Industria logisticii farmaceutice este scena unei competiții intense, marcată de achiziții strategice menite să consolideze poziția jucătorilor globali. Potrivit Bloomberg, companiile DHL și Cencora sunt interesate de preluarea grupului francez Walden, evaluat la aproximativ 1 miliard de euro. Negocierile se află într-o etapă preliminară, iar vânzarea ar fi inițiată chiar de proprietarii Walden, cu sprijinul băncii de investiții Morgan Stanley.
Walden: De la distribuție farmaceutică la un gigant logistic european
Fondată în 1951 sub numele European Healthcare Distribution Holding, compania Walden a devenit un lider în logistica medicală din Europa. Momentul decisiv a fost achiziția Ciblex în 2014, un specialist în livrări expres, care a permis diversificarea activității și intrarea pe segmentul pieselor de schimb și al produselor optice.
Extinderea Walden a continuat cu preluarea Movianto în 2020, ceea ce a dus și la schimbarea numelui grupului. În 2022, compania și-a consolidat și mai mult poziția prin achiziția Relais Colis, un operator francez specializat în puncte de preluare și livrare la domiciliu. Astfel, Walden și-a extins rețeaua de distribuție în peste 12 țări europene.
În prezent, grupul este condus de Stéphane Baudry, membru al celei de-a treia generații a familiei fondatoare, care a accelerat expansiunea companiei.
O miză de miliarde pentru DHL și Cencora
Cifra de afaceri a Walden a ajuns la 2,6 miliarde de euro în 2022, consolidându-și poziția în domeniul logisticii farmaceutice. Această dimensiune, combinată cu rețeaua extinsă de distribuție și expertiza în livrările medicale, face ca Walden să fie o țintă atractivă pentru giganți internaționali.
DHL, una dintre cele mai mari companii de logistică din lume, ar putea folosi această achiziție pentru a-și extinde capacitățile în sectorul farmaceutic. Pe de altă parte, Cencora, un gigant american al distribuției farmaceutice, vizează o prezență mai puternică în Europa.
Dacă tranzacția se va concretiza, aceasta ar putea avea un impact semnificativ asupra domeniului logistic european, marcând un nou pas în consolidarea lanțului global de aprovizionare cu produse medicale.
Veniturile DHL au crescut cu 3% în 2024 față de 2023, până la 84,186 de miliarde de euro, dar profitul net a scăzut cu 9,3%, până la 3,332 de miliarde de euro. Scăderea profitului s-a simțit pe scară largă, în toate diviziile grupului, dar în special în expedițiile de mărfuri, puternic afectate de condițiile de pe piață, așa cum reiese dintr-o analiză a Transport Intelligence (Ti).
DHL Freight Forwarding a avut venituri cu 1,8% mai mari decât în 2023, dar EBIT a scăzut cu 24,5%. DHL a subliniat că veniturile au crescut datorită tarifelor mai mari de transport, atât aerian, cât și maritim. Dar piața se schimbă atât în transportul maritim, cât și, într-o măsură mai mică, în transportul aerian, așa că este greu de anticipat cum va merge DHL Forwarding în 2025.
Pentru DHL Express veniturile au crescut cu 1,2%, dar EBIT au scăzut cu 4,5%, cauza probabilă fiind dinamica în schimbare a pieței Express, în special în ceea ce privește activitatea de e-retail – deși performanța DHL Express s-a îmbunătățit în al patrulea trimestru al anului.
Divizia eCommerce a suferit și ea din cauza dinamicii pieței, în sensul că veniturile au crescut cu 10,2%, deoarece cererea a rămas robustă, dar EBIT a scăzut cu 3,1%, până la 281 de milioane de euro. DHL spune că e-commerce-ul este un motor major de creștere pentru companie, volumele B2C crescând cu 21% în al patrulea trimestru din 2024, dar se pare că grupul are probleme în a se poziționa eficient pentru a obține profituri.
Divizia Supply Chain pare să fie pe o traiectorie diferită, în sensul că veniturile au crescut cu 4,3% față de 2023, iar EBIT a crescut cu 11,1%, până la 1,068 de miliarde de euro, dar pentru analiștii Ti nu este clar ce a dus la un rezultat atât de bun, deși DHL vorbește de noi contracte câștigate și de clienți din domeniul sănătății.
Afacerea Post & Parcel din Germania a înregistrat din nou o creștere a livrărilor de colete și o scădere a livrărilor de corespondență, ceea ce a dus la un EBIT cu 5,6% mai mare față de 2023. În 2025 se așteaptă ca piața să fie în continuare la un nivel scăzut, ca unele dintre problemele cu care se confruntă DHL să nu fie pe termen scurt și ca diviziile de transport express, comerț electronic și expediere de mărfuri să continue să se confrunte cu scăderi de profit, din cauza dinamicii în schimbare a pieței.
Sursă foto: DHL
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit