Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

După o scădere generală a veniturilor în 2023, multe dintre marile grupuri de transport și logistică de la nivel global au avut în 2024 creșteri, în ciuda contextului economic care a continuat să fie fragil, așa cum reiese din analiza anuală pe care o face Upply (2025 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups). Aceasta include și un clasament al principalilor furnizori globali de logistică, în care toate activitățile sunt combinate. Upply subliniază faptul că în acest raport sunt prezentate grupuri active internațional și în Europa pe diverse segmente ce țin de transport și logistică și a căror cifră de afaceri depășește 10 miliarde de dolari, obiectivul fiind acela de a oferi o idee despre această industrie în general, nu de a evalua operatorii în raport unii cu alții, deoarece domeniile lor de activitate nu sunt comparabile.

Analiza evidențiază faptul că marile companii de curierat continuă să domine piața, fiind susținute de creșterea puternică a comerțului electronic. Alături de ele printre liderii globali se numără operatorii de transport maritim, a căror forță este în creștere și care au o strategie avansată de integrare verticală, ce ar trebui să le permită să controleze lanțurile de aprovizionare de la un capăt la altul, dar și să își reducă vulnerabilitatea la fluctuațiile din transportul maritim, care fac ca veniturile să fie volatile.

Din Topul realizat de Upply se mai remarcă faptul că transportatorii de marfă puri devin din ce în ce mai rari printre primii 15 operatori globali de transport și logistică.

Lider în clasamentul pe 2024 nu mai este UPS (care acum are venituri totale de 91,070 de miliarde de dolari, în creștere cu 0,1% față de 2023, și EBITDA de 11,917 de miliarde de dolari, în scădere cu 6,4% față de 2023), ci DHL (cu 91,110 miliarde de dolari, cu 3% mai mult decât în 2023, respectiv 11,478 de miliarde de dolari, cu 2% mai puțin decât în 2023). Livrările expres rămân cea mai mare sursă de venituri pentru grupul DHL, înaintea transportului de mărfuri, ambele activități înregistrând o creștere moderată, de 1,2%, respectiv 1,8%, în 2024, și o scădere accentuată a profitului operațional, de 4,5% (până la 3,495 de miliarde de dolari), respectiv 24,5% (până la 1,540 de miliarde de dolari). În transportul aerian și maritim de mărfuri, veniturile au crescut din nou, cu 2,1%, până la 15.757 de milioane de dolari, datorită creșterii tarifelor. Pe segmentul transportului rutier de mărfuri creșterea a fost de numai 0,7%, iar divizia supply chain a înregistrat o performanță mai bună, EBIT fiind cu 11,1% mai mare decât în 2023, adică de 942 de milioane de dolari, și cifra de afaceri cu 4,3% mai mare.

UPS, după ce a trecut în 2022, pentru prima dată în istoria sa de 115 ani, de pragul psihologic de 100 de miliarde de dolari, nu a mai atins nici în 2023 nici în 2024 această performanță, anul trecut înregistrând o stagnare a cifrei de afaceri, după ce în 2023 ea scăzuse cu 9,3% față de 2022. Cel mai bine dintre toate activitățile grupului american a mers cea de coletărie internațională, în timp ce divizia de soluții pentru supply chain a scăzut din cauza vânzării Coyote în septembrie 2024, scădere compensată parțial de creșterea altor activități de pe acest segment, în special a expedierii aeriene și maritime de mărfuri. Iar logistica a crescut semnificativ, în special în sectorul sănătății, care a devenit o prioritate strategică pentru UPS și unde a realizat numeroase achiziții.

