Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Industria de transport este în plină transformare, iar interconectivitatea este cheia creşterii eficienţei pentru toţi jucătorii. Digitalizarea şi managementul informaţiei sunt esenţiale pentru modernizarea sistemelor de transport. Tehnologia în sine nu este o problemă, ci managementul informaţiei şi siguranţa acesteia, a subliniat Adina Vălean, comisarul european pe transport în cadrul video-conferinţei organizate de Uniunea Internaţională a Transportului Rutier (IRU) pe subiectul digitalizării industriei transportului.

Prin urmare, o digitalizare a transportului rutier trebuie să asigure condiţii concurenţiale echitabile pentru toţi operatorii implicaţi.

Marile firme de transport au investit deja masiv în digitalizare şi în platforme online, ceea ce le-ar crea un avantaj clar în faţa celorlalţi competitori. Iar aici trebuie să intervină legiuitorul, pentru a asigura concurenţă echitabilă pentru toţi, a subliniat comisarul Vălean.

Pe 20 octombrie 2020 au intrat la vot în Parlamentul European actul legislativ privind serviciile digitale. Este vorba, pe de o parte, despre îmbunătăţirea funcţionării pieţei unice, iar, pe de altă parte, despre adaptarea normelor de drept comercial şi civil pentru entităţile comerciale care îşi desfăşoară activitatea online. „Protecţia consumatorilor este principala preocupare în reglementarea schimbului online de informaţii”, a subliniat Alex Saliba, raportorul pentru serviciile digitale în Parlamentul European, în cadrul video-conferinţei IRU. „Directiva comerţului electronic poate reprezenta un punct de plecare în dezvoltarea platformelor de transport. Trebuie avute în vedere însă particularităţile sectoarelor de transport şi logistică. Dezvoltarea tehnologică trebuie realizată menţinând siguranţa informaţiilor schimbate în mediul virtual”.

Şi Comisia Europeană doreşte creşterea digitalizării şi informatizării sectorului de transport, iar pandemia se estimează că va accelera acest proces. Schimbul digital de informaţii va facilita intervenţii rapide, astfel încât să se eficientizeze operaţiunile şi să se reducă emisiile poluante. Încrederea este însă esenţială pentru a permite schimbul transparent de informaţii, au fost de acord toţi participanţii la video-conferinţă. De asemenea, managerul platformei pe care se vor schimba informaţii trebuie să fie imparţial şi să nu încline balanţa în mod artificial în favoarea nimănui.

Umberto de Pretto, secretarul general IRU, este de părere că numai prin digitalizare se poate ţine pasul cu evoluţia firească a societăţii.

Tendinţa este clară spre tehnologizare, simplificare şi eficientizare a proceselor.

Noile norme, care vor simplifica modalitatile prin care intreprinderile de transport de marfuri pot furniza autoritatilor informatii in format digital, au fost adoptate marti, 7 aprilie, de Consiliul European.
 
Digitalizarea sporita a transportului de marfuri si a operatiunilor logistice aferente va genera reduceri semnificative ale costurilor suportate de intreprinderi si va imbunatati eficienta si sustenabilitatea sectorului transporturilor, se arata intr-un comunicat remis de Consiliul European. La 26 noiembrie 2019, presedintia si Parlamentul European au ajuns la un acord provizoriu. Textul convenit a fost aprobat de ambasadorii statelor membre reuniti in cadrul Comitetului Reprezentantilor Permanenti (Coreper) la 18 decembrie 2019, iar Consiliul a confirmat acordul politic la 18 februarie 2020. ,,Noile norme vor crea un cadru juridic uniform pentru utilizarea informatiilor electronice referitoare la transportul de marfuri pentru toate modurile de transport. Se va solicita tuturor autoritatilor publice relevante sa accepte informatiile puse la dispozitie pe cale electronica pe platforme certificate, ori de cate ori intreprinderile aleg sa utilizeze un astfel de format pentru furnizarea de informatii cu scopul de a dovedi respectarea cerintelor legislative. Cu toate acestea, intreprinderile vor putea in continuare sa prezinte informatiile pe suport de hartie, daca prefera acest lucru’’, se arata in comunicatul citat. In momentul de fata, majoritatea firmelor de transport de marfuri, precum si alte companii din sector utilizeaza documente pe suport de hartie, mai spune Consiliul. 
 
Votul s-a desfasurat prin procedura scrisa si implica adoptarea de catre Consiliu a pozitiei sale in prima lectura. Actul legislativ trebuie acum sa fie adoptat de Parlamentul European in a doua lectura inainte de a fi publicat in Jurnalul Oficial. Noul regulament va intra in vigoare la 20 de zile dupa publicare. Comisia va adopta specificatiile tehnice relevante inainte ca obligatia autoritatilor publice de a accepta informatiile puse la dispozitie pe cale electronica sa intre in vigoare.