Transportatorii și companiile de logistică poloneze care angajează subcontractanți recunosc că șoferul este un personaj cheie. Importanța sporită a lui și puterea de negociere a crescut de la izbucnirea războiului din Ucraina. Șoferii văd și ei acest lucru, exodul ucrainenilor contează și se traduce printr-o creștere a puterii șoferului polonez și a presiunii pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă, el negociind salariul, reveniri mai frecvente acasă, beneficii suplimentare.
Un raport PFR subliniază că salariile din departamentul de transport și gestiune a depozitelor au crescut în iunie, față de luna similară din 2021, cu 23,5%, în condițiile în care rata medie de creștere a salariilor din domeniu a fost de 13,5%.
Șoferii doresc să fie acasă mai des, de preferat în fiecare zi. În transportul internațional, acest lucru este aproape imposibil, dar se simte o presiune puternică pentru a fi acasă măcar în fiecare săptămână. Deci modelul de operare al transportatorilor se schimbă. Atât în transportul internațional, cât și în cel național, se adaptează rutele pentru a se potrivi cu capacitatea șoferilor de a călători cât mai des posibil. Se poate vedea acest lucru chiar și în timpul negocierilor cu subcontractanții: înainte ca proprietarul companiei să confirme comanda îi cere adesea părerea șoferului.
Soluțiile nestandardizate sunt utilizate ca stimulent. De la începutul anului, firmele de transport organizează în fiecare trimestru un concurs pentru cel mai bun șofer, acordând premii pentru primele 3 locuri în fiecare ramură. Companiile doresc să își aprecieze șoferii, deoarece ei sunt responsabili pentru livrarea mărfurilor la timp și pentru efectuarea lucrului în conformitate cu standardele, ceea ce se traduce în satisfacția clienților. Au evaluat categorii precum încărcarea și descărcarea la timp, utilizarea aplicației mobile, unde șoferul trebuie să facă și o fotografie a documentului de transport, sau respectarea standardelor de lucru.
Devine din ce în ce mai dificil să găsești un autocamion „la liber”. Datele de la bursa de transport TimoCom arată că cererea de camioane a continuat să crească în iunie. În aceeași lună, oferta a scăzut. Bursa a înregistrat un dezechilibru cerere-ofertă excepțional de mare, cu o medie de 85:15 pentru întreaga Europa. În Germania, situația a fost și mai gravă, cu un raport cerere-ofertă de 89:11, în timp ce în Polonia raportul a ajuns la 70:30. Bursa atribuie deficitul de camioane în primul rând lipsei de șoferi.
Uniunea Internațională a Transportatorilor Rutieri (IRU) estimează că există un deficit de 380.000 de șoferi în Europa, ceea ce înseamnă că aproape 10% din locurile de muncă din această profesie sunt neocupate. Potrivit estimărilor IRU, deficitul este de 80.000 în Polonia și Germania și de 100.000 în Marea Britanie. Organizația se așteaptă ca situația să se înrăutățească.
Războiul reprezintă o cauză clară pentru lipsa de șoferi. Sunt mulți șoferi ucraineni care s-au întors pentru a-și apăra patria. Companiile de transport au înregistrat cel mai mare număr de plecări ale ucrainenilor de la începutul conflictului. Acum situația s-a stabilizat, dar subcontractanții firmelor mari au avut de suferit. Din păcate, angajatorii polonezi mai ales nu sunt în măsură să umple golul creat, iar unii sunt nevoiți să își tragă camioanele pe dreapta. Dacă durează o lună sau două, ei se străduiesc să găsească un înlocuitor pentru a pune autotractoarele în funcțiune, dar dacă situația se prelungește ea amenință transportatorul cu o pierdere de lichidități și trebuie luate măsuri radicale.
De la izbucnirea războiului, din ce în ce mai puține persoane îmbrățișează profesia de șofer. În aprilie, Biroul Internațional de Transport a eliberat doar 6.346 de certificate de conducător auto, cu aproape 40% mai puține decât în martie.
Cu toate acestea, dacă nu ar fi fost războiul, ar fi existat o mulțime de candidați. În 2021, Biroul de Transport Internațional a eliberat un total de 89.878 de certificate de conducător auto, adică 246 pe zi, iar în primele 4 luni ale acestui an a emis deja 33.228 de certificate, adică aproape 277 pe zi, deci în creștere cu 12,6%.
Eliberarea certificatelor de conducător auto pentru cetățenii ucraineni și belaruși prezintă o dinamică și mai mare. Pentru ucraineni, BTM a emis în medie 228 de certificate pe zi în 2021. În martie 2022, care a înregistrat un record, media zilnică a documentelor emise a ajuns la 315, cu peste 38% mai mult decât media din 2021.
În ceea ce-i privește pe cetățenii polonezi, ei sunt din ce în ce mai puțin interesați să lucreze la volan. Nu este un loc de muncă pentru toată lumea, deoarece nu toată lumea are aptitudinile necesare pentru a conduce vehicule mari. Infrastructura precară este, de asemenea, de vină: camioanele care circulă pe drum nu au unde să parcheze, iar zonele de odihnă nu dispun adesea de instalații sanitare sau de catering. În plus, tinerii pot fi descurajați de perspectiva de a călători timp de 2-3 săptămâni și de a locui în cabina unui camion departe de familiile lor.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit