Din categoria autoutilitarelor de până la 3,5 t au fost înmatriculate în priele 11 luni ale acestui an, conform datelor de la DRPCIV, 14.994 de unități noi, față de 12.083 în 2020 și 16.009 în 2019. Lider de piață continuă să fie Dacia, cu 3.009 (2.792 de furgoane, 190 de camionete pick-up, 23 cu temperatură controlată, 2 izoterme și 2 pentru transport de animale), față de 1.936 în 2020 și 2.884 în 2019. Urmează, la mică distanță, Ford, cu 2.968 de unități (1576 de furgoane, 717 suprastructuri deschise, 216 cu temperatură controlată, 152 cu obloane rabatabile, 128 cu prelată, 115 basculante, 44 izoterme, 17 camionete pick-up, 2 pentru transport de vehicule și 1 platformă), față de 2.344 în 2020, când era lider, și 2.947 în 2019. Podiumul este completat de IVECO (1.749 de unități, față de 1.1790, respectiv 1.425).
Peste 1.000 de unități au mai vândut Renault (1.581/1.107/1.394) și Mercedes-Benz (1.269/1.055/1.392). Clasamentul continuă cu Volkswagen (987/1.064/1.233), Fiat (917/956/1.522), Toyota (770/442/562), Peugeot (445/447/648), Citroën (391/220/352), Opel (374/930/831), Mitsubishi (186/148/206) și Nissan (158 de unități în 2021, 157 în 2020 și 267 în 2019). Deci pentru unii dintre acești producători (Fiat, Peugeot, Opel și Volkswagen) 2021 a adus chiar vânzări mai mici decât au avut în 2020. Iar alți 16 producători au avut mai puțin de 100 de utilitare noi de până la 3,5 t înmatriculate în România.
La acestea se adaugă 574 de autoșasiuri de până la 3,5 t, față de 528 în 2020 și 1.036 în 2019. Lider de piață este Benimar (72 de autorulote, față de 31 în 2020 și 14 în 2019), urmat de Renault, cu 65 de unități (31 de vehicule blindate, 25 de ambulanțe, 2 platforme de lucru la înălțime, 2 magazine, 1 electro ș.a.), față de 128/339 în 2020 și 2019, când era lider detașat la această categorie, datorită livrărilor de ambulanțe, și de IVECO, 40 (31 de platforme de lucru aeriene, 2 vehicule pentru apicultură, 2 gunoiere, 2 magazine, 2 vidanje ș.a.), față de 12/25. Clasamentul continuă cu Ford și XGO (câte 33), Ahorn (29), Citroën și Volkswagen (câte 28), Rimor (24), Nobel Art și Rollr Team (câte 22), Weinsberg (15), Oil&Steel (14), Poessl (11) și Dacia, Mercedes-Benz și P.LA. (câte 10). Alți 33 de producători au avut mai puțin de 10 autospeciale noi de până la 3,5 t înmatriculate în România în primele 11 lui din 2021.
În total din cele patru categorii de greutate au fost înmatriculate pentru prima dată, conform datelor DRPCIV, 20.839 de unități noi și 48.874 rulate, iar 88.190 au fost reînmatriculate, față de 16.481, 49.066, respectiv 73.505 în primele 11 luni din 2020, și de 23.337, 50.623, respectiv 74.010 în 2019. Iar conform calculelor noastre, care le includ în categoria autovehiculelor noi și pe cele care în statisticile DRPCIV apar ca fiind rulate la prima înmatriculare, dar care au data primei înmatriculări cu cel mult șase luni înainte de data înmatriculării în România, este vorba de 21.751 de autovehicule noi din cele patru categorii de greutate, față de 17.148 în 2020 și de 24.197 în 2019.
Într-un context puternic perturbat de criza de componente şi de opriri ale producției, Renault Group a vândut 599.027 de vehicule în trimestrul al treilea 2021, cu 22,3 % mai puțin față de aceeași perioadă a anului 2020.
„Acțiunile întreprinse pentru reducerea costurilor şi optimizarea valorizării producției noastre ne permit să confirmăm estimarea noastră pentru întregul an în pofida deteriorării aprovizionării cu componente în trimestrul al treilea şi a unei vizibilități reduse pentru ultimul trimestru”, a declarat Clotilde Delbos, Director financiar Renault Group.
Vânzările Renault Group în Europa (care reprezintă 53 % din vânzările sale globale) au scăzut cu 26,3 %. Vânzările pe celelalte piețe au scăzut cu 17,3 %. Scăderea cifrei de afaceri, limitată la -13,4 %, confirmă impactul pozitiv al politicii comerciale, orientată spre o mai bună valorizare a vânzărilor.
Marca Renault a vândut 365.934 de vehicule, în scădere cu 24,4 % față de nivelul realizat în trimestrul al treilea din 2020. Pe cele mai importante cinci piețe din Europa (Franța, Germania, Spania, Italia şi Marea Britanie), marca înregistrează un progres pe canalele de vânzare cele mai rentabile: procentul de vânzări către persoanele particulare a crescut cu 6 puncte procentuale faţă de trimestrul al treilea din 2019, perioadă anterioară crizei.
