Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Soferii romani, prin vocea Sindicatului Lucratorilor din Transport (SLT), reafirma ca actuala legislatie din transporturi trebuie imbunatatita si nu schimbata prin Pachetului Mobilitate 1. Afiliat la Federatia Europeana a Lucratorilor din Transport, SLT nu este de acord cu amendamentul privind timpii de conducere mai lungi si doreste ca soferii sa isi petreaca repausul saptamanal normal la hotel, fara sa lase loc de interpretari prin posibilitatea ca acestia sa aleaga.

„Deja in a doua saptamana soferul simte oboseala si asteapta cu nerabdare pauza de 45 h consecutive la finalul celor doua saptamani. A se impune inca o saptamana este de neacceptat. Trebuie sa ne gandim inclusiv la participantii la trafic, nu numai la oboseala soferului si nu numai la profitul intreprinderilor de transport“, a declarat Elena Frandes, presedintele SLT.  Aceasta a mai spus  ca a avut discutii inclusiv cu raportorul Wim van de Camp (PPE), caruia i-a explicat situatia soferilor romani si nemultumirea acestora vizavi de propunerea ca pauza lunga de 45 de ore sa poata fi efectuata si o data la trei saptamani. Mai mult decat atat, sindicatul doreste ca pauza saptamanala normala sa fie facut exclusiv la hotel si sa fie exclusa prevederea „sau intr-un loc ales de ei“, pentru ca astfel soferii se vor afla in imposibilitatea de a alege. „Majoritatea membrilor nostri de sindicat nu sunt proprietari de camioane si nu isi doresc sa faca pauza de 45 de ore consecutive la bordul camionului. Soferul niciodata nu va putea alege pentru ca i se va impune sa o faca la bordul camionului“, a explicat Elena Frandes.
Pe de alta parte, liderul sindicatului SLT admite ca, pentru a putea impune astfel de reguli, ar trebui rezolvata in primul rand infrastructura, iar soferul, odata ce a parasit camionul, sa poata urca in camera de hotel, nu sa mearga la distante de peste 20 km, pana la locul de odihna. „O data la doua saptamani, conducatorul auto trebuie sa aiba posibilitatea sa manance o masa calda gatita de altcineva si sa nu mai fie platit cu salariul de Romania si sa lucreze in Olanda, pentru ca amenzile nu sunt raportate la salariul din Romania, iar el daca primeste o amenda din ce plateste? Mi-a confirmat ca a vazut si el conditiile soferilor pentru ca a mers cu motocicleta in teren si a zis ca nu-i place ce a vazut“, a mai spus presedintele SLT.

Referitor la amendamentele propuse pentru modificarea Regulamentului 561/2006, care vor face parte integranta din Pachetul Mobilitate 1, Federatia Europeana a Lucratorilor din Transport (ETF), la care este afiliat si sindicatul SLT, sustine ca propunerea de intoarcere la domiciliu trebuie sa reflecte tara de origine, acolo unde se afla familia sa. Elena Frandes sustine ca sunt foarte multi soferi romani cu rezidenta in Germania si in special in Slovacia, care lucreaza pentru firme de tip „casuta postala“ din Belgia sau Norvegia, iar acestia nu se pot intoarce la domiciliu, intrucat acesta este mai mult fictiv, doar pentru a putea lucra pe camioane cu numar de inmatriculare in Slovacia, de pilda, iar acolo nu pot beneficiaza de asigurarile sociale, deoarece nu cunosc limba, preferand sa se ingrijeasca, daca e nevoie, tot in Romania, insa la o clinica privata, pe cheltuiala proprie, deoarece nu au platite asigurari sociale in Romania.

„Cum il duci pe soferul roman in Slovacia sau Germania, unde el are rezidenta, dar familia lui este in Romania?  Pentru a-si putea face contract ei au facut o rezidenta intr-un campus unde sunt 5-6 persoane intr-o camera, dar soferul tot in Romania vrea sa intoarca, acolo unde este familia. Sunt foarte multi romani angajati pe Slovacia, Estonia, Polonia, iar firma mama, de exemplu, este in Norvegia si are o companie de «tip casuta postala» in Slovacia. Romanii sunt angajati pe Slovacia, dar ei nu fac vreo cursa pe Slovacia“. Oficialul SLT a spus ca aceste probleme au fost discutate inclusiv la ISCTR si la Ministerul Muncii, dar ca nu exista o colaborare interministeriala intre cele doua state, si ca, momentan, singura solutie de reprezentare a soferilor romani angajati in Slovacia este prin ETF.
In concluzie, a mai spus Elena Frandes, „dorim sa imbunatatim legea, nu sa o schimbam. Avem legislatie, ea trebuie sa creeze conditii mai bune pentru soferi“. La finalul lunii martie, dupa incheierea campaniei la nivel european Fair Transport for Europe, ETF si sindicatele afiliate pregatesc mai multe actiuni referitoare la propunerile cuprinse in Pachetul Mobilitate 1.