Pe locul al treilea se află, ca și în 2023, FedEx, a cărui performanță însă nu este strict comparabilă cu a celorlalte grupuri din top, deoarece anul fiscal se desfășoară de la 1 iunie până la 31 mai, dar în cazul căruia observăm tendințe apropiate cu cele din activitatea UPS, adică o ușoară creștere, de 0,3%, a veniturilor, până la 87,926 de miliarele de dolari, și o scădere mai mare a EBITDA, de 3,7%, până la 9,481 de miliarde de dolari. Transportul expres rămâne principala activitate a grupului, cu venituri de 75,3 miliarde de dolari în 2023 (cu 1% mai mult decât în 2022), adică 85,6% din totalul cifrei sale de afaceri, în timp ce veniturile din transportul de marfă au scăzut cu 6%, până la 8,9 miliarde de dolari. În ceea ce privește profitul, divizia express a crescut cu 1%, până la 4,9 miliarde de dolari, iar cea de transport de marfă a scăzut cu 18%, până la 1,5 miliarde de dolari. Analiza Upply mai amintește că FedEx este angajat într-un program de reducere a costurilor care va continua până în anul fiscal 2025-2026.

Incertitudinile din comerțul global afectează strategia operațională a DHL

Într-un climat economic tensionat, provocat de noile politici tarifare ale administrației Trump, DHL se confruntă cu presiuni semnificative în gestionarea lanțurilor logistice internaționale. Recenta decizie de amânare cu 90 de zile a aplicării tarifelor pentru anumite bunuri electronice a oferit o ușurare parțială pentru transporturile aflate deja în tranzit. Totuși, aplicarea retroactivă a măsurii din 5 aprilie a dus la complicații administrative majore, forțând companiile să redeschidă dosarele vamale închise deja, crescând haosul operațional.

Tobias Meyer, CEO al DHL, a subliniat că această volatilitate creează o stare generalizată de oboseală în industrie. Companiile ezită să ia decizii strategice din cauza schimbărilor rapide și impredictibile ale reglementărilor, preferând să adopte o atitudine de expectativă. Un exemplu elocvent a fost eliminarea pragului de minimis pentru importurile în SUA sub 800 USD, ceea ce a dus la dublarea bruscă a dosarelor vamale de procesat.

Recalibrarea strategică: mai puțin SUA, mai mult Asia și sectoare emergente

În fața incertitudinii americane, DHL a decis să își orienteze investițiile către regiuni și sectoare cu un potențial de creștere mai stabil. Compania a deschis recent un hub farmaceutic în Singapore, parte a unui plan de investiții până în 2030, axat pe științele vieții, sănătate și tehnologii verzi. Meyer a precizat că 75% din comerțul global se desfășoară în afara SUA, cu o creștere puternică în Asia. Astfel, DHL vizează expansiuni și în Malaezia, unde va crește personalul pentru a face față cererii în creștere.

Comerțul electronic joacă, de asemenea, un rol central în strategia de viitor a companiei. Aproximativ o treime din veniturile DHL provin deja din acest sector, iar compania ocupă o poziție dominantă în logistica e-commerce la nivel internațional. Tranziția energetică reprezintă un alt pilon important, cu oportunități semnificative în transportul echipamentelor pentru surse regenerabile, cum ar fi turbinele eoliene și panourile solare.

Impactul tarifelor: costuri mai mari pentru toți și investiții în așteptare

DHL avertizează că majorările de tarife vor fi în cele din urmă suportate de consumatorul final. Prețurile mai mari pentru bunurile importate, în special electronice și produse industriale, pot frâna cererea și duce la o încetinire a consumului. Mai grav, lipsa de previzibilitate în politicile comerciale afectează planificarea pe termen lung, blocând investiții esențiale în infrastructură și rețele logistice. Astfel, companiile ezită să își relocheze producția sau să își ajusteze lanțurile de aprovizionare.

O abordare pragmatică și o viziune pe termen lung

În ciuda presiunilor externe, DHL rămâne fidel obiectivului său de creștere cu 50% a cifrei de afaceri până în 2030. Compania are o prezență solidă în afara pieței americane, unde deține cote de piață ridicate și dezvoltă operațiuni într-un mod adaptabil și anticipativ. În SUA, deși expusă acestor fluctuații, activitatea internă puternică oferă un anumit grad de stabilitate. DHL continuă să investească în automatizare, digitalizare și lanțuri de frig pentru produse farmaceutice, adaptându-și constant capacitățile logistice. În cuvintele CEO-ului, compania preferă să nu „trăiască în echipament de luptă în fiecare zi”, ci să rămână calmă, să gestioneze cu pragmatism provocările și să continue să investească acolo unde tendințele indică potențial real de dezvoltare.