Conceptul de fabricare just-in-time (JIT) a fost conceput în anii 1950 la fabricile de automobile Toyota. De-a lungul timpului a intrat în procesele de logistică și depozitare, iar astăzi face parte din filozofia „slabă” de management al întreprinderii. Schimbările economice accelerate de pandemia COVID-19 au transformat modul în care logistica JIT este organizată astăzi.
Logistica JIT susține producția inteligentă, cu stocuri reduse și mai puține camioane care așteaptă să fie încărcate simultan. Eficiență mai mare înseamnă termene de livrare mai rapide, care sunt esențiale pe o piață competitivă în care calitatea înaltă, un portofoliu diversificat de servicii și prețuri atractive nu sunt suficiente pentru a distinge cu adevărat o companie de logistică. Pentru operațiuni eficiente, producătorii au nevoie de lanțuri de aprovizionare care funcționează rapid.
Provocările legate de coronacriză și pandemie de pe piețele globale au adus schimbări semnificative pe piața de astăzi a soluțiilor de transport și logistică. Prima dintre aceste provocări a apărut în China, epicentrul COVID-19.
„Odată cu izbucnirea pandemiei în China, am experimentat întreruperi în lanțurile de aprovizionare și disponibilitatea anumitor bunuri. Virusul a evidențiat dependența țărilor de bunurile importate. Consumatorii au trebuit să facă față deficiențelor de produse de bază, cum ar fi mănuși de unică folosință, geluri antibacteriene sau hârtie igienică”, comentează Daniel Hajduk, Liderul Echipei de Livrare Expres AsstrA Warsaw.
Răspândirea pandemiei în întreaga lume a dus la numeroase cazuri de suspendări temporare ale producției în sectoarele auto, chimice, alimentare și țesături. Blocarea rutelor de aprovizionare și restricțiile comerciale au făcut ca modelul JIT să nu fie teoretic practicabil, iar mulți producători nu aveau un plan de urgență. Doar cei care au gândit rapid și flexibil au putut să răspundă eficient.
„Coronavirusul a evidențiat deficiența abordării JIT. Când pandemia a întrerupt lichiditatea aprovizionării, bunurile nu au putut fi livrate la timp. Producătorii au fost obligați să își reevalueze și să își diversifice planurile și să stabilească nivelurile de inventar necesare”, adaugă Daniel Hajduk.
Incertitudinea a fost, de asemenea, un test serios pentru lanțurile logistice pre-pandemice. În ciuda renașterii industriei chineze, companiile se confruntă în continuare cu provocarea de a-și evolua lanțurile de aprovizionare. Deoarece livrările la timp sunt o prioritate, a existat o schimbare de la soluțiile de transport rutier în favoarea alternativelor feroviare, maritime sau aeriene.
Pentru a evita complicații similare în viitor, mulți producători intenționează să se concentreze pe menținerea inventarului local, echilibrarea cererii și ofertei și digitalizarea lanțurilor de aprovizionare. Astfel, importanța livrărilor JIT și a soluțiilor logistice locale va crește.
„Acum avem șansa de a identifica și remedia lacunele din sistemele și structurile vechi. În întreaga industrie a transporturilor și logisticii, se depun eforturi semnificative pentru a digitaliza procesele și a construi platforme comune în care participanții la proces pot împărtăși informații actualizate care deseori lipseau anterior”, rezumă Daniel Hajduk.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit