, cu o încetinire a producției italiene care ar putea duce la o stagnare. Ipoteza a fost lansată de asociația ANFIA- secția remorci în cadrul unei conferințe de presă organizate la Transpotec 2022 din Milano tocmai pentru a ilustra coincidența de elemente negative care duc la această situație: dificultatea achizițiilor de materii prime și creșterea bruscă a prețurilor la componente și materii prime (fonta, aluminiul, cromul, nichelul și argila), criza energetică, războiul din Ucraina și scăderea cererii.

Nu doar producătorii de vehicule complete au de suferit, ci și întregul lanț de aprovizionare, din care 80% este format din întreprinderi mici și mijlocii. „Situația este scăpată de sub control”, a explicat Andrea Zambon Bertoja, președintele Secției Remorci a asociației ANFIA. „Creșterile continue ale prețurilor, de ordinul a 15-20%, și dificultățile în găsirea materiilor prime, la care se adaugă impactul crizei energetice asupra costurilor de facturare a instalațiilor de producție, care au crescut de peste 7 ori, îi obligă pe producătorii de remorci și semiremorci să producă în pierdere, fără a putea transfera costurile de producție mai mari către clienții lor, companiile de transport rutier de mărfuri care, la rândul lor, se luptă cu prețurile galopante la combustibil și metan.

Până la jumătatea lunii martie, aceste aspecte negative au fost compensate de o cerere internă destul de stabilă, dar acum și portofoliul de comenzi este în scădere: „Există un risc puternic și tangibil de pierdere de competitivitate în raport cu producătorii străini, pentru care impactul crizei energetice asupra facturilor lor este mult mai mic decât pentru companiile italiene – aproximativ la jumătate în Franța și cu 15-20% mai mici în Germania – iar măsurile puse în aplicare în țările lor respective pentru a sprijini antreprenorii și companiile în această criză globală sunt mai consistente și mai incisive – aproximativ 100 de miliarde de euro de ajutoare alocate în Franța și Germania – decât cele ale guvernului nostru, care sunt absolut insuficiente”, a adăugat Bertoja.

La scăderea bruscă a comenzilor în primele 4 luni din 2022 se adaugă anularea celor deja semnate, deoarece mandanții nu acceptă creșterile de preț sau nu și le mai pot permite. „În aceste condiții, companiile noastre vor intra în șomaj imediat după vacanța de vară”, a declarat Massimo Menci, directorul general al companiei cu același nume. „De asemenea, ne întrebăm dacă, în 2023, având în vedere situația actuală, clienții vor avea capacitatea de a face față la livrarea produselor comandate.”

Situația devine critică și pe frontul forței de muncă, unde cererea de creșteri salariale, determinată de inflație, se combină cu dificultatea de a găsi lucrători tineri. Matteo Pezzaioli, directorul companiei omonime, a raportat, de asemenea, că demisiile sunt în creștere: în al doilea trimestru al anului 2021, acestea au crescut cu 37% față de trimestrul precedent și chiar cu 85% față de aceeași perioadă din 2020. „Acest lucru are de-a face cu o scădere a motivației profesionale și cu o căutare de către forța de muncă a unor condiții și perspective mai bune, ceea ce este dificil de realizat în această fază de criză severă. Solicităm guvernului să intervină în acest sens prin stimularea inițiativelor și programelor de integrare a școlii în muncă.” Bertoja a încheiat întâlnirea cu presa cu un apel către guvern pentru un angajament mai mare pe mai multe fronturi: să pună capăt conflictului din Ucraina și speculațiilor financiare de pe piețe și să introducă rapid măsuri de sprijin, cum ar fi reducerea sarcinii fiscale. „De asemenea, facem apel la lanțul de aprovizionare pentru a îndemna toți actorii să evite speculațiile, dar și la clienții noștri, pentru a face apel la înțelegerea acestora în fața unor posibile creșteri ale prețului final al produselor, chiar și pentru comenzile în curs de derulare.”