La cinci ani de la adoptarea primului Pachet Mobilitate și la trei ani de la implementarea sa completă, sectorul european al transportului rutier se confruntă încă cu incertitudini majore legate de aplicarea normelor privind salariile minime ale șoferilor detașați. Într-un demers fără precedent, IRU (Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere) și ETF (Federația Europeană a Lucrătorilor din Transport) au trimis o scrisoare comună Comisiei Europene, solicitând armonizarea de urgență a informațiilor privind remunerația minimă în statele membre.
Adresată vicepreședintei CE pentru drepturi sociale, Roxana Mînzatu, și comisarului pentru transport durabil, Apostolos Tzitzikostas, scrisoarea subliniază haosul legislativ actual: o rețea fragmentată de reglementări naționale, cu interpretări diferite, informații neactualizate și canale de comunicare disparate. Situația afectează mai ales IMM-urile, coloana vertebrală a sectorului, care nu dispun de resursele necesare pentru a decoda legislații locale sau pentru a angaja consultanți juridici specializați.
„Este inacceptabil ca, după atâția ani, angajatorii și lucrătorii transfrontalieri să opereze într-un climat de nesiguranță juridică”, a declarat Raluca Marian, director de advocacy al IRU la Bruxelles. Ea atrage atenția că lipsa unei platforme centralizate de informare subminează concurența loială și protecția reală a șoferilor.
Potrivit normelor în vigoare, un șofer este considerat „detașat” atunci când lucrează temporar în altă țară UE, caz în care trebuie să primească cel puțin salariul minim aplicabil în acel stat. Dar, cum fiecare guvern stabilește propriile reguli și niveluri salariale, rezultatul este un „mozaic birocratic” care face aproape imposibilă conformarea uniformă.
Pentru a rezolva această situație, IRU și ETF propun două soluții concrete:
Aceste propuneri vizează reducerea erorilor involuntare, eliminarea costurilor suplimentare de consultanță și consolidarea pieței unice, printr-o aplicare mai clară și predictibilă a normelor.
Apelul comun al companiilor și sindicatelor scoate în evidență un consens rar într-un sector adesea divizat: lipsa de transparență afectează toți actorii, de la marii operatori la șoferii individuali. Fără măsuri rapide, UE riscă să transforme o reformă ambițioasă într-un obstacol birocratic inutil.
Pe 19 aprilie, Comisia Europeană a anunțat că a trimis Portugalia și Franța în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene, deoarece nu au transpus în legislația națională noile norme privind detașarea transnațională a șoferilor de camion impuse de Directiva 2020/1057/UE. Acest regulament nu numai că introduce noi norme privind detașarea, dar prevede și măsuri de control și modifică Directiva 2006/22/CE în ceea ce privește cerințele referitoare la alte norme sociale în transportul rutier.
Comisia explică faptul că „întârzierile în transpunerea directivei duc la probleme pentru șoferii care trebuie să primească o remunerație echitabilă, pentru aplicarea corectă a normelor și pentru operatorii care trebuie să își desfășoare activitățile într-un cadru juridic clar”. Termenul limită pentru transpunerea Directivei 2006/22/CE era 2 februarie 2022, astfel că Portugalia și Țările de Jos au întârziat mai mult de un an. Deja pentru cei care au rămas în urmă, Comisia Europeană a inițiat o procedură de constatare a neîndeplinirii obligațiilor în martie 2022 și a trimis un aviz motivat în luna septembrie a aceluiași an.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit