Veniturile DHL au crescut cu 3% în 2024 față de 2023, până la 84,186 de miliarde de euro, dar profitul net a scăzut cu 9,3%, până la 3,332 de miliarde de euro. Scăderea profitului s-a simțit pe scară largă, în toate diviziile grupului, dar în special în expedițiile de mărfuri, puternic afectate de condițiile de pe piață, așa cum reiese dintr-o analiză a Transport Intelligence (Ti).
DHL Freight Forwarding a avut venituri cu 1,8% mai mari decât în 2023, dar EBIT a scăzut cu 24,5%. DHL a subliniat că veniturile au crescut datorită tarifelor mai mari de transport, atât aerian, cât și maritim. Dar piața se schimbă atât în transportul maritim, cât și, într-o măsură mai mică, în transportul aerian, așa că este greu de anticipat cum va merge DHL Forwarding în 2025.
Pentru DHL Express veniturile au crescut cu 1,2%, dar EBIT au scăzut cu 4,5%, cauza probabilă fiind dinamica în schimbare a pieței Express, în special în ceea ce privește activitatea de e-retail – deși performanța DHL Express s-a îmbunătățit în al patrulea trimestru al anului.
Divizia eCommerce a suferit și ea din cauza dinamicii pieței, în sensul că veniturile au crescut cu 10,2%, deoarece cererea a rămas robustă, dar EBIT a scăzut cu 3,1%, până la 281 de milioane de euro. DHL spune că e-commerce-ul este un motor major de creștere pentru companie, volumele B2C crescând cu 21% în al patrulea trimestru din 2024, dar se pare că grupul are probleme în a se poziționa eficient pentru a obține profituri.
Divizia Supply Chain pare să fie pe o traiectorie diferită, în sensul că veniturile au crescut cu 4,3% față de 2023, iar EBIT a crescut cu 11,1%, până la 1,068 de miliarde de euro, dar pentru analiștii Ti nu este clar ce a dus la un rezultat atât de bun, deși DHL vorbește de noi contracte câștigate și de clienți din domeniul sănătății.
Afacerea Post & Parcel din Germania a înregistrat din nou o creștere a livrărilor de colete și o scădere a livrărilor de corespondență, ceea ce a dus la un EBIT cu 5,6% mai mare față de 2023. În 2025 se așteaptă ca piața să fie în continuare la un nivel scăzut, ca unele dintre problemele cu care se confruntă DHL să nu fie pe termen scurt și ca diviziile de transport express, comerț electronic și expediere de mărfuri să continue să se confrunte cu scăderi de profit, din cauza dinamicii în schimbare a pieței.
Sursă foto: DHL
DHL Group rămâne unul dintre cei mai mari furnizori de servicii logistice, dacă nu chiar cel mai mare din lume, amintește Transport Intelligence (Ti), dar piața pe care concurează este destul de diferită de cea din 1995, când a fost creată compania. În 2024, aceasta se confruntă cu concurența liniilor de transport maritim de containere și a expeditorilor care s-au diversificat mult, dar și transportatori express se numără încă printre cei mai mari rivali ai săi, iar Amazon este un furnizor important de servicii logistice de vânzare cu amănuntul pe internet.
De aceea strategia DHL trebuie să se adapteze, astfel că, în cel mai recent document al său, „Strategia 2030 – Accelerarea creșterii sustenabile“, compania a subliniat atât modul în care va crește în următorii cinci ani, cât și cât de repede o va face.
Una dintre caracteristicile principale ale DHL Group este că planifică în continuare răscumpărări de acțiuni și un dividend generos de 5%, deci compania generează numerar, chiar dacă susține un nivel rezonabil de investiții de capital. Compania afirmă că va continua cu achiziții modeste de firme, dar nu pare să aibă niciun apetit pentru achiziții de tipul celor în care s-a angajat DSV, dintre care cea mai recentă este cumpărarea Schenker, ci își subliniază angajamentul față de rentabilitatea capitalului investit ca măsură strategică.
Așteptările de creștere ale DHL pentru fiecare dintre diviziile sale reflectă un sentiment de maturitate a companiei. DHL Express este probabil cea mai valoroasă dintre toate diviziile, iar creșterea profitului se așteaptă să fie să fie mai mare decât creșterea volumului, care este estimată la 4-5%. Divizia de expediții se estimează că va crește peste tendința generală a pieței de expediere, care ar urma să fie în conformitate cu PIB-ul global, de 2,5-3%, iar divizia de Contract Logistics anticipează că piața globală va avea o creștere medie de 4-6% și speră să aibă un rezultat chiar mai bun de atât, ceea ce în opinia analiștilor Ti ar fi impresionant, mai ales că DHL Supply Chain vizează o profitabilitate lider în industrie, cu o marjă EBIT de 6-7%.
În ceea ce privește comerțul electronic, lucrurile stau diferit. DHL încearcă să investească agresiv pe o piață care înregistrează o creștere puternică de 6-8% la intern și transfrontalier și care este destul de eterogenă din punct de vedere geografic, iar DHL Ecommerce ar urma să aibă o marjă EBIT stabilă de 4-5% în faza de investiții (până în 2025), urmată de extinderea la peste 5%. În schimb, pentru Post & Parcel Germania se vorbește despre stabilizare, deoarece firma continuă să se lupte cu schimbarea.
Strategia 2030 a companiei presupune venituri cu 50% mai mari în 2030 decât în 2023 și indică faptul că DHL pare a fi un grup care lucrează pentru stabilitate la fel de mult ca și pentru creșterea profitului – prima fiind, în opinia Ti, mai dificil de atins decât a doua.
Sursă foto: DHL Group
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit