Frauda în domeniul asigurărilor influențează direct creșterile de tarife pe care foarte mulți cărăuși le reclamă.
Cu ocazia intervenției sale în cadrul Galei Tranzit de transport de persoane, din 23 octombrie, deputatul Augustin Hagiu a atras atenția asupra faptului că „gradul de cuprindere în asigurarea RCA a scăzut, de la 85% în 2017-2018 la 70% în prezent. Practic, 30% din piața de transport nu își încheie asigurarea obligatorie auto cel puțin pentru o parte dintre vehiculele comerciale deținute. Este vorba în special despre operatori care activează pe piața comunitară de transport, unde folosesc polițe falsificate. Practic, neavând baze de date interconectate între țări în domeniul asigurărilor, inspectorii de control străini nu au cum să verifice valabilitatea polițelor încheiate în România și respectiv dacă o poliță încheiată pentru o singură lună nu a fost cumva transformată cu ajutorul unui program de grafică în poliță pe 12 luni.“
În caz de accident, societatea de asigurare a terțului păgubit deschide dosar de regres și se adresează Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR) pentru recuperarea pagubei. Dosarul respectiv, ca și pagubă, este direcționat către Fondul de Garantare al Asigurărilor, pentru că șoferul vinovat nu mai este de găsit și cu siguranță nu mai este angajat al operatorului cu al cărui vehicul s-a produs accidentul. Cu cât se adună mai multe astfel de dosare de regres, cu atât crește daunalitatea la nivel sectorului, prețul asigurărilor va crește per total piață și va fi aproape imposibil de valorificat avantajul bonusului acordat individual operatorilor pentru lipsa accidentelor.
În prezent se discută modificarea legii RCA 132/2017, iar noile măsuri ce urmează să fie adoptate vor să impună mai multă transparență în sectorul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă, un control mai strict al încheierii polițelor RCA, dar și asocierea sistemului bonus-malus cu șoferii profesioniști, pentru a-i responsabiliza mai mult pe aceștia din urmă.
Deputatul PSD Augustin Hagiu intenționează să propună mai multe măsuri legislative care să ajute sectorul transporturilor rutiere de mărfuri, care se confruntă cu creșteri mari de costuri de câțiva ani. Printre măsurile dorite se numără interzicerea operațiunilor de încărcăre/descărcăre de către șofer, cu excepția mărfurilor specializate care impun un grad înalt de specializare pentru astfel de operațiuni, precum transportul de automobile, de lichide inflamabile și alte produse periculoase etc.
De asemenea, urmând exemplul Italiei și al Spaniei, dar și al Ungariei, fostul președinte al Fort, acum deputat în Parlamentul României dorește ca transportatorii să fie recompensați pentru orele de așteptare la încărcăre/descărcăre, care depășesc un interval rezonabil de 1-2 ore.
Urmărește intervenția deputatului Augustin Hagiu pe această temă cu ocazia conferinței Tranzit de la Suceava de pe 12 iunie.
Citește și:
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit