Comisia Europeană a publicat ieri sesiunea de training pe care a organizat-o în 14 și 16 decembrie cu reprezentanții asociațiilor profesionale pentru a le arăta în premieră meniul portalului IMI, prin intermediul căruia vor putea completa și trasmite autorităților din statele membre de detașare declarațiile de detașare pentru șoferi începând cu 2 februarie 2021.
Reamintim că înainte de a începe o operațiune de transport în UE (excepție fac doar cursele bilaterale România-alt stat membru și cursa de retur), angajatorul trebuie să trimită declarația de detașare a șoferului către autoritățile din statul membru în care șoferul este detașat. Declarația de detașare trebuie trimisă cel mai târziu la intrarea pe teritoriul țării respective, folosind interfața publică multi-lingvistică conectată la IMI. Așa cum am aflat de la Comisia Europeană, sistemul permite încărcarea unei singure declarații pentru un șofer detașat într-o țară (excepție tranzitul), pe perioada unei singure operațiuni de încărcare/descărcare. În cazul echipajelor, IMI permite totuși duplicarea declarației și crearea uneia noi pe baza informațiilor din cea anterioară, doar câmpul cu numele șoferului fiind modificat sau cel cu țara de detașare etc. Prezentarea VIDEO a fost publicată de ELA și poate fi urmărită mai jos.
Un rezumat al prezentării puteți găsi în materialul TRANZIT redactat sub formă de întrebare-răspuns.
Fiecare parte sau, în cazul UE, fiecare stat membru poate impune măsuri de control în ceea ce privește detașarea șoferilor, se precizează în Acordul comercial și de cooperare între UE și Marea Britanie. Pentru a stabili dacă un șofer nu trebuie considerat a fi detașat, fiecare parte poate impune obligația pentru șofer de a păstra și a pune la dispoziție, atunci când sunt solicitate la controlul rutier, pe suport de hârtie sau electronic, dovezile operațiunilor de transport relevante, cum ar fi scrisoarea e-CMR și înregistrările din tahograf.
În scopul controlului, operatorul salvează și păstrează pentru o perioadă de 24 de luni declarațiile de înregistrare actualizate în interfața publică conectată la IMI, funcțională din 2 februarie 2022.
Partea în care este detașat șoferul va fi responsabilă de monitorizarea, controlul și executarea obligațiilor stabilite și va lua măsurile adecvate în cazul nerespectării prezentului Acord. Fiecare parte/stat membru se asigură că inspecțiile și controalele nu sunt discriminatorii și/sau disproporționate.
Pentru aplicarea cu strictețe a obligațiilor impuse operatorilor, fiecare parte/stat membru se asigură că există mecanisme eficiente pentru ca șoferii detașați să depună plângeri direct împotriva angajatorilor lor sau să inițieze proceduri judiciare sau administrative pe teritoriul părții în care sunt sau au fost detașați, dacă aceștia consideră că au suferit pierderi sau daune ca urmare a nerespectării normelor aplicabile, chiar și după ce relația/contractul s-a încheiat.
Fiecare parte/stat membru stabilește normele privind sancțiunile aplicabile în cazul încălcării dispozițiilor naționale, luând toate măsurile necesare pentru a se asigura că acestea sunt puse în aplicare și respectate. Sancțiunile prevăzute trebuie să fie eficiente, proporționale și descurajante.
Fiecare parte notifică aceste dispoziții celeilalte părți până la 30 iunie 2021, urmând ca orice modificare ulterioară să fie notificată imediat.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit