Asociația poloneză de transport și logistică TLP este de părere că această industrie, care contribuie cu 6% la PIB-ul țării, este una dintre cele mai reziliente din Polonia, dar în același timp și una dintre cele mai îndatorate industrii de acolo, cu 1,13 miliarde de zloți polonezi datorii la firme din alte domenii (un zlot este echivalentul a circa 1,046 de lei). Potrivit datelor Registrului Național al Datoriilor, antreprenorii care se ocupă de transport și depozitare au de plătit în medie 40.000 de zloți. Iar creșterea prețurilor la combustibili și energie, lipsa angajaților și termenele lungi de plată nu facilitează returnarea acestor bani.
La sfârșitul lui septembrie, Registrul Național al Datoriilor lista 28.139 de companii din industria de transport și logistică, în creștere cu 3% față de 2021. Datoria totală însă nu a crescut, ci este tot de circa 1,13 miliarde de zloți. Firmele din domeniu au reușit să ramburseze aproximativ 5,5 milioane de zloți în 12 luni, dar suma este infimă față de total.
Unele dintre cele mai puternice influențe asupra acestei industrii a avut-o criza Covid-19, care a făcut ca în 2020 restanțele să fie cu un sfert mai mari decât în 2019. Iar în 2021 au crescut și mai mult, până în al patrulea trimestru din an, când nivelul datoriei a început să se stabilizeze la acești 1,13 miliarde de zloți. Prin urmare, se poate spune că transportul și logistica s-au îmbolnăvit de Covid și că încă nu au revenit la starea de dinainte, sunt de părere reprezentanții TLP.
În 2022, odată cu izbucnirea războiului, s-au introdus sarcini financiare suplimentare pentru această industrie, care a trebuit să se confrunte în plus și cu noile reglementări din Pachetul Mobilitate, cu modificările legislației naționale privind remunerarea conducătorilor auto, cu reforma nereușită a sistemului de formare a conducătorilor auto profesioniști și, în cele din urmă, cu Noua Ordine Poloneză, care, toate, au avut drept consecință creșterea bruscă și semnificativă a costurilor. Nu toți transportatorii au reușit să facă față acestor provocări, ceea ce a dus la o creștere a economiei gri, în special în domeniul remunerării șoferilor, denaturând competitivitatea și afectând negativ rezultatele financiare ale companiilor care își desfășoară activitatea pe deplin legal.
În plus, prețul combustibililor a crescut mult, ceea ce a afectat în special întreprinderile inovatoare ce au investit în vehicule alimentate cu LNG, carburant care s-a scumpit de 10 ori, deci fiecare astfel de vehicul a început să aducă pierderi de câteva mii de euro în fiecare lună. În plus, în Polonia, spre deosebire de alte țări europene, nu au existat instrumente de protecție pentru transportatorii afectați de criza energetică.
Conform datelor din Registrul Național al Datoriilor pus la dispoziție de Biroul de Informații Economice din Polonia, datoriile firmelor de transport din această țară au crescut în timpul pandemiei cu 27% și depășesc 1,2 miliarde de zloți (1 zlot polonez este echivalentul a circa 1,07 lei). Numărul datornicilor a crescut cu 925, până la 23.500, iar datoria medie de când cu pandemia a crescut cu 9.500 de zloți/firmă.
Însă aceasta nu este singura problemă a transportatorilor polonezi, arată asociația de transport și logistică TLP, ci Pachetul Mobilitate reprezintă un motiv foarte mare de îngrijorare.
Industria de transport este una dintre cele mai importante din Polonia și sprijină dezvoltarea economiei acestei țări în ansamblu, adică a construcțiilor, producției, comerțului ș.a. În domeniu lucrează 125.000 de firme, în care sunt angajați circa 750.000 de oameni.
Conform Inspectoratului pentru Transport Rutier, 36.500 dintre transportatorii din Polonia sunt licențiați pentru internațional și ei au în total 256.300 de camioane. Conform sistemului telematic GBox, în al patrulea trimestru din 2020, de exemplu, vehiculele grele poloneze au parcurs 190.000.000 km. Dar, în ciuda numărului în creștere de firme din domeniu, atât care fac intern, cât și care fac internațional, ele se luptă cu probleme ce le împiedică dezvoltarea: profitabilitatea scăzută, reglementările tot mai stricte, costurile mari cu forța de muncă și criza de personal calificat, creșterea costurilor de transport, taxele de drum mari, reparațiile scumpe și termenele mari de plată.
Și pandemia a avut un impact uriaș asupra operatorilor polonezi, deși nu toți au simțit în același mod efectele ei: transportatorii de persoane au fost cei mai afectați, iar cei care transportă mărfuri în cont propriu sunt într-o poziție mult mai bună, la fel și cei care colaborează direct cu firme de comerț electronic, construcții sau producție, deoarece în aceste domenii cererea de transport a fost mare, iar guvernele au pompat bani pentru sprijinirea societăților comerciale.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit