Belgia vrea să ia măsuri împotriva dumpingului social al șoferilor de camion, un fenomen foarte răspândit, după cum susțin statisticile Inspectoratului Teritorial de Muncă, care în 2021 a depistat infracțiuni într-o treime din totalul controalelor efectuate în industria transportului rutier de mărfuri.
Belgia este o destinație pentru mulți transportatori străini datorită celor 2 porturi importante, Antvers și Zeebrugge, care au fuzionat recent într-o singură administrație. Înghesuiala provine din aprobarea unui proiect de lege prezentat de ministrul Economiei, Pierre-Yves Dermann pe 15 iunie de Camera Deputaților.
Proiectul de lege urmărește să regăsească noua directivă a UE privind detașarea transnațională și stabilește anumite reguli, în special pentru utilizarea personalului pe termen scurt. Printre cele mai importante măsuri se numără co-responsabilitatea mandanților în cazul încălcărilor de detașare și coordonarea controalelor cu alte state. Textul dublează sancțiunile administrative actuale, de la un minim de 600 de euro la un maxim de 6.000 de euro, iar în cele mai grave cazuri, o pedeapsă cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani.
22 din cele 27 de țări ale UE nu au pus încă în aplicare sau au pus în aplicare cu întârziere noile norme privind detașarea transnațională a șoferilor de camion. Comisia Europeană a trimis acestor guverne scrisori de încălcare a dreptului comunitar pe 14 martie. Potrivit Comisiei, statele care nu au reușit să pună în aplicare Directiva UE 2020/1057 în termenul prevăzut sunt Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Croația, Republica Cehă, Estonia, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburgi, Maltei, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, Slovenia, Spania și Suedia.
Noile norme trebuiau să fie puse în aplicare în întreaga UE până pe 2 februarie 2022. În special, Germania, Belgia, Țările de Jos, Spania, Italia, Suedia și Austria nu s-au conformat Directivei UE 2020/1057, în timp ce Bulgaria, Ungaria, Croația, Polonia, Lituania, Letonia, Estonia și Republica Cehă au întârziat să o facă. Interesant este faptul că multe dintre țările care nu au aplicat noile reguli sunt chiar cele care le-au promovat, susținând că detașarea neregulamentară provoacă concurență neloială pe teritoriul lor, ceea ce sugerează faptul că multe state vest-europene au vrut o legislație restrictivă, dar doar pentru țările estice, care vor fi, cel mai probabil, și singurele controlate.
România și Slovacia, care s-au opus Pachetului, considerate și principalele surse de șoferi detașați, sunt, surprinzător, printre puținele care au implementat deja Pachetul Mobilitate, ca să nu spunem că România l-a aplicat chiar un pic mai restrictiv decât o cere directiva europeană, cerând administratorilor firmelor de transport să își asume, prin declarație pe proprie răspundere, respectarea tuturor reglementărilor în domeniu, inclusiv întoarcerea camioanelor în țară. Printre țările care au mai aplicat Pachetul sunt Danemarca, Finlanda și Franța.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit