Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul rutier internațional realizat de flotele celor 27 de state membre ale UE a totalizat anul trecut 721,8 miliarde tone-kilometri, în creștere cu 0,4% comparativ cu 2023, dar rămâne mult sub recordul de 742,6 miliarde tone-km atins în 2021, așa cum reiese dintr-o analiză Upply (Road transport: analysis of the European Top 10 in 2024) care citează date de la Eurostat.

Primele cinci țări din punct de vedere al activității flotelor naționale au reprezentat 65,3% din traficul total din UE.

În tone, activitatea internațională a crescut cu 2,3% față de 2023, ajungând la 1,2 miliarde.

Polonia a dominat în mare măsură piața de transport rutier internațional, flota sa realizând singură o treime din trafic. Dar această țară a fost singura din Top 5 care a scăzut în 2024 față de 2023, cu 2,8%, după ce și în 2023 scăzuse cu 0,8% și în 2022 stagnase. Rezultatele mai slabe sunt cauzate de economia Germaniei, dar și presiunea din partea concurenței are rolul ei, așa cum apreciază analiștii Upply. Pe rutele Germania-Polonia și Republica Cehă-Polonia, flota poloneză rămâne dominantă, dar cea lituaniană câștigă treptat cotă din piață. Pentru flota poloneză, traficul internațional de mărfuri încărcate sau descărcate în Polonia a scăzut cu 7% în 2024 comparativ cu anul precedent, ajungând la 133,3 miliarde de tone-km, cabotajul a crescut cu 4,2%, până la  22,8 miliarde tkm, și activitatea cross-trade a crescut cu 2,8%, până la 80,3 miliarde tkm.

Spania a profitat pe deplin de performanța bună a economiei sale pentru a crește transportul internațional realizat de flota sa, exprimat în tone-km, cu 4,2% în 2024 față de 2023 și cu 1,2%/an între 2019 și 2024. Iar ca tonaj creșterea a fost de 5% față de 2023 și de 1,9%/an în ultimii șase ani.

Flota lituaniană și-a consolidat poziția a treia printr-o creștere cu 4,5% în tone-km față de 2023, rezultat determinat exclusiv de creșterea cu 5,9% a activității cross-trade – care reprezintă 71% din activitatea internațională a flotei lituaniene – și cu 12,5% a cabotajului.

România a înregistrat o creștere anuală de 1% la internațional, tot datorită creșterii activității cross-trade, dar media pe ultimii șase ani este în scădere cu 0,5%.

Top 5 se încheie cu flota Cehiei, care a avut o performanță semnificativă în 2024 datorită progreselor pe toate segmentele de piață: transportul internațional de marfă cu încărcare sau descărcare în Cehia a crescut cu 15,6%, ajungând la 31,9 milioane tone-km și recâștigând cotă de piață în special pe ruta Cehia-Germania, în detrimentul flotei poloneze, activitatea de cross-trade a crescut cu 9,8%, iar cabotajul cu 8,8%. Per ansamblu, traficul exprimat în tone-km a crescut cu 14,2% față de aceeași perioadă a anului anterior.

În ciuda dificultăților sale, Germania rămâne principalul furnizor de trafic intra-european, nouă din primele 20 de relații în ceea ce privește tonajul având origine sau destinație acolo. Această situație favorizează flota poloneză, liderul detașat pe ruta Germania-Polonia, care domină piața pe multe alte rute importante, în special Germania-Franța, Belgia-Germania sau Germania-Italia. Flota lituaniană, care a înregistrat o creștere de 17,2% a tonajului pe rutele internaționale în 2024 comparativ cu 2023, a câștigat cotă de piață mai ales pe ruta Franța-Italia, unde acum are mai mult de jumătate din totalul tonelor transportate.

Deși volumele de mărfuri de transport au fost inconsecvente pe durata celor doi ani încheiați (2023-2024), iar costurile au cunoscut creșteri continue, operatorii români de transport au mers destul de bine, dacă ar fi să ne raportăm la polonezi sau la bulgari de pildă. Printre avantajele pe care le au transportatorii români se numără politica […]

Conținut restricționat

Cumpară unul din abonamentele noastre pentru a avea acces la toate informațiile imediat sau fă-ți cont pentru a vedea articolele mai vechi de 3 luni.

Abonează-te