Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Potrivit chestionarelor completate de managerii prezenti la conferinta de transport persoane organizata de Tranzit, reprezentand firme cu flote de la doua la peste 600 de vehicule, 57,1% dintre respondenti sunt de parere ca ARR ar trebui sa distribuie licentele pentru transport judetean, 33,3% „voteaza“ pentru Consiliile Judetene, iar 9,6% cred ca ar trebui ca transportul sa fie liberalizat, iar licentele sa vina de la minister.


Adeptii ideii ca ARR trebuie sa se ocupe de distribuirea licentelor aduc ca argumente expertiza in domeniu, specializarea inspectorilor, cunoasterea fenomenului, obiectivitatea – pe care nu ar avea-o Consiliile Judetene – baza completa de date pe care o are institutia, precum si faptul ca, spre deosebire de CJ, nu este o structura comandata politic, deci poate evita anumite influente politice sau sociale. In acelasi timp insa, unul dintre transportatorii care cred ca ARR trebuie sa distribuie licentele de transport judetean aduce si un amendament: sa coreleze cursele judetene si interjudenete astfel incat sa nu se suprapuna sub 30 de minute pe trasee comune.
Pe de alta parte, cei care vor ca licentele sa fie distribuite de CJ aduc ca argumente cunoasterea mai buna a situatiei economico-administrative si a nevoilor zonei, necesitatea de a descentraliza acest domeniu si capacitatea institutiilor locale de a elabora un program de transport care sa acopere majoritatea relatiilor. Pe de alta parte, un manager a declarat ca licentele ar trebui acordate de CJ, dar cu acordul ARR.
52,3% dintre respondenti cred ca licitatiile viitoare pentru trasee ar trebui sa fie organizate in 2013, 14,3%, in 2011, 9,5%, in 2014, si cate 8,1%, in 2016, niciodata sau cand se va gasi o alta modalitate de atribuire.
Tot 52,3% dintre manageri considera ca cel mai potrivit sistem de organizare a transporturilor regulate ar fi cu licitatii o data la cinci ani, 22,7% vor ca alocarea sa se faca pe viata – odata obtinuta, licenta sa poata fi vanduta atunci cand un operator nu mai doreste sa profeseze – 13,2% ar vrea sa nu mai existe licitatii, ci sa se liberalizeze transportul de persoane in curse regulate si sa poata opera fiecare pe ce traseu doreste, 8,4% vor ca alocarea sa se faca o data la trei ani, iar 3,4%, la sapte ani.
Doar 28,7% dintre respondenti se arata multumiti de modul in care se desfasoara controlul firmelor de transport persoane, iar ceilalti sunt deranjati mai ales de politizarea actului de control, problemele legate de piraterie si cele aparute in cursele regulate speciale, modul cum se elibereaza documentele de control, starea tehnica a autovehiculelor, suprapunerea pe trasee, controalele referitoare la timpii de control si odihna, care nu pot fi respectati din cauza lipsei infrastructurii, lipsa de obiectivitate sau aroganta organelor de control.
Cei 66,5% dintre respondenti care cred ca ar fi bine sa se constituie un organism unic de control aduc ca argumente plusul de eficienta – din cauza lipsei de suprapunere intre autoritati – si de coerenta, posibilitatea de a centraliza mai usor problemele aparute, faptul ca nimeni nu ar mai interpreta legea dupa bunul plac si ca sistemul de transport ar fi mai bine manageriat. Iar restul de 33,5% cred ca un organism unic ar presupune costuri mai mari sau ca transportatorii ar fi total dependenti de acesta si la mana lui.
57,1% dintre respondenti sunt de parere ca acest organism unic ar trebui sa fie ARR, 38,9%, ca ar trebui sa se infiinteze in cadrul MTI o noua institutie independenta, care sa preia toate atributiile de control de la cele existente acum, iar 4% cred ca RAR trebuie sa fie organismul unic de control.
76,1% dintre respondenti considera ca nu este nicio problema daca proprietarul autogarii este si operator de transport, dar restul nu cred ca este bine sa se intample asta, deoarece, daca proprietarul nu doreste ca autobuzele altei firme sa intre in autogara sa, pretinde ca nu are peron disponibil.
52,3% dintre manageri nu cred ca monitorizarea video a tuturor autogarilor de catre ARR este o masura binevenita, deoarece creste cheltuielile operatorilor si ale ARR, cere mult personal si incalca drepturile pasagerilor. Mai bine ar fi monitorizati inspectorii. In plus, transportatorii nu trec intotdeauna prin autogari. Cei care cred ca aceasta masura este utila aduc ca argumente faptul ca astfel se pot verifica toate cursele, deci se elimina multe nereguli in executarea programului.
66,5% dintre respondenti sunt de parere ca in transportul regulat de persoane exista numeroase inconveniente, cel mai des fiind mentionate preturile de dumping, controlul insuficient, faptul ca firmele sunt la dispozitia organelor de control, ca nu exista legislatie impotriva piratilor, ca se opresc cursele interjudetene unde nu au voie, ca nu se respecta programul si ca exista suprapuneri. Restul firmelor sunt de parere ca nu sunt probleme in domeniu.