În Europa, vânzările de vehicule particulare E-TECH au crescut cu 29% şi reprezintă 31,3% din vânzările pe întregul trimestru, în special datorită succesului modelului Arkana, care marchează revenirea reuşită a mărcii Renault în segmentul C, cu peste 40.000 de comenzi în decurs de 9 luni, din care 56 % în versiunea hibridă E-TECH.
Vânzările de vehicule utilitare au crescut cu 1,4 %, pe o piaţă în scădere cu 11,2 %, datorită performanței modelelor Master şi Trafic.
Marca Dacia a vândut în trimestrul al treilea 138.375 de vehicule, în scădere cu 11,2 % faţă de perioada similară a anului precedent. Dacia a reușit totuși o evoluție mai bună decât cea a pieței, datorită noului Sandero, cel mai vândut model din Europa în trimestrul 3, şi a noului Duster, cel mai vândut SUV din Europa în același interval. Dacia dispune de două modele pe podiumul vânzărilor către clienții particulari din Europa în trimestrul 3 (Sandero pe locul 1 şi Duster pe locul 3). Dacia Spring, cel mai accesibil vehicul electric din Europa, înregistrează deja peste 30.000 de comenzi.
Dacia a prezentat recent modelul Jogger, noul său vehicul de familie polivalent cu 7 locuri, ale cărui comenzi vor fi deschise înainte de sfârșitul anului.
Marca Lada îşi păstrează poziția de lider pe piața din Rusia în pofida scăderii cu 27,8 % a vânzărilor. LADA Vesta şi LADA Granta rămân cele mai vândute modele pe această piaţă.
Cifra de afaceri trimestrială pe sector operațional
În trimestrul 3 din 2021, cifra de afaceri a Renault Group s-a ridicat la 8.987 milioane de euro, în scădere cu 13,4 % faţă de cea înregistrată în perioada similară a anului precedent. Calculată la rate de schimb şi perimetru constant[1], cifra de afaceri ar fi înregistrat o scădere de 14 %.
Cifra de afaceri a diviziei Automobile, exceptând AVTOVAZ s-a ridicat la 7.685 milioane de euro, în scădere cu 14,1 %. Această scădere este rezultatul diminuării vânzărilor (-20 puncte), fapt explicabil la rândul său prin penuria de componente şi prin aplicarea unei politici comerciale stricte. Variația ratelor de schimb a indus un efect pozitiv de 0,3 puncte ca urmare a evoluției favorabile a anumitor monede (Real-ul brazilian, Lira sterlină, Rubla rusească).
Efectul indus de creșterea prețului de vânzare al modelelor, care reprezintă un aport de 2,9 puncte procentuale, reflectă continuarea politicii de privilegiere a valorii vânzărilor faţă de volume. Acest rezultat este totuși marcat de o bază de comparație ridicată în trimestrul al treilea din 2020 şi de creșteri limitate de prețuri pe pieţele emergente în absența unui efect negativ al ratelor de schimb.
Vânzările către parteneri au avut o contribuție negativă de -1,2 puncte. Aceasta se explică în principal prin scăderea vânzării de motoare diesel către partenerii noștri, afectați la rândul lor de criza componentelor. Efectul mixului de modele, de +1,6 puncte, reflectă succesul modelului Arkana, lansat la începutul anului şi buna performanță a gamei de vehicule utilitare. Scăderea mai puțin accentuată a vânzărilor pe pieţele din afara Europei au făcut ca indicatorul mix geografic să aibă un impact de -1,4 puncte.
Contribuţia AVTOVAZ la cifra de afaceri a Renault Group, în scădere cu -19,0 %, se cifrează la 537 milioane de euro. La rată de schimb constantă, contribuția AVTOVAZ ar fi scăzut cu -23,9 %.
Serviciile de mobilitate au avut o contribuţie de 6 milioane de euro la cifra de afaceri din trimestrul al treilea 2021. Activitatea de finanțare a vânzărilor (RCI Bank & Services) a generat o cifră de afaceri de 759 milioane de euro în trimestrul al treilea, stabilă faţă de perioada similară a anului 2020. La 30 septembrie 2021, stocurile totale (inclusiv cele din reţeaua de concesionari) reprezentau 340.000 vehicule, faţă de 470.000 la sfârşitul lunii septembrie 2020.
Perspective 2021
În pofida creşterii pierderilor de producţie estimate pentru întregul an, Renault Group confirmă obiectivul de a atinge pe ansamblul anului 2021 o marjă operaţională comparabilă cu cea înregistrată în primul semestru. Renault Group vizează, totodată, un free cash-flow operaţional al activității Automobile pozitiv pe întregul an (fără a ține cont de variația necesarului de fonduri de rulment).
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit