Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În Senatul Cehiei a avut loc pe 3 septembrie o audiere publică pe tema impactului transportului rutier de marfă asupra stării drumurilor. Motivul pentru care s-a organizat această discuție a fost, așa cum arată asociația transportatorilor cehi ČESMAD Bohemia, nemulțumirea cetățenilor față de numărul mare de vehicule care face transport de mărfuri pe teritoriul acestei țări.

Una dintre soluțiile propuse a fost reducerea greutății maxime admise pe axa motoare de la 11,5 t la 10 t și o alta este reducerea greutății totale maxim admise a combinației de vehicule de la 48 la 40 t. Dar asociația atrage atenția asupra faptului că în cadrul acestei discuții au fost prezentate și informații greșite. De exemplu, greutatea pe axă, care este, într-adevăr, decisivă pentru uzura drumurilor, este stabilită de legislația europeană, nu poate fi depășită în țările membre și nici nu se încearcă nicăieri depășirea ei, deoarece valorile actuale sunt considerate de mult timp satisfăcătoare. Deci limitele din Cehia, de 10 t pe o axă și de 11,5 t pe axa motoare, sunt la cea mai mică valoare admisă conform directivei europene și nu pot fi coborâte.

În plus, unii participanți la discuție au spus că greutatea totală a unei combinații permisă în Cehia, de 48 t, este fără precedent de mare. Dar ČESMAD Bohemia amintește că în Belgia și Olanda este de 50 t și în Scandinavia chiar de 60 t, fără ca asta să însemne că drumurile de acolo au o uzură mai mare decât cele din Cehia. Atingerea unei greutăți de 48 t în Cehia și în alte state UE este condiționată de nedepășirea greutăților maxime pe axă și a greutăților maxime ale vehiculelor din ansamblu, deci este necesar să se folosească un camion mai avansat din punct de vedere tehnic, adică mai scump, cu trei axe în loc de două, combinat cu o semiremorcă tot cu trei axe. O astfel de soluție nu este utilizată des în transportul rutier standard, ci este mai răspândită în construcții, mai ales construcții de infrastructură, unde este vorba de volume mari de materiale. Or, limitarea greutății maxime a acestor vehicule ar însemna doar zădărnicirea investițiilor transportatorilor și un număr mai mare de mașini pe șosele, pentru a transporta aceeași cantitate de marfă.