Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cererea crescută pentru livrări online coroborată cu lipsa de șoferi profesioniști care să se alăture industriei au atins un punct culminant, se arată în cea mai recentă analiză SNAP, platforma digitală pentru piața de transport marfă din Marea Britanie.

Datele arată că peste o treime (34%) dintre șoferi au vârsta de 55 sau peste, iar vârsta medie europeană este de 47 de ani, ceea ce înseamnă că mulți conducători auto se apropie de pensionare în următorul deceniu.

Inclusiv Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) a constatat anul trecut o lipsă de 380.000 de șoferi, reprezentând doar 10% din cererea actuală, iar locurile de muncă disponibile în transport și logistică înregistrează o creștere lunară de 13% în 2023. Prin urmare, Europa are nevoie urgentă de mai mulți șoferi.

Secretarul general al IRU, Umberto de Pretto, a declarat: „Criza penuriei de șoferi din Europa se accelerează rapid, reprezentând o amenințare majoră pentru industrie dacă nu se face nimic. Prăpastia tot mai mare dintre șoferii pensionați și noii șoferi se va tripla în 2026, deficitul va depăși două milioane de angajați și vor fi afectate jumătate din toate mișcările de marfă din UE.”

Myra McPartlin, șeful departamentului comercial la SNAP, a opinat: „Ne confruntăm de multă vreme cu lipsa șoferilor tineri care să se alăture industriei, plus că mulți dintre cei actuali se reprofilează. Combinând acest lucru cu efectele Brexit și cu o creștere importantă a cererii de servicii de livrare post-pandemie ne dăm seama că suntem într-un punct de cotitură, iar industria devine în mod natural nesustenabilă.”

Creșterea cererii de șoferi profesioniști se datorează parțial unui aflux de cumpărături online și livrări de alimente, datele arătând că în primele 8 luni ale 2023 au existat 239 de milioane de livrări de mâncare și 180 de milioane de livrări de alimente în Europa.

Un alt factor care contribuie la deficitul de șoferi – potrivit publicului SNAP – este lipsa siguranței în parcările de camioane. De altfel, Comisia pentru Transport a Parlamentului European (TRAN) a decis la începutul acestui an să impună termene stricte pentru construcția și deschiderea de locuri de parcare mai sigure și securizate în toată Europa.

„Siguranța șoferilor este esențială și contribuie în mare măsură la asigurarea reținerii angajaților, dar acest lucru trebuie făcut pe lângă salariile echitabile și condițiile de conducere mai bune. SNAP Access and Security (A&S) se angajează să asigure siguranța șoferilor, oferind prin aplicația Intruck toate detaliile de securitate la fiecare oprire, pentru a le permite șoferilor să ia deciziile cele mai bune cu privire la locul de odihnă“, a precizat McPartlin. Într-adevăr, problema crizei de șoferi este tot mai presantă, a fost concluzia ultimului webinar organizat de IRU pe această temă. O soluție care s-a desprins în urma dezbaterilor a fost aceea că trebuie încurajat accesul femeilor și al tinerilor de 18 ani la această meserie, printr-o promovare mai bună a domeniului și o legislație favorabilă. De altfel, în cadrul webinarului au fost invitate să își împărtășească experiența profesională pozitivă femei care au făcut o carieră din a fi șoferi profesioniști atât în Europa, cât și în America de Nord.

După 6 luni de la Brexit, criza șoferilor profesioniști s-a adâncit în Marea Britanie, potrivit experților Speedy Freight. Lipsa de șoferi, atât pentru camioane grele, cât și pentru camionete, se datorează faptului că Brexit i-a determinat pe mulți șoferi est-europeni să părăsească Marea Britanie din cauza incertitudinii cu privire la dreptul lor de a trăi și de a lucra aici, reducând numărul total de șoferi disponibili în țară. În al doilea rând, chiar dacă noi protocoale sunt acum în vigoare, a devenit obișnuit ca șoferii rămași să acorde prioritate contractelor de muncă pentru transport intern, pentru a evita eventualele întârzieri care ar putea apărea la frontieră.

Potrivit asociației transportatorilor rutieri din UK, RHA, combinația acestor două probleme a condus la un deficit de peste 65.000 în Marea Britanie începând cu ianuarie, care are deja un efect asupra logisticii din întreaga țară. Multe companii mari au declarat că nu pot onora comenzile de transport din cauza lipsei de șoferi.

Din ianuarie, multe companii s-au orientat către livrarea zilnică pentru a acoperi golurile din lanțul de aprovizionare, cererea crescând cu 26%.

Speedy Freight este una din companiile de expediții care oferă asistență în mai multe industrii, ajutând producătorii să își eficientizeze procesele de import/export al mărfurilor către și dinspre UE. O zonă în care mulți producători caută asistență este cea a documentelor de tranzit vamal, pentru a evita taxele vamale pentru mărfurile fabricate într-o țară, finisate în alta și returnate în țara de origine.

Potrivit Speedy Freight, deși șoferii și agenții vamali s-au străduit să se acomodeze cu noile protocoale vamale, producătorii și retailerii de produse alimentară, mai ales cei cu produse de origine animală, se confruntă în prezent cu cele mai grave întârzieri la frontieră.

Iar transportatorii trebuie să se pregăteasc pentru un nou val de schimbări care vor veni la sfârșitul anului: următorul set de modificări urmează să intre în vigoare din octombrie 2021, cu un al treilea val din ianuarie până în martie 2022.

Speedy Freight își ajută clienții să identifice ce modificări ale reglementărilor vor avea impact asupra afacerii lor – oferindu-le o listă concisă de recomandări, astfel încât fiecare client să fie pregătit pentru noile proceduri, înainte ca acestea să intre în vigoare.